برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

درمان روماتیسم به کمک زهر عقرب قرمز

درمان روماتیسم به کمک زهر عقرب قرمز «عقرب قرمز هندی» یکی از خطرناک ترین عقرب ها در جهان است و زهر آن چنانچه درمان نشود می تواند ظرف 72 ساعت انسان را بکشد. حال دانشمندان ترکیبی در زهر این موجود خطرناک یافته اند که به درمان یکی از شایع ترین بیماری های مفاصل –آرتریت روماتوئید- کمک می کند.
«عقرب قرمز هندی» یکی از خطرناک ترین عقرب ها در جهان است و زهر آن چنانچه درمان نشود می تواند ظرف 72 ساعت انسان را بکشد. حال دانشمندان ترکیبی در زهر این موجود خطرناک یافته اند که به درمان یکی از شایع ترین بیماری های مفاصل –آرتریت روماتوئید- کمک می کند.
به گزارش «بهپو»، محققان دریافتند ترکیبی به نام «ایبریوتوکسین» –iberiotoxin- در بین چند ترکیب موجود در سم عقرب قرمز هندی این پتانسیل را دارد که از پیشرفت «آرتریت روماتوئید» در موش ها جلوگیری کند.
آرتریت روماتوئید یک بیماری خودایمنی است که در آن، سیستم ایمنی به اشتباه به بدن حمله می کند و باعث التهاب و درد مفاصل می شود. در مفصل سلول‌هایی موسوم به «سینوویوسیت های شبه فیبروبلاست» -FLS- وجود دارند که در این بیماری نقش دارند. با رشد این سلول‌ها و جابجایی بین مفاصل، محصولی را ترشح می‌کنند که به مفاصل آسیب رسانده و سلول‌های ایمنی که موجب درد و التهاب می‌شوند را به سمت خود جلب می‌کنند. با روند پیشرفت این آسیب، مفاصل بزرگ شده و قادر به حرکت نیستند. در درمان‌های فعلی، سلول‌های ایمنی درگیر بیماری، هدف قرار گرفته و هیچ یک FLS را هدف قرار نمی دهند.
محققان در مطالعات قبلی دریافتند که در غشای سلول های FLS بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید یک کانال پتاسمی وجود دارد که در پیشرفت بیماری نقش دارد.
محققان حدس زدند که مسدود کردن این کانال پتاسیمی ممکن است راهی برای متوقف کردن پیشرفت آرتریت روماتوئید باشد. آنها متوجه شدند که ایبریوتوکسین دقیقا همین کار را انجام می دهد.
«مدیکال نیوز تودی» در این باره می نویسد: «ایبریوتوکسین هم باعث توقف پیشرف بیماری آرتریت روماتوئید می شود و هم با کاهش التهاب مفاصل، تحرک آنها را بهبود می بخشد. نکته مهم این است که این ماده برخلاف دیگر مسدود کننده های کانال پتاسیم که پاکسیلین نام دارند بدون اثرات جانبی چون لرز و بی اختیاری ادرار است.»/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات