برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

فلاونوئیدها چگونه از سرطان روده پیشگیری می کنند؟

فلاونوئیدها چگونه از سرطان روده پیشگیری می کنند؟ متخصصان علوم پزشکی اخیرا پتانسیل متابولیت ترکیبی موسوم به "فلاونوئید" را برای جلوگیری از سرطان روده بزرگ تشخیص داده‌اند. این ترکیب عمدتا در میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد.

مطالعات آماری نشان داده است که سرطان روده هر ساله تقریبا در بیش از یک میلیون نفر از مردم جهان تشخیص داده می‌شود.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «مدیکال نیوز تودی»، عوامل خطر سرطان روده بزرگ شامل برخی از رژیم‌های غذایی مانند رژیم غذایی سرشار از گوشت قرمز مانند گوشت گاو و گوسفند و نیز گوشت‌های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس است. از دیگر عوامل خطر ابتلا به سرطان روده می‌توان به چاقی و اضافه وزن اشاره کرد.

متخصصان علوم پزشکی اخیرا پتانسیل متابولیت ترکیبی موسوم به "فلاونوئید" را برای جلوگیری از سرطان روده بزرگ تشخیص داده‌اند. این ترکیب عمدتا در میوه‌ها و سبزیجاتی مانند توت سیاه، ذغال اخته، انگور قرمز، سیب، پیاز قرمز، کلم بروکلی، انار، توت فرنگی، زردآلو، کلم قرمز و پوست بادمجان بنفش و هم‌چنین شکلات و چای وجود دارد.

گروهی از متخصصان علوم پزشکی در دانشگاه ایالتی داکوتای جنوبیِ آمریکا در روند تحقیقات خود به جزئیات جدیدی درباره فلاونوئیدها و چگونگی اثرگذاری آنها در جلوگیری از سرطان روده بزرگ دست یافتند.

مطالعات قبلی نشان داده بودند که فلاونوئیدها، ترکیبات طبیعی موجود در میوه‌ها و سبزیجات، سرطان را مهار می‌کنند اما هیچ کس نمی‌دانست که چه چیزی باعث مؤثر بودن آن‌ها در پیشگیری از سرطان شده است.

تیم تخصصی دانشگاه داکوتای جنوبی در مجموعه‌ای از آزمایشات خود دریافتند ماده‌ای موسوم به ۲،۴،۶-تری هیدروکسی بنزوئیک اسید (THBA-2-4-6 ) که در نتیجه تجزیه فلاونوئیدها توسط باکتری‌های روده تولید می‌شود، آنزیم‌های درگیر در تقسیم سلولی را مهار می‌کند. آزمایش‌های بعدی نیز ثابت کرد که THBA-2-4-6  رشد سلول‌های سرطانی را مهار می‌کند.

هرچند داروهای بسیاری برای درمان سرطان وجود دارد اما تقریباً هیچ کدام از آن‌ها برای پیشگیری از این بیماری استفاده نمی‌شود. از همین رو کشف THBA-2-4-6 به عنوان مهار کننده رشد سلول‌های سرطانی، متخصصان را در دستیابی به موفقیت‌های بعدی با هدف پیشگیری از این سرطان بسیار امیدوار کرده است.

متخصصان بر این باورند که ترکیب فلاونوئیدها و THBA-2-4-6 که در مجموع به دنبال مصرف میوه و سبزی در بدن تولید می‌شود، پتانسیل استفاده به عنوان دارویی برای پیشگیری از سرطان را دارد، اگرچه انجام مطالعات بیشتر در این زمینه مورد نیاز است.

این مطالعه هم‌چنین تاکید مجدد بر اهمیت استفاده از میوه‌ها و سبزیجات در رژیم غذایی روزانه دارد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات