برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

خواب بیماران روماتیسمی

خواب بیماران روماتیسمی اختلال خواب را همه ما در طول زندگی تجربه کرده ایم.معمولا وقتی اضطراب داریم،عصبانی هستیم و یا هیجان داریم خواب مناسبی را تجربه نمی کنیم.این موضوع در بیماران روماتیسمی به شکل دیگری خود را نشان می دهد.
اختلال خواب را همه ما در طول زندگی تجربه کرده ایم.معمولا وقتی اضطراب داریم،عصبانی هستیم و یا هیجان داریم خواب مناسبی را تجربه نمی کنیم.این موضوع در بیماران روماتیسمی به شکل دیگری خود را نشان می دهد.
 

خواب آشفته چگونه باعث تاثیر بر روی سلامتی ما می شود؟

خیلی از افراد در طول زندگی با شرایطی مواجه می شوند که خواب آنها مختل می شود، برای مثال خانمی که کودک خردسال دارد طبیعتا خواب مطلوبی نخواهد داشت.این بی خوابی های مقطعی اگرچه باعث خواب آلودگی و خمودگی می شوند ولی معمولا مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی کنند. تعدادی از افراد هستند که مشکلات بی خوابی در آنها مقطعی نیست و تقریبا هر روز بی خوابی را تجربه می کنند. این افراد ممکن است پس از مدتی سلامتی خود را از دست بدهند و دچار عوارض ناخوشایندی شوند.
تعدادی از فرآیندهای بیولوژیکی بدن تحت تاثیر خواب می باشند. الگوی ساعت بیولوژیکی بدن شما با خواب تنظیم می شود و خیلی از هرمون های بدن شما با خواب کم و زیاد می شوند.برای مثال هرمون استرویید که به وسیله غده آدرنال تولید می شود درست زمانی که شما تازه از خواب بیدار می شوید در بالاترین حد خود می باشد و زمانی که می خواهید به خواب بروید در پایین ترین حد خود می باشد بنابراین زمانی که شما در طول روز قرص استرویید مصرف می کنید این مقدار هرمون در خون شما از حالت تعادل خارج شده و باعث می شود ساعت طبیعی بدن شما دچار اختلال شود و خواب شما را بی نظم می کند.
در صورتی که این عملکرد های بیولوژیک باعث تغییر در الگوی خواب شما شود ممکن است حالات زیر را تجربه کنید:
- احساس ناخوشی در طول روز بعد
- خستگی
- مشکلات معده
- سر درد
- عدم تمرکز در طول روز بعد

 

الگوی صحیح خوابیدن چگونه است؟

خواب مراحل مختلفی دارد و در هر مرحله طول موج مغزی نسبت به مراحل دیگر متفاوت می باشد. خواب دارای ۲ مرحله اصلی می باشد (REM (rapid eye movement و Non-REM . در مرحله Non-REM حرکات سریع چشم ها وجود ندارد ولی در مرحله REM حرکات سریع چشم ها وجود دارد.خواب Non-REM که مهمترین بخش خواب می باشد ۷۵٪ کل خواب طبیعی را تشکیل می دهد و هر دوره آن ۷۰ تا ۱۰۰ دقیقه طول می کشد. همین قسمت خواب است که مغز را در آرامش کامل می برد. بیشترین زمان مرحله Non-REM مربوط به یک سوم اول خواب شبانه می باشد(خواب عمیق نیمه شب)
مرحله REM مربوط به ۲۵٪ کل خواب شبانه می باشد که به آن خواب همراه با رویا می گویند زیرا اگر در این مرحله از خواب بیدار شوید می توانید رویای خود را که در حافظه تثبیت شده تعریف کنید. لازم به ذکر است که رویا دیدن در مرحله Non-REM نیز وجود دارد ولی چون روند تثبیت حافظه در این مرحله از خواب انجام نمی شود رویا های آن در خواب انسان نمی ماند.

 

مشکلات خواب چگونه باعث آزار و اذیت می شوند؟

مشکل در خوابیدن به چند دسته تقسیم می شود:
-  در به خواب رفتن مشکل دارید ولیکن در طول شب خواب آرامی دارید.
- در طول خواب چندین بار از خواب بیدار می شوید یا صبح خیلی زود از خواب بیدار می شوید.
- به ظاهر خواب خوبی دارید ولی وقتی که صبح از خواب بیدار می شوید احساس شادابی نمی کنید.
در صورتی که هر یک از حالات بالا را تجربه می کنید شما هم جزو افرادی هستید که الگوی خواب مناسب ندارند. در صورتی که این حالات به صورت مداوم و مزمن برای شما اتفاق بیفتد باعث تنش عضلانی و درد عضلانی در شما شود.
اگر چه اکثر افراد نیاز به ۷ -۸ ساعت خواب در طول روز دارند ولی خیلی از افراد نیز می توانند با مدیریت کردن خواب کمتر از این مقدار بخوابند.
خواب تاثیر بسیار بزرگی بر روی خلق و خوی ما دارد. افرادی که از افسردگی رنج می برند معمولا خوابی آشفته دارند. خواب کم در یک دوره زمانی ممکن است باعث افزایش اضطراب و افسردگی شود همین افسردگی و اضطراب خود باعث اختلال در خواب می شود و این چرخه معیوب روز به روز حال بیمار را بدتر می کند.
ارتباط خواب و درد
اختلال در خواب ممکن است آستانه تحمل درد را در شما کاهش دهد.این مساله منجر به مشکلات زیر می شود
- در صورتی که به بیماری مبتلا می باشید که از عوارض آن درد باشد باعث افزایش این درد می شود.
- در صورتی که بیماری در بدن شما تولید درد نکند اختلال در خواب باعث بروز درد در بدن شما می شود.
- در  صورتی که تنها یک یا چند عضو شما دردناک باشد اختلال در خواب باعث می شود این درد منتشر شود.

ادامه در صفحه ۲
 صفحه جدید

 

 

آرتریت چگونه بر روی خواب شما تاثیر می گذارد؟

 

 

تمام انواع آرتریت ها تاثیر منفی روی خواب می گذارند مخصوصا اگر بیماری باعث تولید دردی شود که مانع خوابیدن شما بر روی تخت شود.
- کمر درد و گردن درد می توانند باعث بروز مشکل در خوابیدن شوند.در صورتی که از بالش خیلی نرم یا خیلی سفت استفاده می کنید احتمال افزایش درد بیشتر می باشد.
- آرتروز معمولا باعث درد در حین حرکت مفاصل می شود، اکثر افرادیکه آرتروز دارند نیز از درد شب هنگام شکایت دارند. بیماران مبتلا به آرتروز لگن مشکلات درد در نیمه شب را بیشتر تجربه می کنند.
- در صورتی که مبتلا به آرتریت روماتوئید هستید نسبت به افراد هم سن خود که این بیماری را ندارند خواب نامنظم تری خواهید داشت. نامنظمی در خواب با افزایش درد بیشتر می شود و به دنبال آن اضطراب و نگرانی و خشکی صبحگاهی نیز افزایش میبابد.
- بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا معمولا از درد و خشکی،به همراه اختلال در خواب و خستگی دائمی رنج می برند. در صورتی که مبتلا به فیبرومیالژیا هستید یکی از مهمترین درمان های شما داشتن خواب منظم و آرام می باشد.

 

آیا سندرم پای بیقرار تاثیری بر روی خواب می گذارد؟

خیلی از بیماران از سندرم پای بیقرار نیز رنج می برند (بیماری عصبی که باعث حرکت غیر ارادی پا می شود) سندرم پای بیقرار ممکن است در هر حالتی ایجاد شود ولی در هنگام خوب این حالت تشدید می شود. بیماری دیگری که باعث حرکت ناگهانی دست و پا می شود PLMD (حرکت ناگهانی دست و پا) می باشد.
سندرم پای بیقرار و PLMD در اکثر بیمارانی که بیماریشان مزمن شده است مشاهده می شود. همچنین عوارض برخی دارو ها و همچنین کمبود آهن و ویتامین باعث بروز این عارضه ها می شود. در صورتی که با خوابیدن حالات شما تشدید می شود حتما با پزشک خود مشورت نمایید. جهت درمان کارهای زیر انجام می شود:
- تغییر در داروها و یا دوز داروها
- مصرف قرص مکمل آهن و ویتامین
- پرهیز از مصرف کافئین و الکل
- کشیدن و ماساژ دادن عضله های پا
در صورتی که مشکل شما طاقت فرسا شود پزشک گروه داروهای دوپامین را برای درمان شما تجویز می کند، برای مثال روپینیرول ، پرامیپکسول. این داروها میزان هورمون دوپامین را در مغز شما افزایش می دهد.

 

خروپف کردن در خواب

شاید تک تک ما خرخر کردن در خواب را تجربه کرده باشیم، این حالت به عنوان نشانه و هم دلیل اختلال خواب می باشد. خیلی از افرادی که خرخر می کنند معمولا روز بعد خیلی سرحال هستند، اما در برخی از موارد خرخر نشانه بیماری سندرم آپنه انسدادی می باشد. بیماری که به خاطر مسدود شدن راه هوایی حین خواب اتفاق می افتد. در صورتی که یکی از حالات زیر را داشته باشید این اتفاق برای شما می افتد:
-  چاقی مفرط
-  داشتن گردنی کلفت و زخیم
- استعمال سیگار
- بیماری دیابت
- مسدود بودن بینی به دلیل انحراف
سندرم آپنه انسدادی در طولانی مدت در صورتی که مزمن شود باعث بروز خستگی در بدن شما می شود. این بیماری را می توان با اندازه گیری سطح اکسیژن در خون تشخیص داد.
درمان سندرم آپنه انسدادی شامل موارد زیر می شود:
- کنترل وزن
- قطع مصرف الکل و سیگار
- استفاده از ماسک های هشدار دهنده هنگام شب
- درمان داروی
- عمل جراحی
ادامه در صفحه ۳

  صفحه جدید

 

 

چگونه می توانم خوابم را بهبود دهم؟

 

 

جمع آوری اطلاعات روزانه در مورد الگوی رفتار های روزانه و ثبت آنها در دفتر می تواند در پیدا کردن فاکتورهایی که بر روی خواب شما تاثیر می گذارد موثر باشد.این اطلاعات شامل موارد زیر می شود:
- ثبت روزانه زمانی که به تخت می روید و از خواب بیدار می شوید؟
- عواملی که باعث شده اند شب دیر بخواب بروید، مثل افکار منفی، اتفاقات روزانه و…
- فعالیت های روزانه
و ...
در صورتی که خواب شما به خاطر درد مختل شده باشد، درمان دارویی می توانند کمک کننده باشد.اگر چه معمولا اختلال خواب به خاطر فاکتورهای مختلفی به وجود می آید که کنار آمدن با همه آنها غیر ممکن است. متخصصان معمولا کارهایی را توصیه می کنند.از جمله:
- خواب روزانه را به حداقل برسانید
- از مصرف کافئین ( چای و قهوه و کاکائو…) نزدیک ساعت خواب پرهیز کنید
- به اندازه کافی شام بخورید که نیمه شب از گرسنگی از خواب بیدار نشوید، البته توجه داشته باشید خوردن بیش از حد قبل از خواب باعث اختلال خواب می شود
- الکل نخورید
- قبل از خواب سیگار نکشید
- در طول روز ورزش کنید ولی ۳ ساعت قبل از خواب از انجام فعالیت های ورزشی خودداری کنید.  
- از تخت خود جهت انجام اموری غیر از خواب مثل تماشای تلوزیون و غذا خوردن استفاده نکنید.
- محل خواب خود را در محیطی آرامش بخش و دلچسب ، آرام و تاریک با درجه حرارت مناسب قرار دهید.
- سعی کنید قبل از خواب کارهای آرامش بخش انجام دهید و تا زمانی ک واقعا خوابتان نمی آید به تخت نروید ، در صورتی که بعد از ۲۰ دقیقه خوابتان نبرد از تخت بیرون بیایید و با انجام کارهایی که هیجان انگیز نیست خودتان را مشغول کنید مثلا خواندن کتاب. هر روز ساعت مشخصی به تخت بروید و ساعت مشخصی از تخت بیرون بیایید.
- گرفتن دوش آب گرم قبل از خواب بسیار کمک کننده است.
- هر چند سال یکبار تشک خود را عوض کنید. در صورتی که درد گردن و یا کمر دارید حتما هر ۶ ماه یکبار بالش خود را عوض کنید. هیچ پیشنهاد مشخصی جهت انتخاب بالش وجود ندارد فقط بایستی سر شما بر روی آن احساس آرامش کند.

 

درمان دارویی:

در صورتی که مشکل خواب شما برای مدت طولانی ادامه پیدا کرد با پزشک خود مشورت نمایید، به احتمال زیاد پزشک شما یک دوره درمان دارویی برای شما تجویز خواهد کرد.
برای رفع مشکل خواب شما ۴ گروه دارویی وجود دارد.هر یک از این گروه ها دارای خواص جداگاه ای می باشند و ممکن است پزشک شما ترکیبی از این گروه ها را تجویز نماید.
مسکن ها : مصرف استامینوفن ها ( کدئین دار و بدون کدئین) قبل از خوابیدن کمک موثری در کاهش درد و به خواب رفتن شما می کند ولی تاثیر این مسکن ها در طول شب باقی نمی ماند .استفاده ازمسکن های کافئین دار تاثیر سویی بر روی خواب شما دارند.
داروهای ضد التهابی: داروهایی مثل ایبوبروفن و ناپروکسن جزء این دسته هستند.ساختار این داروها بطوریست که در طول مدت شب به صورت آهسته مواد ضد درد خود را آزاد می کنند.اگر چه این داروها ممکن است با عوارضی همراه باشند ولی در بیماری های روماتیسمی خیلی کمک کننده هستند.
داروهای آرامش بخش و ضد اضطراب: تعدادی از دارهای آرامش بخش مثل آمیتریپتلین ، آلپرازولام حاوی مواد خواب آور می باشند، و می توانند ضد درد هم باشند. این داروها معمولا به عنوان داروهای خواب آور تجویز نمی شوند ولی خاصیت خواب آور بودن آن می تواند کیفیت خواب شما را بهبود بخشد. این قرص ها را چند ساعت قبل از خوابیدن استفاده کنید که تا صبح اثر خواب آلودگی آن از بین برود.
داروهای خواب آور( هیپنوتیک): تمازپام ، زلپیدم و زوپیکلون معمولا جهت درمان بیخوابی استفاده می شوند. این داروها جهت به خواب رفتن مورد استفاده قرار می گیرد ولی تاثیر آن در طول شب از بین می رود. پزشکان به خاطر خاصیت اعتیاد آور این داروها معمولا با بی میلی به این دسته از داروها نگاه می کنند ولی این داروها برای زمان کوتاه می توانند خیلی مفید باشند.

تحقیقات جدید:

اخیرا تعدادی از تحقیقات به تاثیر مثبت درمان های رفتاری جهت داشتن خوابی مناسب پرداخته اند. اهداف این تحقیقات عبارت است از تغییر هر گونه احساس و یا رفتار یا تفکری که تاثیر سویی بر روی خواب می گذارد. این درمان از تکنیک های زیر استفاده می کند:
- آموزش در باره خواب و عوامل موثر بر روی خواب
- جلوگیری از خواب جهت داشتن خواب خوب. زمانی که شما به تخت می روید و مدت طولانی در تخت لم می دهید خواب شما را دچار تاثیر سویی می کند. بایستی برای خواب خود الگویی صحیح ایجاد کنید به این صورت که بایستی در زمانی ثابت به خواب بروید و از خواب بیدار شوید.
- حذف هر چیزی که به خواب مربوط نمی شود از اتاق خواب مثل تلوزیون و …
- رفتار درمانی جهت کاهش هر ذهنیت آشفته و اذیت کننده جهت داشتن فکر آرام
- آموزش روش های ریلکسیشن مانند یوگا و کنترل ذهن جهت خالی کردن ذهن از افکار آشفته

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات