برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

نارسایی همگرایی چشم در کمین دانش آموزان مدرسه های مجازی

نارسایی همگرایی چشم در کمین دانش آموزان مدرسه های مجازی افزایش زمان تماشای صفحه نمایش رایانه به خستگی بیشتر چشم در کودکان و نیز بروز وضعیت چشمی نگران‌کننده‌تری به نام نارسایی همگرایی منجر می‌شود که می‌تواند در خواندن اشکال ایجاد کند.

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد: افزایش زمان تماشای صفحه نمایش رایانه به خستگی بیشتر چشم در کودکان و نیز بروز وضعیت چشمی نگران‌کننده‌تری به نام نارسایی همگرایی منجر می‌شود که می‌تواند در خواندن اشکال ایجاد کند.

به گزارش «بهپو»، هنگامی که کووید-۱۹ برای اولین بار کلاس های درس را تعطیل کرد و مدرسه مجازی به یک هنجار جدید تبدیل شد، چشم پزشکان افزایش فشار چشم دیجیتال (خستگی چشم ناشی از استفاده از صفحات دیجیتالی) در کودکان را پیش بینی کردند.

پزشکان بیمارستان چشم ویلز در آمریکا متوجه شدند که افزایش زمان تماشای صفحه نمایش رایانه به بروز خستگی بیشتر چشم  و نیز وضعیت چشمی نگران‌کننده‌تری به نام نارسایی همگرایی در کودکان منجر می شود که می‌تواند باعث مشکل در خواندن شود.

نارسایی همگرایی، اختلالی است که در آن چشمان فرد هنگام نگاه کردن به اشیا نزدیک، نمی توانند با هم کار کنند. این اختلال باعث می‌شود تا یک چشم به جای چرخش با چشم دیگر به سمت داخل به سمت خارج چرخش کند که نتیجه آن دوبینی یا تاری دید است.

این نارسایی به طور معمول در سنین مدرسه و نوجوانی تشخیص داده می‌شود. نارسایی همگرایی می‌تواند خواندن را با مشکل مواجه کند که به همین دلیل والدین یا آموزگاران ممکن است بیشتر به جای ظن به مشکلی در چشم به این عقیده برسند که بچه ممکن است به مشکلات یادگیری دچار باشد.

تمامی افراد دچار نارسایی همگرایی دارای نشانه و علامت نیستند. نشانه‌ها و علایم هنگامی بروز می‌کنند که شخص در حال خواندن بوده یا مشغول به کار دیگری باشد که به دید از نزدیک نیاز دارد و ممکن است دچار خستگی، رنجوری یا ناراحتی چشم (فشار چشم)، سردرد و مشکلات در خواندن شود، بطوری که چنین به نظر می‌رسد که کلمات روی صفحه شناور می‌شوند که در این هنگام شخص محل خود را واگذاشته یا مطالعه وی کند می‌شود - که اینها ممکن است باعث شود تا شخص از خواندن پرهیز کرده یا قادر به پایان دادن به تکالیف تحصیلی خود نباشد.

باتوجه به شدت بیماری، درمان نارسایی همگرایی می تواند شامل تمرینات چشم، عینک یا جراحی باشد. فشار چشم مجموعه ای از علایم را توصیف می کند که شامل خستگی چشم، تاری دید، خشکی چشم و سردرد می شود. این وضعیت، یک اتفاق رایج در بین کاربران رایانه است چرا که افراد هنگام استفاده از دستگاه های الکترونیکی به اندازه کافی پلک نمی زنند.

مطالعات نشان می دهد که انسان ها به طور معمول حدود ۱۵ بار در دقیقه پلک می زنند، اما سرعت پلک زدن در هنگام استفاده از دستگاه های دیجیتال به حدود پنج تا هفت بار در دقیقه کاهش می یابد.

بیشتر افراد می توانند با استراحت دادن به چشم  به دور نگاه کردن و به یاد آوردن پلک زدن های مکرر علایم فشار چشم را برطرف می کند.

محققان برای انجام مطالعه خود، ۱۱۰ دانش آموز ۱۰ تا ۱۷ ساله را قبل و بعد از مدرسه مجازی مورد بررسی قرار دادند. طول روزهای مدرسه از سه تا ده ساعت متغیر بود. همه دانش آموزان قبل از مطالعه بدون مشکل بینایی بودند.

این مطالعه نشان داد که هر چه دانش‌آموزان زمان بیشتری را به صورت آنلاین سپری کنند، بیشتر احتمال دارد که دچار خستگی چشم و نارسایی همگرایی شوند، به طوری که ۵۷ درصد از دانش‌آموزان دچار خستگی چشم و ۶۱ درصد علایم نارسایی همگرایی را نشان دادند.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «نیوزوایز»، جودیت لاوریچ چشم پزشک و یکی از محققان این مطالعه گفت: حتی کودکان سالم نیز می‌توانند به دلیل استفاده از رایانه‌ها و تبلت‌ها، به مشکلات چشمی مبتلا شوند. این موضوع مهم است چرا که می دانیم فناوری دیجیتال حتی پس از همه گیر شدن، همچنان باقی است و والدین باید به این موضوع آگاه باشند و از بچه ها بپرسند که آیا این علایم را تجربه می کنند یا خیر که در صورت وجود، باید آنها را برای ارزیابی بیشتر نزد چشم پزشک ببرند.

نتایج این مطالعه در یک صد و بیست و پنجمین نشست سالانه آکادمی چشم پزشکی آمریکا ارایه شد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات