برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;
پنوموتوراکس به معنای روی هم افتادگی ریه (کلاپس) است. پنوموتوراکس زمانی اتفاق می افتد که هوا به داخل فضای بین ریه و دیواره قفسه سینه نفوذ می کند. این هوا به خارج ریه فشار وارد کرده و باعث روی هم افتادگی ریه می گردد. در اکثر مواقع تنها بخشی از ریه دچار افتادگی می شود.
پنوموتوراکس ممکن است در اثر حادثه، اعمال جراحی یا آسیب ریه ناشی از یک بیماری زمینه ای باشد. یا دلیل خاصی برای بروز آن وجود نداشته باشد. درد قفسه سینه و تنگی نفس از علائم بارز این وضعیت است که گاه با حمله قلبی اشتباه گرفته می شود. در برخی موارد خاص، پنوموتوراکس می تواند تهدید کننده زندگی باشد.
درمان پنوموتوراکس شامل وارد کردن یک لوله انعطاف پذیر یا سوزت بین دنده ها برای خارج کردن هواست. با اینحال، پنوموتوراکس ممکن است خودبخود نیز درمان شود.
علامت اصلی پنوموتوراکس درد ناگهانی قفسه سینه و تنگی نفس است. اما این علائم در بسیاری از بیماریها دیده می شود که برخی از آنها تهدید کننده زندگی هستند. اگر درد قفسه سینه شدید دارید یا نفس کشیدن برایتان سخت شده است فورا به پزشک مراجعه کنید.
 

عوارض

بیشتر افرادی که قبلا دچار پنوموتوراکس شده اند، بیشتر در معرض ابتلا به آن برای بار دوم قرار دارد، این خطر در یک تا دو سال اولِ ابتلا بیشتر است. اگر منافذ و  باز شدگی های ریه بسته نشوند، نشت هوا ادامه خواهد داشت. ممکن است برای بستن محل های نفوذ هوا در نهایت نیاز به عمل جراحی باشد.
ممکن است پنوموتوراکس ناشی از عوامل زیر باشد:
  • جراحت قفسه سینه: هر چیزی که باعث کوبیدگی یا نفوذ به قفسه سینه شود می تواند منجر به کلاپس ریه شود. برخی از این جراحات ممکن است بر اثر درگیری های فیزیکی یا تصادف اتومبیل رخ دهند و در برخی دیگر سوزن در حین جراحی به صورت غیر عمد وارد قفسه سینه می شود.
  • بیماری ریوی: بافت های آسیب دیده ریه بیشتر در معرض کلاپس هستند. آسیب ریوی توسط بیماری های زمینه ای زیادی از جمله بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD)، فیبروز کیستیک و پنومونی (ذات الریه) ایجاد می شود.
  • تاول های ترکیده: در بالای ریه تاول های کوچک بادکنکی (bleb) ایجاد می شوند. گاهی اوقات این تاول ها می ترکند و باعث نفوذ هوا به فضای در برگیرنده ریه می شوند.
  • تنفس با دستگاه: نوعی شدید از پنوموتوراکس در افرادی دیده می شود که نیاز به دستگاه مکانیکی برای تنفس دارند. ممکن است این دستگاه یک فشار هوای نامتعادل در قفسه سینه ایجاد کند. در این صورت ریه بطور کامل دچار کلاپس می شود.

عوامل خطر ساز

  • جنسیت: عموما پنوموتوراکس در مردان محتمل تر از زنان است.
  • سیگار کشیدن: هر چه طول مدت مصرف سیگار و تعداد سیگار های کشیده شده بیشتر باشد خطر این عارضه بیشتر می شود.
  • سن: نوعی از پنوموتوراکس که ناشی از ترکیدن تاول های پر از هوا است در افراد بین 20 تا 40 ساله شایع تر است، مخصوصا اگر فردی بسیار بلند و دچار کمبود وزن باشد.
  • ژنتیک: به نظر می رسد برخی از انواع پنوموتوراکس در اعضای خانواده به ارث می رسد.
  • بیماری های ریوی: داشتن بیماری زمینه ای ریوی (مخصوصا بیماری مزمن انسدادی ریه) احتمال ابتلا به کلاپس ریه را بالا می برد.
  • تنفس با دستگاه: افرادی که برای کمک به تنفس به دستگاه نیاز دارند، بیشتر در معرض پنوموتوراکس می باشند.
  • داشتن سابقه ابتلا به پنوموتوراکس: هرکس قبلا به این عارضه دچار شده باشد، بیشتر در معرض ابتلا به آن برای بار دوم قرار دارد، این خطر در یک تا دو سال اولِ ابتلا بیشتر است.
معمولا پنوموتوراکس با استفاده از اشعه ایکس قابل تشخیص است. در برخی موارد برای تهیه عکس های با جزئیات بالا سی تی اسکن مورد نیاز است. برای مشاهده مقطع عرضی از ساختار های درون بدن، عکسبرداری اشعه ایکس به همراه سی تی اسکن از جهات مختلف تهیه می کنند.
هدف درمان پنوموتوراکس کاهش فشار روی ریه است. در این حالت ریه اجازه خواهد داشت دوباره باد شود. بسته به عاملی که باعث پنوموتوراکس می شود، هدف دوم پیشگیری از عود بیماری است. روش های تحقق این اهداف به شدتِ کلاپس ریه و گاهی سلامت عمومی افراد بستگی دارد.

نظارت

اگر تنها بخش کوچکی از ریه دچار کلاپس شود، پزشک با استفاده از عکس های اشعه ایکس وضعیت فرد را نظارت می کند تا اینکه هوای اضافی کاملا جذب شده و ریه دوباره باد شود. معمولا این فرایند یک یا دو هفته به طول می انجامد. مکمل اکسیژن سرعت جذب هوا را بالا می برد.

جایگذاری سر سوزن (نیدِل) یا لوله سینه (چِست تیوب)

اگر بخش وسیع تری از ریه دچار کلاپس شود، می بایست برای خروج هوای اضافی از سوزن یا لوله سینه استفاده شود.
این سوزن یا لوله توخالی، بین دنده ها و داخل فضای مملو از هوا که ریه کلاپس شده را فشار می دهد قرار داده می شود. سرِ سوزن یک سرنگ قرار دارد تا پزشک مثل زمانی که با سرنگ خون را از رگ می کشد، هوای اضافی را از ریه خارج کند. لوله سینه به دستگاه ساکشن متصل است و به طور مداوم هوا را از حفرات سینه تخلیه می کند.

جراحی

اگر بقیه روش های درمانی موثر مواقع نشد پزشک عمل جراحی را توصیه خواهد کرد.

پزشکان زیر در درمان این بیماری می توانند کمکتان کنند

مقاله های مرتبط با این بیمارینمایش آرشیو

    • آسم در شهرهای درگیر ریزگرد، شیوع بیشتری دارد۱۳۹۷/۰۲/۱۶

      عضو مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اعلام نتایج مطالعه «شیوع آسم در ایران» گفت: «شیوع این بیماری در استان هایی مانند سیستان و بلوچستان، خوزستان، ایلام و کرمانشاه که در معرض ریزگردها و آلاینده ها هستند، بیشتر از سایر استان ها است.»
    • روش انجام احیای قلبی ریوی و ضرورت آن۱۳۹۵/۰۵/۱۱

      امروزه ایست قلبی الزاما برابر با پایان حیات نیست و بشر توانسته با افزایش دانش خود در زمینه احیا، حیات را به برخی از قربانیان ایست قلبی تنفسی بازگرداند. عوامل موثر بر عاقبت ایست قلبی شامل تمایل و رغبت ناظرین به انجام احیا، توانایی علمی و عملی امدادگران، کیفیت احیای انجام شده توسط امدادگران، علت ایست قلبی و تاثیر مراقبت‌های بعد از احیا است.
    • آیا سکسکه می تواند علامتی از بیماریهای قلبی باشد؟۱۳۹۶/۰۱/۳۰

      سکسکه در اغلب موارد عارضه‌ای خوش‌خیم است و به‌خودی‌خود برطرف می‌شود، اما موارد نادری گزارش شده است که در آن سکسکه مداوم (بیش از ۴۸ ساعت) یا مقاوم (بیش از یک ماه) تنها نشانه حمله قلبی (آسیب عضله قلب ناشی از اختلال خون‌رسانی به قلب) بوده است.
    • هر قلب‌دردی، درد قلبی نیست-آشنایی با علائم و نشانه های درد قلبی۱۳۹۴/۰۷/۱۲

      درد قلبی یک علامت است و نه یک بیماری. این درد به صورت احساس خفگی، تنگی نفس، فشار یا گرفتگی است که اغلب مرکز آن پشت استخوان جناغ سینه‌ است و ممکن است به گلو، فک یا دست انتشار یابد.
    • مرگ بر اثر شکستن قلب حقیقت دارد؟۱۳۹۵/۱۰/۲۷

      آیا مرگ عزیزان می‌تواند چنان دل آدمی را بشکند که خود نیز جان به جان آفرین تسلیم کند؟ سندرم دل‌شکستگی که در اصطلاح پزشکی به آن کاردیومیوپاتی ناشی از استرس یا کاردیومیوپاتی تیکوتسوبو می گویند به گروهی از بیماری‌های قلبی گفته می‌شود که تغییر شکل یا اشکال در عملکرد ماهیچه قلب، عامل بیماری است.

مرکز مشاورهنمایش آرشیو

تیرویید

پاسخ توسط محبوبه سادات حسینی ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
#4090

محبوبه سادات حسینی

با سلام خیر تاثیری نداره ولی انچه مسلم است این است که بعد از سن چهل سالگی کم بودن ذخیره تخمدانی کاملا طبیعی و قابل انتظار است.

قرمزی پوست،پوست پوست شدن و سوزش و خارش

پاسخ توسط ربابه غیبی ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
#4086

ربابه غیبی

سلام شما احتمالا اگزماى سبوره دارید. اما بهتر است از نزدیک ویزیت شوید

گرفتن پا

پاسخ توسط الهه دولتشاهی ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
#4085

الهه دولتشاهی

سلام لطفا سن و داروهای مصرفی خود را ذکر کنید.

آزمایش کلسترول

پاسخ توسط ادمین بهپو ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
#4084

ادمین بهپو

سلام. بدون معاینه حضوری و مشاهده شرح حال نمیتوان تصمیم وتشخیصی لحاظ کرد. بهتراست شما با یک پزشک مشورت کنید.