برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

بایدها و نبادهای غذایی برای کسانی که پردنیزولون مصرف می کنند

بایدها و نبادهای غذایی برای کسانی که پردنیزولون مصرف می کنند پردنیزولون نوعی کورتون است و همانند همه داروهای کورتونی تورم، قرمزی، خارش و واکنش های آلرژیک را تسکین می دهد. مصرف برخی غذاها در دوره درمان با پردنیزولون بر اثربخشی دارو تاثیر منفی می گذارد و عوارض جانبی آن را افزایش می دهد.

پردنیزولون نوعی کورتون است و سر و کارش با سیستم ایمنی بدن است و همانند همه داروهای کورتونی تورم، قرمزی، خارش و واکنش های آلرژیک را تسکین می دهد. از پردنیزولون در درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود مثل التهاب و تورم، آلرژی های شدید، ناراحتی های غدد فوق کلیوی، التهاب مفاصل (آرتریت)، آسم، بیماری های خون یا مغز استخوان، نراحتی های چشم یا بینایی، لوپوس، بیماری های پوستی، بیماری های کلیوی، کولیت اولسراتیو و درمان عود ام اس.

 

رژیم غذایی برای کسانی که پردنیزولون مصرف می کنند

پردنیزولون نوعی کورتون است. افرادی که کورتون می‌خورند حتما باید در مصرف مواد غذایی حاوی سدیم و پتاسیم دقت کنند زیرا کورتون‌ها موجب دفع پتاسیم از ادرار و احتباس سدیم در بدن می‌شوند. به همین دلیل بسیاری از بیمارانی که کورتون مصرف می‌کنند دچار ادم یا ورم اندام‌ها هستند.

بیماران باید برای کاهش این عوارض کنار مصرف داروهای کورتونی بیشتر از منابع حاوی پتاسیم مانند مرکبات، موز، قارچ و... استفاده کنند و منابع سدیم مانند نمک طعام، انواع غذاهای کنسروی، فست‌فودها، شوری‌جات، ترشیجات و همه موادی که حاوی نمک بالایی هستند را محدود کنند زیرا مصرف مواد حاوی نمک بالا ورم یا ادم فرد را افزایش می‌دهد.

علاوه بر اینها افرادی که کورتون می‌خورند، ممکن است گرفتگی‌های عضلانی را نیز تجربه کنند. علت این مساله دفع منیزیم از بدن است. منیزیم عضلات را ریلکس نگه می‌دارد و اجازه نمی‌دهد عضله بی‌جهت منقبض و دچار گرفتگی شود. بنابراین بیماران باید در رژیم غذایی‌شان بیشتر از منابع منیزیم مانند سبزیجات برگ‌سبز تیره استفاده کنند.

افرادی که طولانی‌مدت کورتون مصرف می‌کنند در معرض ابتلا به پوکی استخوان نیز قرار دارند. بنابراین به بیماران توصیه می‌شود علاوه بر اینکه حتما 2 واحد لبنیات طی روز مصرف می‌کنند با نظر پزشکشان مکمل کلسیم هم بخورند.

بررسی سطح ویتامینخون بیمارانی که کورتون مصرف می‌کنند هم بسیار حائز اهمیت است زیرا کورتون‌ها می‌توانند در سنتز و عملکرد ویتامیندر بدن اختلال ایجاد کنند.

مصرف داروهای کورتونی می‌تواند قندخون را هم بالا ببرد بنابراین بیمارانی که کورتون می‌خورند باید تا حدامکان کمتر از قندهای ساده در رژیم غذایی‌شان استفاده کنند و بهتر است به جای نان و برنج سفید، نان‌ و برنج سبوس‌دار بخورند و مراقب باشند وزنشان بالا نرود زیرا مصرف کورتون‌ها همراه با افزایش وزن و چاقی می‌تواند فرد را به دیابت مبتلا کند و باعث نوسانات قندخون در بدن شود. قرص سرماخوردگی با مواد غذایی مختلف تداخلی ندارد.

 

بیشتر بخوانید: پردنیزون و پردنیزولون چه تفاوتی با هم دارند؟

 

روش مصرف پردنیزولون

پردنیزولون تنها با نسخه پزشک در دسترس است و باید طبق دستور پزشک مصرف شود. هرگز بیشتر از مقدار تجویز شده و طولانی تر از مدتی که دستور داده شده مصرف نکنید؛ در اینصورت باید منتظر بروز اثرات ناخواسته آن باشید.

پردنیزولون باید همراه با غذا مصرف شود تا از تحریک معده جلوگیری شود. اگر مدت طولانی است که از این دارو استفاده می کنید، بدون مشورت پزشک و ناگهان مصرف آن را قطع نکنید. قطع مصرف پردنیزولون باید با دستور پزشک و به آرامی با کاهش دوز صورت گیرد.

استفاده از پردنیزولون در دوران بارداری می تواند به نوزاد متولد شده آسیب برساند. برای جلوگیری از بارداری توصیه می شود از نوع موثرتر داروهای جلوگیری از بارداری استفاده کنید و اگر فکر می کنید هنگام استفاده از این دارو باردار شده اید، فوراً به پزشک خود بگویید.

استفاده بیش از حد از این دارو یا استفاده طولانی مدت از آن ممکن است خطر ناراحتی های غدد فوق کلیوی را افزایش دهد. اگر بیش از یکی از این علائم را هنگام استفاده از پردنیزولون دارید فوراً به پزشک خود اطلاع دهید: تاری دید، سرگیجه یا غش کردن، ضربان قلب سریع نامنظم یا تپنده، افزایش تشنگی یا ادرار کردن، تحریک پذیری،احساس خستگی یا ضعف غیرمعمول.

مصرف پردنیزولون آمادگی بدن برای ابتلا به عفونت ها را بالا می برد. در دوره مصرف این دارو از افراد بیمار یا مبتلا به عفونت دوری کنید و مرتباً دست های خود را بشویید. اگر در معرض آبله مرغان یا سرخک قرار گرفتید، بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید. اگر شروع به تب، لرز، گلودرد یا سایر علائم عفونت کردید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

افرادی که پردنیزولون مصرف می کنند ممکن است دچار تغییر خلق و خو یا رفتار شوند. اگر احساس افسردگی، نوسانات خلقی، احساس کاذب یا غیرمعمول از خوشی، مشکل خوابیدن یا تغییر شخصیت در دوره مصرف این دارو کردید، با پزشک خود صحبت کنید.

مصرف طولانی مدت پردنیزولون باعث پوکی استخوان یا رشد کُند استخوان در کودکان می شود. اگر در دوره مصرف پردنیزولون دچار درد استخوان شدید یا از افراد پر خطر برای پوکی استخوان محسوب می شوید به پزشک خود اطلاع دهید.

 

بیشتر بخوانید: با وجود پوکی استخوان و مصرف طولانی مدت پردنیزولون چه خطراتی برای من وجود دارد؟

 

اگر فکر می کنید رشد کودکتان به دلیل مصرف پردنیزولون به خوبی صورت نمی گیرد، از پزکش راهنمایی بخواهید.

اگر مدت طولانی است که پردنیزولون مصرف می کنید و استرس و اضطراب شما بیشتر شده است و یا هرگونه نگرانی و استرس روحی دارید به پزشکتان بگویید؛ برای مدت کوتاهی ممکن است دوز داروی شما تغییر کند.

اگر در طول دوره درمان با پردنیزولون دچار تاری دید، مشکل در خواندن یا هرگونه تغییر در بینایی شدید با پزشک خود در میان بگذارید. شاید لازم باشد به چشم پزشک مراجعه کنید.

در حالی که تحت درمان با پردنیزولون هستید، بدون تایید پزشک خود هیچگونه واکسیناسیونی انجام ندهید. پردنیزولون ممکن است مقاومت بدن شما را کاهش دهد و واکسن به درستی کار نکند یا ممکن است به عفونتی مبتلا شوید که واکسن قصد دارد از آن جلوگیری کند. همچنین باید از کسانی که به تازگی واکسن ویروس زنده تزریق کرده اند دوری کنید؛ زیرا احتمال انتقال ویروس به شما وجود دارد. برخی از نمونه های واکسن های زنده شامل سرخک، اوریون، آنفلوانزا (واکسن آنفلوانزای بینی)، ویروس فلج اطفال (فرم خوراکی)، روتاویروس و سرخچه است. به آنها نزدیک نشوید و مدت زیادی با آنها در یک اتاق نمانید. اگر در این مورد سالی دارید ، با پزشک خود صحبت کنید.

اطمینان حاصل کنید که هر پزشک یا دندانپزشکی که شما را ویزیت می کند می داند که پردنیزولون استفاده می کنید. این دارو ممکن است بر نتایج برخی آزمایشات پوستی تأثیر بگذارد.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «مایوکلینیک»، سایر داروها را مصرف نکنید مگر اینکه در مورد پزشک با آنها مشورت شده باشد از جمله داروهای تجویز شده یا بدون نسخه و مکمل های گیاهی یا ویتامین./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات