برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

چند باور نادرست پزشکی

چند باور نادرست پزشکی می‌گویند کسی را که ضربه مغزی‌ شده است، باید بیدار نگه داشت یا آمیزش جنسی باعث حمله قلبی در مردان می شود؛ درحالیکه این تصورات غلط هستند.

1- می‌گویند کسی را که ضربه مغزی‌ شده است، باید بیدار نگه داشت.

واقعیت: نیازی نیست تا شخصی را که اخیرا ضربه مغزی شده است، بیدار نگهدارید.

این توصیه در قدیم به عمل می‌‌آمد تا شخص از لحاظ هر تغییری در سطح هوشیاری پس از ضربه مغزی تحت‌نظر باشد. اطرافیان فرد مصدوم نگران بودند که او به اغما برود و دیگر بیدار نشود، اما حالا می‌توانید به فردی که ضربه به سرش خورده است، اجازه بدهید بخوابد. لزومی ندارد این حادثه باعث محروم شدن این فرد و دیگران از خواب شود.افرادی که دچار ضربه مغزی شده‌اند، در صورتی که بیش از 5 دقیقه ناهشیار بوده‌اند یا از دست دادن حافظه آنها طول بکشد یا اگر به نظر رسد که به‌طور طبیعی رفتار نمی‌کنند، باید به وسیله دکتر معاینه شوند.

 

2- می‌گویند زونا مسری است و آن را از دیگران می‌گیریم.

واقعیت: ما زونا را از فرد دیگری نمی‌گیریم، بلکه از خودمان می‌گیریم. زونا، تاول‌هایی دردناک در یک طرف بدن در مسیر ریشه‌های عصبی هستند که به دنبال فعال شدن ویروس آبله‌مرغان که فرد سال‌ها پیش به آن مبتلا شده است، رخ می‌‌دهد.پس از اینکه دانه‌های پوستی آبله‌مرغان پاک شدند، ویروس آبله‌مرغان به‌طور نهفته در ریشه‌های عصبی باقی می‌ماند و می‌تواند سال‌ها بعد در شرایط ضعف دستگاه ایمنی به صورت تاول‌‌های دردناک دوباره بروز کند. این تاول‌ها حاوی ویروس آبله‌مرغان هستند که می‌تواند به هر فردی که در برابر این ویروس ایمنی ندارد، سرایت کند. البته اغلب بزرگسالان که شرایط عادی دارند یا به علت ابتلای قبلی یا به علت واکسیناسیون قبلی نسبت به سرایت ویروس از بیمار زونایی مصون هستند.

 

3- می‌گویند علت خستگی کم‌خونی است.

واقعیت: خستگی شکایت شایعی است و معمولا ناشی از امور مربوط به سبک زندگی مانند استرس یا ورزش نکردن است. کم‌‌خونی خفیف فقر آهن، به‌خصوص در زنان شایع است. شکایت از خستگی اغلب به تجویز آزمایش خون می‌انجامد و در نتیجه به‌طور رایجی این کم‌خونی خفیف کشف می‌شود و در اغلب موارد به نادرستی علت خستگی فرد شمرده می‌شود و به همین ترتیب خستگی معمول با مصرف ویتامین برطرف نمی‌شود.

 

4- می‌گویند آمیزش جنسی باعث حمله قلبی در مردان می‌شود.

واقعیت: در مورد این خطر بسیار اغراق شده است. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که احتمال اینکه یک مرد 50 ساله غیرسیگاری دچار حمله قلبی شود، یک در یک میلیون در هر ساعت است. در جریان آمیزش جنسی این نسبت به 2 در میلیون افزایش پیدا می‌کند، اما دو برابر شدن یک احتمال نادر باز هم به معنای آن است که این خطر ناچیز است.

یک باور رایج دیگر، آمیزش جنسی یک نوع ورزش است. این هم غلط است در واقع یک بار آمیزش جنسی از لحاظ فعالیت جسمی تنها معادل بالا رفتن 2 رشته پلکان است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات