برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;
پولیپ های رحم توده هایی چسبیده به دیواره داخلی رحم هستند که در داخل حفره رحم گسترش پیدا می کنند. رشد بیش از اندازه سلول های غشای پوششی رحم -آندومتر- منجر به تشکیل پولیپ رحم می شود که به نام پولیپ آندومتر هم شناخته می شوند. این پولیپ ها معمولا سرطانی نیستند، البته ممکن است بعضی از آن ها سرطانی باشند یا تبدیل به توده های سرطانی شوند.
پولیپ های رحم اندازه های متعددی دارند؛ از چند میلی متر –اندازه دانه کنجد- گرفته تا چند سانتی متر –به اندازه توپ گلف- یا بزرگتر. خود این توده ها به دیواره رحم می چسبند یا با ساقه ای کوچک به آن وصل می شوند.
ممکن است فرد یک یا چند پولیپ رحمی داشته باشد. معمولا این پولیپ ها درون رحم باقی می مانند، اما گاهی اوقات سٌر می خورند و وارد مجرای دهانه رحم به واژن می شوند. پولیپ رحم در زنان یائسه شایع تر است، البته جوان تر ها هم به آن دچار می شوند.
علایم و نشانه های پولیپ رحم:
ممکن است این علایم در همه زنان دیده نشود یا بعضی ها خونریزی های سبک یا لکه بینی داشته باشند.
 

عوارض

از جمله عوارض ناشی از پولیپ رحم می توان به ناباروی اشاره کرد. اگر فردی مبتلا به پولیپ رحم و ناباروری باشد. ممکن است با برداشتن پولیپ بارداری حاصل شود، البته داده های تحقیق در این زمینه به نتیجه قطعی نرسیده اند.
عوامل هورمونی نقش مهمی دارند. پولیپ های رحمی حساس به استروژن هستند. یعنی به جریان استروژن پاسخ می دهند.
 

عوامل خطر ساز

عواملی که احتمال ابتلا به پولیپ رحم را بیشتر می کند به شرح زیر است:
اگر پزشک به پولیپ رحم مشکوک شود از روش های تشخیصی زیر استفاده می کند:
  • سونوگرافی ترنس واژینال
  • هیسترسکوپی
  • نمونه برداری –بیوپسی- از آندومتر
بیشتر پولیپ ها غیر سرطانی هستند. با این وجود می توانند دچار تغییرات سرطانی شوند. پزشک معمولا پولیپ را خارج می کند و آن را به آزمایشگاه می فرستد تا سرطانی بودن آن را مورد بررسی قرار دهد.
  • نظارت و انتظار: اگر پولیپ کوچک باشد و علامتی نداشته باشد ممکن است به خودی خود از بین برود. درمان پولیپ های کوچک ضروری نیست مگر اینکه خطر سرطان رحم بالا باشد.
  • دارو: گاهی اوقات برخی از دارو های هورمونی مثل آگونیست هورمون آزاد کننده پروژستین و گنادوتروپین علایم پولیپ را کاهش می دهند، اما مصرف این دارو ها یک درمان کوتاه مدت محسوب می شود و با قطع آن ها علایم باز می گردند.
  • خارج کردن پولیپ: می توان با عمل هیسترسکوپی پولیپ را خارج کرد. پولیپ خارج شده برای بررسی های بیشتر به آزمایشگاه فرستاده می شود.
پولیپ های رحمی به ندرت عود می کنند.

پزشکان زیر در درمان این بیماری می توانند کمکتان کنند

مقاله های مرتبط با این بیمارینمایش آرشیو

    • IVF خطر فشارخون بالا را در کودک افزایش می دهد۱۳۹۷/۰۶/۱۴

      نتایج تحقیقی جدید نشان می دهد کودکانی که به روش «آی وی اف» –IVF- به دنیا می آیند شانس بالایی برای ابتلا به فشار خون بالا دارند.
    • درمان سرطان سینه را از ترس ناباروری به تعویق نیندازید۱۴۰۰/۰۲/۱۳

      محققان انستیتو سرطان دینا فاربر واقع در آمریکا دریافتند زنان جوان مبتلا به سرطان سینه به دلیل نگرانی از اثرگذاری روش‌های درمانی این نوع سرطان بر قابلیت باروری، از انجام هورمون درمانی خودداری می کنند یا آن را به تاخیر می‌اندازند.
    • دردهای زنانه ای که تقصیر عادت ماهیانه نیست۱۳۹۷/۰۵/۱۴

      دردهای شبیه به درد عادت ماهیانه را بسیاری از زنان در طول دوره زندگیشان تجربه می کنند؛ انقباضات شکمی و دردهای لگنی بدون اینکه عادت ماهیانه ای اتفاق افتاده باشد. این درد علل مختلفی می تواند داشته باشد؛ از کیست و یبوست گرفته تا بارداری یا حتی سرطان. شناخت این دردها به تشخیص زودتر بیماری کمک کرده و مسیر درمان را آسان تر می کند.
    • نقش سبک زندگی در پیشگیری از اندومتریوز۱۳۹۷/۰۵/۲۰

      با اینکه راهی برای پیشگیری کامل از «اندومتریوز» وجود ندارد، اما می توان احتمال ابتلا به آن را کاهش داد و علایم را تحت کنترل درآورد.
    • فیبروم رحم چیست؟ آشنایی با علائم و مسیر درمان۱۳۹۶/۰۶/۱۱

      فیبروم رحم به توده های غیر سرطانی در بافت عضلانی رحم می گویند که از لحاظ اندازه و تعداد متفاوتند. درد پایین شکم یا کمر، تکرر ادرار، بزرگ شدن شکم و تغییر در ویژگی های عادت ماهانه از علائم فیبروم هاست. حدود 70 تا 80 درصد تمام زنان در سن 50 سالگی فیبروم دارند.

مرکز مشاورهنمایش آرشیو

تیرویید

پاسخ توسط محبوبه سادات حسینی ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
#4090

محبوبه سادات حسینی

با سلام خیر تاثیری نداره ولی انچه مسلم است این است که بعد از سن چهل سالگی کم بودن ذخیره تخمدانی کاملا طبیعی و قابل انتظار است.

قرمزی پوست،پوست پوست شدن و سوزش و خارش

پاسخ توسط ربابه غیبی ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
#4086

ربابه غیبی

سلام شما احتمالا اگزماى سبوره دارید. اما بهتر است از نزدیک ویزیت شوید

گرفتن پا

پاسخ توسط الهه دولتشاهی ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
#4085

الهه دولتشاهی

سلام لطفا سن و داروهای مصرفی خود را ذکر کنید.

آزمایش کلسترول

پاسخ توسط ادمین بهپو ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
#4084

ادمین بهپو

سلام. بدون معاینه حضوری و مشاهده شرح حال نمیتوان تصمیم وتشخیصی لحاظ کرد. بهتراست شما با یک پزشک مشورت کنید.