برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

چربی باعث اضافه وزن نمی شود

چربی باعث اضافه وزن نمی شود چربی باعث اضافه وزن می شود؛ این مهم ترین نکته رژیم غذایی چاقی در دو دهه اخیر بوده است؛ اما تحقیقات بیشتر نشان داده است که این تفکر اشتباه است و حتی برای دنبال کنندگان این رژیم ها ممکن است خطراتی به همراه داشته باشد.
چربی باعث اضافه وزن می شود؛ این مهم ترین نکته «رژیم کاهش وزن» در دو دهه اخیر بوده است؛ اما تحقیقات بیشتر نشان داده است که این تفکر اشتباه است و حتی برای دنبال کنندگان این رژیم ها ممکن است خطراتی به همراه داشته باشد.
به گزارش «بهپو»، پروفسور آرون کارول، استاد پزشکی اطفال در دانشگاه علوم پزشکی ایندیانا، در کتاب جدید خود، «انجیل خوراکی‌های مضر: چرا و چگونه گناهکارانه غذا بخوریم» می‌نویسد: «در مورد چربی‌ها یک چیز می دانیم؛ اینکه جذب «چربی» باعث افزایش وزن نمی‌شود. بلکه می‌تواند کمکمان کند چند کیلو وزن کم کنیم.» بدین معنا که خوراکی‌هایی نظیر آووکادوهای کره‌ای، سالامون های چرب و آجیل باید در رژیم شما جایی داشته باشند. اگر بر اساس رژیمهای کم چربی احمقانه دهه 1990 این مواد غذایی را حذف کرده‌اید حالا وقتش است که آنها را برگردانید.
محققان با چندبار بررسی مقایسه افرادی که تحت رژیم کم چربی، کربوهیدرات بالا و افرادی که تحت رژیم کربوهیدرات پایین، چربی بالا بودند دریافتند که افرادی که غذاهای چرب کمتری دریافت کرده بودند کاهش وزن نداشتند و در ضمن سلامتی خود را نیز به خطر انداختند. برعکس، کسانی که رژیم پرچرب و کربوهیدرات تصفیه شده (مثل نان سفید و برنج سفید) کم داشتند، هم کاهش وزن داشتند و هم از فواید سالم آن بهره بردند.
این یافته‌ها به پزشکان و متخصصان تغذیه نشان داد که عامل ترسناک افزایش وزن نه چربی‌ها بلکه قندها و کربوهیدراتهای تصفیه شده هستند که سریع به قند تبدیل می‌شوند.
 

رژیم‌های کم چربی باعث لاغری نمی‌شوند

یک بررسی بزرگ که درماه آگست در مجله لانست منتشر شد که بیش از 135 هزار نفر را در 18 کشور که تحت «رژیم کم چرب» و کم کربوهیدرات بودند مقایسه کرد. تحقیقات نشان داد که رژیم کم چرب بیش از هر دلیل دیگری باعث احتمال بروز سکته قلبی و بیماریهای قلبی است.
در مقابل افرادی که رژیم کم کربوهیدرات داشتند، به طور قابل ملاحظه‌ای ریسک کمتری در بیماریهای قلبی داشتند. محققان در مقاله‌ای نوشتند: «دستوالعمل رژیم غذایی جهانی باید به این یافته‌ها توجه کند.»
در یک آزمایش هشت ساله، شامل نزدیک به پنجاه هزار زن که نیمی از آنها تحت رژیم کم چرب سختی قرار داشتند، مشخص شد که در این عده ریسک ابتلا به سرطان سینه، سرطان روده بزرگ یا بیماریهای قلبی کاهش نیافته است به علاوه اینکه کاهش وزنشان اندک یا هیچ بوده است.
کارول می‌نویسد: «مدارک به نفع رژیمهای کم چرب خیلی کم هستند، درحالیکه فواید برخی چربی‌ها هر روز بیشتر ثابت می‌شوند.»
 

بدن برای عملکرد درست به چربی‌ها نیاز دارد

چربی‌ها برای لخته شدن خون و حرکت ماهیجه ها ضروری هستند. آن‌ها از اجزای لازم ساختمان غشای سلول -پوسته‌ای که هر سلول را در خود جا داده- و نیز سپر محافظ اطراف عصب‌ها هستند. در آخر، چربی‌ها در جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی غذایی که می‌خوریم کمک می‌کنند. هنگامیکه چربی نخوریم تمایل به خوردن بیشتر قند و کربوهیدراتهای تصفیه شده داریم، که در نتیجه به شدت دچار افزایش وزن و چاقی می‌شویم. مرور پنجاه تحقیق روی رژیم و افزایش وزن که در مجله تحقیقات غذا و تغذیه منتشر شده است، نشان می‌دهد که به طور متوسط، هر چه فرد غلات تصفیه شده -مانند نان سفید و برنج سفید- بیشتری مصرف کند، دچار اضافه وزن بیشتری می‌شود. در مقابل هر چه غذاهایی که حاوی غلات کامل هستند بیشتر مصرف شوند، فرد کمتر دچار اضافه وزن می‌شود. یکی از دلایل آن است که کربوهیدراتهای تصفیه شده و قندها فرد را به خوردن بیشتر ترغیب می‌کنند.
با این وجود، برخی چربی‌ها سالم‌تر از بقیه هستند. محققان در مطالعه‌ای که اخیرا در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد، آزمایش کردند که وقتی فرد اندکی کالری دریافت شده از چربی‌های اشباع -مثل چربی گوشت و محصولات لبنی- را با کالری دریافت شده از چربی غیر اشباع تعویض می‌کند، چه اتفاقی می افتد. معلوم شد که این کار فایده‌های بسیاری دارد، همچون کاهش خطر مرگ و شرایطی مثل بیماری‌های قلبی و بیماریهای نوروژنیک مختلف.
پروفسور فرانک بی هو، استاد تغذیه دانشگاه هاروارد و سرپرست این تحقیق به «نیویورک تایمز» گفت: «تمام چربی‌ها به یک اندازه مفید نیستند، ما باید چربی‌های مفیدتر که در ماهی و آووکادو موجودند را به جای چربی‌های حیوانی مصرف کنیم.» چربی‌های اشباع نشده تک رشته‌ای و چند رشته‌ای شامل چربی موجود در مغزها (آجیل)، ماهی‌ها، و روغن زیتون سالم هستند، چربی‌های ترانس که در غذاهای فراوری شده موجودند ناسالم هستند و چربی‌های اشباع جایی میان این دو قرار دارند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات