برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

شناسایی میکروپلاستیک ها در خون انسان

شناسایی میکروپلاستیک ها در خون انسان محققان با انجام پژوهشی، موفق به کشف و مشاهده میکروپلاستیک در خون انسان شدند.

محققان با انجام پژوهشی، موفق به کشف و مشاهده میکروپلاستیک در خون انسان شدند.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «مدیکال نیوز تودی»، بر اساس مطالعه‌ای که اخیرا در مجله «Environmental International» منتشر شده است، برای اولین بار در جهان، دانشمندان میکروپلاستیک‌هایی را در خون انسان شناسایی کرده‌اند که در ۸۰ درصد شرکت کنندگان در این آزمایش وجود داشته است.

میکروپلاستیک ها ذرات بسیار خُردی هستند که به سختی دیده می‌شوند و تقریبا همه جا از عمیق‌ترین نقاط اقیانوس تا مرتفع‌ترین قله‌ها و حتی در هوا و زنجیره غذایی دیده شده‌اند اما اکنون بر اساس مطالعه‌ای که در نشریه بین‌المللی هلندی محیط زیست منتشر شده است، بررسی نمونه خون دستکم ۲۲ فرد داوطلب سالم نشان می‌دهد ذرات خرد پلاستیک یا میکروپلاستیک در خون ۸۰ درصد این افراد هم وجود دارد. 

نیمی از نمونه‌های خون ردی از پلاستیک بطری های نوشیدنی را نشان می‌داد و یک سوم از نمونه‌ها حاوی پلی‌استیرن (پلاستیک مورد استفاده در ظروف غذا و محصولات دیگر) بود.

دیک ویتاک، زهرشناس زیستی از دانشگاه ویریج آمستردام در این مورد گفت: این اولین بار است که توانسته‌ایم چنین میکروپلاستیک‌هایی را در خون ردیابی و میزان آن را تشخیص دهیم.

وی ضمن تاکید بر انجام مطالعات بیشتر برای بررسی وضعیت تاثیر پلاستیک بر سلامت انسان ادامه داد: این یافته ها ثابت می‌کند در بدن ما پلاستیک وجود دارد، در حالی که نباید باشد. 

ویتاک ادامه داد: این سوال‌ها مطرح است که پلاستیک به کدام اندام‌ها می‌روند؟ آیا از بین می‌رود یا در برخی اندام‌های مشخص باقی می‌ماند و جمع می‌شود یا از سد خونی مغز می‌گذرد؟ از نظر علمی کاملا ممکن است که میکروپلاستیک ها از راه خون به اندام های دیگر برسند.

وی ضمن اشاره به ضرورت مطالعات بیشتر افزود: ممکن است انواع دیگری از پلاستیک های خرد مانند پلاستیک هایی بزرگ تر از نوک سوزن نمونه گیری نیز در خون وجود داشته باشد که ما در این مطالعه ردیابی نکردیم./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات