برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

درمان چاقی با غیر فعال کردن یک پروتیین

درمان چاقی با غیر فعال کردن یک پروتیین دانشمندان بر این باورند که یک پروتئین خاص در معده نقش مهمی در پیشرفت چاقی دارد. این مطالعه که توسط یکی از محققان دانشکده پزشکی دانشگاه ایندیانا تألیف شده است، می تواند به توسعه داروهایی بینجامد که به افرادی که برای دستیابی و حفظ کاهش وزن تلاش می کنند، کمک می کند.

دانشمندان بر این باورند که یک پروتئین خاص در معده نقش مهمی در پیشرفت چاقی دارد. این مطالعه که توسط یکی از محققان دانشکده پزشکی دانشگاه ایندیانا تألیف شده است، می تواند به توسعه داروهایی بینجامد که به افرادی که برای دستیابی و حفظ کاهش وزن تلاش می کنند، کمک می کند.

به گزارش «بهپو»، در این مطالعه محققان بر روی گاستروکین-1 «GKN1» -پروتئینی که به طور انحصاری و فراوان در معده تولید می شود- تمرکز کردند. تحقیقات قبلی حاکی از آن است که GKN1 در برابر هضم غذا مقاوم است و به آن اجازه می دهد به روده منتقل شود و با میکروب های روده تعامل کند.

در آزمایشاتی که با استفاده از موش‌ها انجام گرفت، محققان این پروتئین را غیرفعال کردند و به طور همزمان نشانگرهای زیستی مختلف شامل قند خون، میزان انسولین، چربی بدن، مصرف انرژی و التهاب را اندازه‌ گرفتند.

در مقایسه نتایج این آزمایش ها با سطح نشانگرهای زیستی مربوط به موش‌هایی که دارای پروتئین فعال بودند، مشخص شد میزان چربی بدن موش‌ها حتی در زمانی که با غذای پرچرب تغذیه شدند، کاهش می‌یابد.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «ساینس‌دیلی»، محققان امیدوارند مشابه همین نتیجه را در آزمایش‌های انسانی مشاهده کنند و با غیرفعال‌ کردن پروتئین GKN1 راهکاری برای مبارزه با چاقی بیابند.

در حال حاضر حدود ۶۱ درصد از بزرگسالان به اضافه وزن یا چاقی مبتلا هستند و شاخص توده بدنی بالایی دارند.

شاخص توده بدنی (BMI) مهمترین فاکتور در تعیین وزن نرمال، اضافه وزن و چاقی است.

شاخص توده بدنی با تقسیم وزن (به کیلوگرم) بر توان دوم قد (به متر) به دست می آید. شاخص توده بدنی کمتر از ۱۸.۵، نشان دهنده کم وزنی غیرطبیعی است.

اگر عدد به دست آمده بین ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ باشد، یعنی وزن فرد طبیعی است. عدد بزرگتر و مساوی ۲۵، نشان دهنده اضافه وزن است. عدد ۳۰ به بالا نشان دهنده چاقی است که به ترتیب به چاقی درجه یک (بین ۳۰ تا ۳۴.۹)، چاقی درجه دو (بین ۳۵ تا ۳۹.۹) و چاقی درجه سه (۴۰ به بالا) تقسیم بندی می شود. آگاهی از شاخص توده بدنی برای هر فرد ضروری است.

مطالعات نشان می دهد بیش از ۱۰ نوع سرطان با چاقی و اضافه وزن ارتباط مستقیم دارد.علاوه بر آن، چاقی عامل اصلی حمله قلبی، سکته مغزی، بیماری‌های تنفسی و دیابت است.

گزارش کامل این تحقیق در نشریه «Scientific Reports» منتشر شده است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات