برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;
سندرم مارشال با نام علمی PFAPA ، یک بیماری با نشانه های مشخص، نادر و بدون علت شناخته شده است که معمولا از کودکی شروع می شود. نامش بر اساس علایم بالینی اش تدوین شده است: Periodic Fever, Aphthous Stomatitis, Pharyngitis, Cervical Adenitis ، یعنی حملات دوره ای تب به همراه فارنژیت (التهاب گلو)، آدنیت (تورم غدد لنفاوی گردن) و آفت دهانی. دوره های تکرار سندرم مارشال مشخص نیست اما به نظر می رسد بیش از آنچه که در ابتدا تصور می شد، شایع شده باشد و احتمالا شایع ترین تب راجعه (عود کننده) ای است که از عفونت ناشی نمی شود (خود التهابی). هر دو گروه مردان و زنان و تمام گروه های نژادی می توانند به سندرم مارشال مبتلا شوند. معمولا سندرم مارشال در اوایل کودکی بین دو تا پنج سالگی آغاز می شود. گاهی ممکن است این بیماری در سنین بالاتر نیز دیده شود اما نادر است.
این سندرم شامل دوره های مکرر تب به همراه آفت دهان و فارنژیت (گلو درد و التهاب و سرخی گلو) می باشد.
گاهی اوقات ممکن است اگزودا (پوشش های سفید روی لوزه) وجود داشته باشد و معمولا غدد لنفاوی گردن بزرگ شده اند(آدنیت). دوره های تب ناگهان شروع می شوند و به مدت سه تا هفت روز ادامه می یابند. این تب ها به طور منظم هر چند هفته یک بار بروز می کنند (معمولا بین سه تا شش هفته). اغلب اوقات خانواده ها می دانند دقیقا چه روزی تب شروع می شود. برخی کودکان علائم دیگری مثل درد مفاصل، راش پوستی، درد شکم، سردرد، استفراغ و اسهال نیز دارند. جالب اینجاست که بین دو دوره عود، کودکان کاملا سالمند.
ممکن است سندرم مارشال سال ها به طول انجامد اما معمولا در دهه دوم عمر به خودی خود ناپدید می شود. البته حدود 15 درصد این بیماران تا بزرگسالی دچار سندرم مارشال هستند و پس از گذشت زمان فاصله دوره ها بیشتر می شود. کودکان مبتلا به سندرم مارشال به صورت طبیعی رشد می کنند.
علت سندرم مارشال مشخص نیست. هنوز هیچ نقص ژنی در سندرم مارشال دیده نشده است، البته گاهی اوقات دیده می شود بیش از یک نفر در خانواده مبتلا به این بیماری شده اند و یا دارای سابقه عمل برداشتن لوزه بوده اند. هیچ عفونتی درسندرم مارشال دیده نشده است همچنین یک بیماری مسری محسوب نمی شود. این که فرایند التهاب در دوره های مختلفی فعال می شود مشخص است، اما علت آن مشخص نیست.
هیچ آزمایش مخصوصی برای تشخیص سندرم مارشال وجود ندارد. پزشکان با معاینات جسمی و مشاهده علائم این بیماری را تشخیص می دهند. تعداد گلبول های سفید و نشانگرهای التهابی مثل میزان رسوب دهی و پروتئین واکنشی c  که در آزمایش های خون معین می شوند، با گذشت دوره های تب افزایش می یابند. اگر بیماری هایی با چنین علائمی وجود دارد (خصوصا عفونت اسرپتوکوکی) می بایست قبل از تشخیص قطعی سندرم مارشال، بررسی و رد شوند. اگر بیمار به درمان با استروئید پاسخ قابل ملاحظه ای داد، در تشخیص سندرم مارشال کمک شایانی نموده است. اگر بیماری نشانه های همیشگی و معمول را نداشت می بایست دیگر عوامل تب راجعه بررسی و رد شوند. خصوصا اگر علائم در سال های اولیه عمر کودک شروع شده و نشانگرهای التهاب بین دوره ها افزایش یابند.
هدف درمان، کنترل علائم در طول دوره های تب، کوتاه کردن زمان هر دوره و پیشگیری از بروز دوره های بعدی است. معمولا این تب به خوبی به استامینوفن یا داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی مثل ایبوپروفن پاسخ نمی دهد. وقتی علائم آغاز می شوند معمولا بیمار یک دوز استروئید (معولا پردنیزون یا پردنیزولون) دریافت می کند، با این کار دوره مذکور به طور چشمگیری کوتاه شده یا حتی تمام می شود. البته ممکن است با این درمان فاصله دوره های بعدی تب کوتاه تر شده و زودتر از آنچه مورد انتظار است رخ دهند.
ممکن است داروهایی مثل سایمتیدین و کلشی سین در صورت مصرف منظم، بتوانند از بروز دوره های آتی در یک سوم (سایمتیدین) تا نصف (کلشی سین) کودکان پیشگیری کنند. در چندین مطالعه به این نکته اشاره شده است که برداشتن لوزه، سندرم مارشال را در بیش از 80 درصد بیماران درمان می کند، اما نقش جراحی و زمان بندی دقیق آن در درمان سندرم مارشال هنوز کاملا مشخص نیست. اگر بیماری بیش از سه تا چهار هفته یک بار نیاز به درمان استروئیدی داشت می بایست از جایگزین های استروئید برای او استفاده کرد.

پزشکان زیر در درمان این بیماری می توانند کمکتان کنند

مقاله های مرتبط با این بیمارینمایش آرشیو

    • هر آنچه که نیاز دارید درباره آپاندیسیت کودکان بدانید۱۳۹۷/۰۴/۱۲

      اگر درد از ناحیه زیر شکم آغاز شود و به سمت راست زیر شکم پخش شود، احتمالا نشانه «آپاندیسیت» است. آپاندیس اندامی انگشت شکل و کوچک است که به روده بزرگ متصل است و وقتی ملتهب شود دچار آپاندیسیت خواهید شد. در امریکا حدود 10 تا 30 درصد کودکانی که به اورژانس مراجعه می کنند دچار آپاندیسیت یا دیگر مشکلاتی شده اند که نیاز به جراحی دارد.
    • مدیریت درمان فشار خون بالا در کودکان۱۳۹۳/۰۴/۱۵

      بیماری فشارخون در کودکان، موضوعی است که با افزایش روزافزون شمار مبتلایان به چاقی در این گروه سنی، بازنگری جدی‌تری را می‌طلبد. محققان تخمین زده‌اند 3 تا 5 درصد از کودکان هر جامعه‌ای به بیماری فشارخون بالا مبتلا هستند.
    • کشف ارتباط آلودگی هوا با ابتلا به آلزایمر در سنین پایین۱۳۹۷/۱۰/۰۳

      پژوهش تازه ای که با همکاری چند دانشگاه مختلف انجام شده است، نگرانی‌ها درباره افزایش ابتلا به آلزایمر در میان شهروندان جوان ساکن کلانشهر مکزیکوسیتی را تشدید کرده است.
    • اهمیت توجه به تغییر رنگ دندان کودک۱۳۹۶/۱۱/۰۳

      والدین معمولا انتظار دارند دندان های کودکشان همچون مروارید بدرخشند و سفید باشند. اما به دلایلی رنگ دندان برخی کودکان تغییر می کند و گاه حتی به سیاهی می رسد.«تغییر رنگ دندان کودک» به منزله هشداری برای والدین است که هرچه زودتر به دندانپزشک مراجعه کنند.
    • علت شب ادراری کودکان و درمان آن۱۳۹۷/۰۸/۱۵

      «شب ادراری» به دفع غیر ارادی ادرار در هنگام خواب می گویند که بعد از سن کنترل ادرار در کودکان رخ می دهد. شب ادراری نشانه این نیست که آموزش های شما برای کنترل ادرار کودک و دستشویی رفتن او اشتباه بوده است. این اتفاق اغلب بخشی عادی از رشد کودک است.

مرکز مشاورهنمایش آرشیو

تیرویید

پاسخ توسط محبوبه سادات حسینی ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
#4090

محبوبه سادات حسینی

با سلام خیر تاثیری نداره ولی انچه مسلم است این است که بعد از سن چهل سالگی کم بودن ذخیره تخمدانی کاملا طبیعی و قابل انتظار است.

قرمزی پوست،پوست پوست شدن و سوزش و خارش

پاسخ توسط ربابه غیبی ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
#4086

ربابه غیبی

سلام شما احتمالا اگزماى سبوره دارید. اما بهتر است از نزدیک ویزیت شوید

گرفتن پا

پاسخ توسط الهه دولتشاهی ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
#4085

الهه دولتشاهی

سلام لطفا سن و داروهای مصرفی خود را ذکر کنید.

آزمایش کلسترول

پاسخ توسط ادمین بهپو ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
#4084

ادمین بهپو

سلام. بدون معاینه حضوری و مشاهده شرح حال نمیتوان تصمیم وتشخیصی لحاظ کرد. بهتراست شما با یک پزشک مشورت کنید.