برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

با چشم غیر مسلح به خورشید گرفتگی نگاه نکنید

با چشم غیر مسلح به خورشید گرفتگی نگاه نکنید نگاه کردن به خورشیدگرفتگی بدون فیلترهای محافظتی چشم میتواند برای دید بسیار خطرناک باشد و حتی باعث کاهش دید دائمی به علت آسیب به مرکز بینایی در شبکیه گردد که متاسفانه در موارد شدید، این آسیب، قابل درمان نیست.

یک متخصص چشم و فوق تخصص شبکیه به شهروندان هشدار داد: نگاه کردن به خورشیدگرفتگی بدون فیلترهای محافظتی چشم میتواند برای دید بسیار خطرناک باشد.

به گزارش «بهپو»، «مسعودرضا معنویت»، با اشاره به خورشید گرفتگی –کسوف- روز یکشنبه اول تیرماه در ایران افزود: شاید خیلی از افراد از آسیب‌هایی که کسوف میتواند به چشم وارد کند اطلاعی نداشته باشند.

او تاکید کرد:خورشید گرفتگی یا کسوف جزو پدیده‌هایی است که از دید بشر بسیار جالب می باشد ولی نگاه کردن به خورشیدگرفتگی بدون فیلترهای محافظتی چشم میتواند برای دید بسیار خطرناک باشد و حتی باعث کاهش دید دائمی به علت آسیب به مرکز بینایی در شبکیه گردد که متاسفانه در موارد شدید، این آسیب، قابل درمان نیست.

معنویت یادآور شد:در حالت ایده‌آل باید از هر گونه نگاه مستقیم به خورشید گرفتگی اجتناب شود و لازم است علاقه‌مندان به کسوف از عینک‌های مخصوص که به همین منظور طراحی شده اند، استفاده کنند.

او برخی از عوارض نگاه با چشم غیرمسلح به خورشید گرفتگی را تاری دید، لکه‌ها و یا نقاطی در دید، حساسیت به نور و یا حتی سردرد که به ندرت رخ میدهد اعلام کرد.

این فوق تخصص شبکیه اظهار داشت: نگاه به خورشید گرفتکی با چشم غیر مسلح، هرگز بی‌خطر نیست، حتی نگاه کردن از طریق عینک آفتابی عادی، گوشی هوشمند، دوربین دوچشمی یا تلسکوپ نیز ممکن است خطرناک باشد.

به گفته او تنها راه ایمن برای تماشای گرفتگی خورشید استفاده از عینک های مخصوص خورشیدی است که بدین منظور طراحی شده اند و فیلترهایی برای جلوگیری از ورود اشعه‌های مضر خورشید به چشم دارند.

نگاه کردن به خورشید در زمان کسوف چندان تفاوتی با نگاه کردن به خورشید در زمان‌های معمولی ندارد. تفاوت اینجاست که بیشتر ما به طور طبیعی از نگاه کردن طولانی مدت به خورشید خودداری می‌کنیم . افراد معمولا به خورشید یک نگاه سریع می‌اندازند و خیلی زود روی خود را برمی‌گردانند. در حالیکه مغز ما طوری برنامه‌ریزی شده که از نگاه کردن به چیزهای خیلی خیلی روشن همچون خورشید خودداری می‌کند.

با این وجود در مورد رویداد نادری همچون خورشیدگرفتگی، این احتمال وجود دارد که این واکنش طبیعی را به طور خودآگاهانه کنار بگذاریم و به آن اعتنایی نکنیم. در طول این رویدادهای نادر، مردم می دانند در حال نگاه کردن به پدیده خاصی هستند و همین امر آن‌ها را ترغیب می‌کند به خورشید خیره شوند.

وقتی فردی به خورشید خیره می‌شود تشعشعات نوری آن به بخشی از چشم که لکه زرد نامیده می شود، برخورد می‌کند. لکه زرد در قسمت پشتی چشم قرار دارد. سلول‌های حساس به نورهمچون سلول‌های مخروطی که باعث می‌شوند در طول روز از بینایی دقیق و رنگی برخوردار باشیم، از طریق گیرنده‌های نوری، نور را جذب می‌کنند و آن را به سیگنالی تبدیل می‌کنند که به صورت ایمپالس الکتریکی به مغز فرستاده و توسط مغز شناسایی می‌شود. در طول کسوف، نور بسیار زیادی به این سلول‌ها برخورد می‌کند و بخش‌هایی از سلول‌های حساس به نور را که مسئول تبدیل این نورها به سیگنال عصبی هستند، تخریب می‌کند.

اگر فعالیت متابولیک سلول‌های مخروطی دچار اختلال جدی شود، سلول‌ها کارکرد خود را از دست می‌دهند. آسیب شدید به این سلول‌ها باعث مرگ آن‌ها می‌شود. برخی افراد اثر سوختگی هلالی شکلی در چشم‌شان دارند که شبیه شکل خورشیدگرفتگی است.

به گفته کارشناسان، خورشید گرفتگی فردا، آخرین کسوف قرن حاضر هجری شمسی است که در کشورمان قابل رویت است.

روز یکشنبه یکم تیر امسال شاهد خورشیدگرفتگی در سراسر کشور خواهیم بود؛ خورشیدگرفتگی (کسوف) زمانی رخ می‌دهد که زمین، ماه و خورشید دقیقا در یک راستا قرار بگیرند و سایه ماه بر روی زمین بیافتد.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «ایرنا»، این پدیده نجومی از حدود ساعت ۸ و ۵۰ دقیقه صبح روز یکشنبه آغاز می‌شود، در حدود ساعت ۱۰ تا ۱۰ و ۳۰ دقیقه به اوج خود می‌رسد و حدود ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه تا ۱۲ ظهر به پایان خواهد رسید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات