برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

تقویت عضلات در اندامها می تواند خطر شکستگی در آنها را کاهش دهد

تقویت عضلات در اندامها می تواند خطر شکستگی در آنها را کاهش دهد در این مطالعه افراد از نظر درصد چربی و نیز درصد عضلات در بدن و همچنین دانسیته (تراکم) استخوانی اندازه­ گیری شده توسط دستگاه تراکم سنج استخوان نوع DEXA مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج این بررسی نشان داد که افزایش توده عضلانی در اندام فوقانی و نیز اندام تحتانی همراه با افزایش تراکم استخوان در آنها بود.
بیماری پوکی استخوان در انسان به شکل خاموش عمل کرده و در افراد دارای فاکتورهای خطر در مقایسه با سایر بیماری های مهم مانند سرطان ها و یا بیماری های عروق مغزی و قلبی، می تواند بطور قابل توجهی باعث ناتوانی یا مرگ و میر شود. در این بین سبک زندگی صحیح که شامل تغذیه مناسب و ورزش منظم است، دارای اهمیت زیادی است.
دکتر علیشیری فوق تخصص روماتولوژی و دانشیار دانشگاه، در بیست و چهارمین کنگره جامعه پزشکان متخصص داخلی که در اردیبهشت ماه 1392 برگزار شد گفت: اگرچه وزن بالا فشار مکانیکی روی اسکلت را افزایش می دهد که باعث تحریک استخوان­ سازی و نهایتا افزایش تراکم استخوان می شود، باید توجه کرد که وزن بدن شامل توده چربی و توده عضلانی است که هر کدام دارای تاثیرات متفاوتی بر بدن هستند.
ایشان با اشاره به مطالعه ای که اخیرا بر روی 42 زن داوطلب در دوران قبل از یائسگی صورت گرفته بود اظهار داشت: در این مطالعه افراد از نظر درصد چربی و نیز درصد عضلات در بدن و همچنین دانسیته (تراکم) استخوانی اندازه­ گیری شده توسط دستگاه تراکم سنج استخوان نوع DEXA مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج این بررسی نشان داد که افزایش توده عضلانی در اندام فوقانی و نیز اندام تحتانی همراه با افزایش تراکم استخوان در آنها بود.
ایشان در خاتمه تاکید کردند زنان قبل از یائسگی ورزشهای مناسبی که باعث افزایش حجم عضلانی می شود را در برنامه منظمی دنبال کرده و با توجه به وجود رابطه منفی بین توده چربی در بدن و تراکم استخوانی، تغذیه مناسب و ورزش های هوازی را بعنوان یک سبک زندگی سالم دنبال نمایند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات