برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

مرگ ناشی ازشکستگی لگن در مردان 2برابر زنان است

مرگ ناشی ازشکستگی لگن در مردان 2برابر زنان است گزارش نگران‌کننده اخیر که توسط بنیاد بین‌المللی پوکی استخوان (ای.او.اف) منتشر شده، نشان می‌دهد یک سوم از کل شکستگی‌های لگن در سراسردنیا با مرگ و میر 37درصد در اولین سال این بیماری مربوط به مردان است، بنابراین مرگ ناشی از شکستگی لگن در مردان 2 برابر زنان است.
گزارش نگران‌کننده اخیر که توسط بنیاد بین‌المللی پوکی استخوان (ای.او.اف) منتشر شده، نشان می‌دهد یک سوم از کل شکستگی‌های لگن در سراسردنیا با مرگ و میر 37درصد در اولین سال این بیماری مربوط به مردان است، بنابراین مرگ ناشی از شکستگی لگن در مردان 2 برابر زنان است. بنابر هشدار متخصصان پوکی استخوان، در اغلب موارد این بیماری در مردان به موقع تشخیص و درمان نمی‌شود، صرف‌نظر از نوع شکستگی میلیون‌ها نفر در معرض مرگ زودهنگام و معلولیت قرار می‌گیرند. در آستانه 20 اکتبر، روز جهانی پوکی استخوان، خبری با این عنوان منتشر شد «پوکی استخوان در مردان: چرا به تغییر نیاز داریم» در این گزارش به خطر افتادان جدی توانایی مردان برای زندگی مستقل و عاری از درد در دوران پیری مورد تاکید قرار گرفت. بی‌تحرکی مستمر موجب می‌شود میلیون‌ها مرد به مراقبت‌های درازمدت سیستم‌های اجتماعی و سلامت وابسته شوند، مراقبت‌هایی که قرار است محدود شوند.
 
اگر چه پوکی استخوان به اشتباه بیماری‌خاص زنان تلقی می‌شود اما باید بگوییم از هر 5 نفر مرد بالای 50 سال یک نفر در معرض شکستگی‌های پوکی استخوان قرار می‌گیرد. اگرچه بنا بر پیش‌بینی‌ها همزمان با بالارفتن سن مردان دنیا این آمار نیز به‌طور ناگهانی بالا رفته است. از سال 1950-2050 این رقم در بین مردان 60سال به بالا، گروه سنی که بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار دارد، 10 برابر خواهد شد، یعنی از 90 میلیون نفر به 900 میلیون نفرخواهد رسید.
 
به‌علت اینکه سلامت استخوان مردان از سوی سیستم‌های مراقبت از سلامتی به‌راحتی مورد غفلت قرار می‌گیرد، آنها به‌عنوان «جنسیتی ضعیف در مقابل مرگ و معلولیت ناشی از پوکی استخوان شناخته می‌شوند. مطالعه‌ای در آمریکا نشان می‌دهد که مردان 50درصد کمتر از زنان مایل به انجام درمان هستند. طبق مطالعات دولت‌ها و سیستم‌های مراقبت از سلامتی روی بیماری‌ها، بیماری‌هایی مانند سرطان و بیماری‌های قلبی، این «قاتلان خاموش»، عاملی برای تهدید و بالارفتن شمار قربانیان به حساب نمی‌آیند. پروفسور جان کانیز، معاون ای.او.اف گفت: «تخمین زده می‌شود خطر دائمی شکستگی پوکی استخوان در مردان بالای 50سال به 27درصد رسیده است در واقع رقمی بالاتر از سرطان پروستات پیشرفته. تاکنون منابع مراقبت از سلامت روی بیماری‌های مربوط به استخوان و ماهیچه و مفاصل به اندازه کافی سرمایه‌گذاری نکرده‌اند. ما راه‌حل‌های مقرون‌به‌صرفه‌ای مانند خدمات پیوند شکستگی استخوان داریم که می‌تواند افرادی را که در معرض این بیماری قرار دارند شناسایی و از شکستگی مداوم استخوان‌ها جلوگیری کند. بیماران نباید با درد و رنج ناشی از پوکی استخوان زندگی کنند وقتی که ما می‌توانیم این بیماری را پیشگیری و کنترل کنیم.» پروفسور پیتر ابلینگ، (عضو بورد آی.او.اف و مدیر گروه دانشکده پزشکی موناش، ویکتوریا، استرالیا) گفت: «طبق تحقیقات انجام شده تا سال 2025 در اروپا کل شکستگی‌های استخوان در مردان تا 34درصد افزایش می‌یابد یعنی تقریبا 16میلیون مورد در سال. در آمریکا پیش‌بینی می‌شود که شمار شکستگی‌های لگن مردان از سال 2010 تا 2030، 51درصد افزایش یابد در حالی که این رقم در بین زنان 5/3 درصد کاهش می‌یابد. نبرد بین کمیت و کیفیت زندگی است. ما باید اکنون این اطمینان را به مردان بدهیم که نه تنها می‌توانند سال‌ها زندگی کنند، بلکه آینده‌ای بدون درد و رنج ناشی از شکستگی‌های استخوان داشته باشند.»/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات