برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

خونریزی‌های مغزی دوران نوزادی به رشد مغزی آسیب نمی‌رسانند

خونریزی‌های مغزی دوران نوزادی به رشد مغزی آسیب نمی‌رسانند نتایج تحقیقی جدید نشان می دهد خونریزی های ساب دورال در نوزادان تا 2 سالگی بهبود می یابد و به رشد مغز آسیب نمی رساند.

در سال ۲۰۰۷، محققان دانشگاه کارولینای شمالی «UNC» نتایج غیرمنتظره و غافلگیرکننده‌ای از تحقیقی مبتنی بر تصویربرداری تشدید مغناطیسی «MRI» از مغزهای نوزادان تازه متولدشده منتشر کردند. مشخص شد که ۲۶ درصد از نوزادان تازه متولدشده در این تحقیق دچار خونریزی ساب دورال بدون علامت یا خونریزی در مغز و اطراف آن هستند.

به گزارش «بهپو»، این نتیجه غیرمنتظره بود زیرا خونریزی ساب دورال در نوزادان رسیده غیرمعمول تلقی می‌شود. اما یافته‌های ۲۰۰۷ نشان داد که خونریزی مغزی مختصر و بدون علامت ممکن است در زایمان طبیعی نسبتا شایع باشد.

اکنون ۱۳ سال بعد، «جان اچ. گیلمور»، استاد و نایب‌رئیس تحقیقات در بخش روان‌پزشکی UNC و محقق ارشد تحقیق ۲۰۰۷ و جی کیت اسمیت، پزشک و معاون رئیس بخش رادیولوژی UNC، نتیجه این تحقیق را در همان مجله رادیولوژی که مطالعه ۲۰۰۷ را چاپ کرده بود، منتشر کرده‌اند.

مقاله جدید بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده از ۳۱۱ نوزاد بین سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۱۶ به‌عنوان بخشی از تحقیق پیشرفت اولیه مغز است. نتایج رشد عصبی در دوسالگی با استفاده از مقیاس مولن در یادگیری اولیه (MSEL) مورد ارزیابی قرار گرفت. همه این نوزادان اسکن مغزی MRI شدند و ازنظر خونریزی ساب دورال در نوزادی و در سنین یک و دو سالگی موردبررسی قرار گرفتند.

محققان در مقایسه کودکان باسابقه خونریزی با آن‌هایی که خونریزی نداشتند، هیچ تفاوتی بین دو گروه در امتیاز مقیاس مولن یا کل ماده خاکستری پیدا نکردند. همچنین، در دوسالگی هیچ شواهدی از خونریزی مجدد در کودکانی که خونریزی ساب دورال نوزادی داشتند، وجود نداشت.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «ساینس دیلی»، اسمیت، محقق اصلی تحقیق ۲۰۲۰ گفت: دو یافته این تحقیق بسیار اهمیت دارد. اول این خونریزی‌های کوچک که بسیار شایع است، به نظر نمی‌رسد که به رشد مغزی آسیب برساند و همچنین این خونریزی‌ها از بین می‌روند و مستعد خونریزی بعدی یا سایر ناهنجاری‌ها نیستند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات