برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

نکاتی درباره اندازه‌گیری درست فشارخون

نکاتی درباره اندازه‌گیری درست فشارخون عوامل مختلفی ممکن است باعث اندازه‌گیری غیر دقیق فشارخون شوند:
عوامل مختلفی ممکن است باعث اندازه‌گیری غیر دقیق فشارخون شوند:
  • هر خطایی در شیوه اندازه‌گیری (کوچک یا بزرگ بدن بازوبند برای دست فرد، قرار نادرست بازوبند بالا بردن دست هنگام اندازه‌گیری و ...)
  • سیگار کشیدن به طور گذرا فشارخون را بالا می‌برد. بنابراین قبل از اندازه‌گیری فشارخون نباید سیگار کشیده باشید.
  • استرس عاطفی، اضطراب ترس از معاینه، همگی می‌توانند به طور گذرا فشارخون را بالا ببرند.
اندازه مناسب بازوبند فشارسنج مهم است. اولین اشتباه در اندازه‌گیری فشارخون استفاده از بازوبندی است که اندازه دست نباشد. رایج ترین اندازه‌ها کوچک، متوسط، بزرگ و سایز اطفال است. قراردادن صحیح بازوبند هم اهمیت دارد، بازوبند را باید بالای آرنج روی پوست برهنه قرار داد.
بازو باید به طور غیرفعال مثلا با قرار دادن روی میز در سطح قلب قرار‌گیرد. خود فرد نباید دستش را بالا نگه دارد. به علاوه بیمار باید تا حد ممکن در هنگام معاینه در حالت آرامش قرار داشته باشد؛ هم آرامش جسمی و هم روانی.
یک خطای رایج هم در هنگام اندازه‌گیری مسئله نحوه شنیدن صدای تپش خون که در پزشکی به آن صداهای کورتکوف می‌گویند، پس از باز کردن پیچ توپی دستی فشارسنج است.
در آغاز شنیدن این صداها باید فشارخون ماکسیمم یا سیستولی و با خاموش‌شدن آنها باید فشارخون مینیمم یا دیاستولی را خواند.
اما گاهی این صداها زودتر از حد معمول خاموش و پس از مدتی دوباره به گوش می‌رسند. در نتیجه فردی که فشارخون را اندازه می‌گیرد، این خاموش شدن موقت را به حساب می‌‌‌‌آورد و در نتیجه فشارخون دیاستولی یا مینیم را به طور نادرستی بالاتر از حد واقعی ثبت می‌شود. به همین دلیل بهتر است، برای جلوگیری از این خطا علاوه بر استفاده از گوشی، نبض شریانی را لمس هم بکنید. برای تشخیص درست فشارخون باید اندازه‌گیری در سه نوبت تکرار شود.

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات