برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

خودروها بیش از حد تصور آمونیاک در هوا منتشر می‌کنند

خودروها بیش از حد تصور آمونیاک در هوا منتشر می‌کنند آمونیاک یکی از آلاینده‌های رایج هوا و عامل اصلی ابتلا به بیماری‌های ریوی و قلبی به‌ویژه در شهرها است. یافته های جدید نشان می دهد خودروها  بسیار بیشتر از آنچه قبلاً تصور می‌شد آمونیاک در هوا منتشر می‌کنند.

قرنطینه‌های کووید-۱۹ اخبار شگفت‌انگیزی را برای محققانی که در زمینه آلودگی مطالعه می‌کنند به ارمغان آورد؛ از جمله اینکه خودروها  بسیار بیشتر از آنچه قبلاً تصور می‌شد آمونیاک در هوا منتشر می‌کنند.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «یونایتدپرس»، آمونیاک یکی از آلاینده‌های رایج هوا و عامل اصلی ابتلا به بیماری‌های ریوی و قلبی به‌ویژه در شهرها است.

«داون هنز»، یکی از نویسندگان این مطالعه و استاد مهندسی مکانیک در دانشگاه «کلرادو بولدر» در آمریکا، گفت: همواره این سوال مطرح بوده است که چگونه غلظت آمونیاک ناشی از ترافیک از آمونیاک ساطع شده از منابعی مانند کشاورزی جدا کنیم؟

هنز افزود: قرنطینه کووید به طور ناگهانی فرصت انجام یک آزمایش طبیعی را برای ما فراهم کرد. هنز و همکارانش، داده های شهرستان لس آنجلس را که شاهد کاهش ۲۴ درصدی ترافیک در طول قرنطینه همه گیری کووید-۱۹ در مارس ۲۰۲۰ بود، تجزیه و تحلیل کردند.

این محققان از تصاویر ماهواره ای برای ارزیابی غلظت آمونیاک در هوای بالای لس آنجلس قبل و در طول قرنطینه استفاده کردند. آنها به این نتیجه رسیدند که وسایل نقلیه ۶۰ تا ۹۵ درصد از انتشار آمونیاک در شهر را تشکیل می دهند.

این در حالی است که کارشناسان ایالتی و ملی تخمین زده بودند که خودروها عامل کمتر از ۲۵ درصد آمونیاک موجود در آلودگی هوا هستند.

«هانسن کائو»، نویسنده ارشد این مقاله، محقق فوق دکترا در دانشگاه «کلرادو بولدر»، می گوید: تخمین ما در زمینه انتشار آمونیاک در هوا توسط وسایل نقلیه دو تا پنج برابر بیشتر از ارزیابی کارشناسان فدرال و ایالتی است.

اکنون محققان می‌خواهند نگاهی مشابه به نحوه تأثیر این بیماری همه‌گیر بر آلودگی هوای ناشی از انتشار آمونیاک در هوای شهرهای دیگر بیندازند.

کائو در یک بیانیه خبری دانشگاه گفت: وسایل نقلیه می توانند منبع اصلی انتشار آمونیاک در مناطق شهری باشند. اگر این انتشارات را دست کم بگیریم، ارزیابی های قبلی از مرگ های زودهنگام ناشی از انتشار آمونیاک نیز ممکن است دست کم گرفته شود.

تخمین زده می شود که انتشار آمونیاک از وسایل نقلیه، سالانه به حدود ۱۵ هزار مرگ زودهنگام در آمریکا منجر می شود، اما مطالعات اخیر مانند این مطالعه نشان می دهد که تعداد واقعی این مرگ ها ممکن است بسیار بیشتر باشد.

یافته های این مطالعه به تازگی در مجله Environmental Science & Technology Letters منتشر شده است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات