برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

ماساژ ضد کوفتگی-روشهایی که توسط خود فرد انجام می شود

ماساژ ضد کوفتگی-روشهایی که توسط خود فرد انجام می شود اگر شما هم در گروه افرادی هستید که بعد از بیدار شدن از خواب کوفتگی و اسپاسم عضلانی را تجربه می‌کنید و خیلی سخت از تختخواب بیرون می‌آیید با یادگیری این تکنیک‌های ماساژ می‌توانید تا حد زیادی بر دردها و کوفتگی‌های ناشی از اسپاسم صبحگاهی غلبه کنید.
اگر شما هم در گروه افرادی هستید که بعد از بیدار شدن از خواب کوفتگی و اسپاسم عضلانی را تجربه می‌کنید و خیلی سخت از تختخواب بیرون می‌آیید با یادگیری این تکنیک‌های ماساژ می‌توانید تا حد زیادی بر دردها و کوفتگی‌های ناشی از اسپاسم صبحگاهی غلبه کنید. این تکنیک‌ها که از جمله تکنیک‌‌هایی است که هر فرد می‌تواند روی خودش اجرا کند به سادگی می‌تواند علاوه بر کاهش تنش‌ها و گرفتگی‌های موجود در عضلات بدن به بهبود جریان گردش خون عضلات نیز کمک ‌کند. شما می‌توانید با چند دقیقه ماساژ روزانه با نرم کردن عضلات‌تان ساده‌تر و راحت‌تر از تختخواب بیدار شوید.
 
گام اول
برای شروع ماساژ ابتدا باید بدن‌تان را گرم و آماده کنید. شل کردن و گرم کردن ماهیچه‌ها پیش از ماساژ یکی از مهم‌ترین مرحله‌هایی است که می‌تواند اثر بخشی ماساژ را بیشتر کرده و به بهبود جریان گردش خون کمک کند. بنابراین دوش آب گرم بگیرید و بعد از آن با یک حوله خشک که آن را گرم کرده‌اید بدن‌تان را خشک کنید. به این ترتیب علاوه بر حفظ گرمای بدن، موجب افزایش آرامش و تسکین حالات روحی و روانی خود می‌شوید. به این ترتیب بدن‌تان آماده است تا تکنیک‌های ماساژ را روی آن پیاده کنید.
 
گام دوم
از آنجا که تکنیک‌های این ماساژ را خودتان اجرا می‌کنید می‌توانید این تکنیک‌ها را به طور مستقیم روی پوست بدن اجرا کنید و برای افزایش میزان اثربخشی ماساژ از روغن زیتون استفاده کنید اما اگر امکان این کار را به هر دلیل ندارید می‌توانید این ماساژ را از روی لباس اجرا کنید. به شرطی که یک لباس راحت با بافتی نرم بپوشید و از روی آن تکنیک‌ها را روی بدن‌تان پیاده کنید.
 
گام سوم
در مرحله شروع با ماساژ عضلات گردن و شانه شروع کنید. با ماساژ سر و گردن به خودتان کمک می‌کنید تا اسپاسم‌ها و دردهای این ناحیه را زودتر از جای دیگر تخلیه کنید و به این ترتیب با آگاهی و انرژی بیشتری برای ارائه دیگر تکنیک‌ها اقدام کنید. روی یک نیمکت یا لبه تخت‌تان بنشینید و دست‌ها را به صورت ضربدر روی شانه‌ها بگذارید. یعنی دست راست را روی شانه چپ و دست چپ را روی شانه راست قرار دهید و با کمک سرانگشتان دست و بخش گوشت‌آلود کف دست عضلات سرشانه و گردن را به آرامی ماساژ دهید. برای ماساژ از عضلات نزدیک گردن شروع کنید و هر جا احساس کردید گره یا نقطه‌ای سخت زیر سرانگشتان‌تان احساس می‌کنید آن نقطه را با تمرکز بیشتری ماساژ دهید. بعد از شانه روی عضلات و پوست سر تمرکز کنید و سپس تا جایی که دست‌تان اجازه ‌می‌دهد عضلات پشت، کمر و اطراف ستون فقرات را نیز با حرکت‌های دایره وار سرانگشتان‌تان ماساژ دهید. این مرحله از ماساژ که بسیار مهم است بین 6 تا 8 دقیقه به طول بینجامد. فراموش نکنید که این کار را باید با تمرکز و دقت انجام دهید.
 
گام چهارم
بعد از ماساژ کمر و پشت سراغ ماساژ عضلات شکم بروید تا اسپاسم احتمالی این ناحیه را نیز برطرف کنید. در این مرحله علاوه بر سرانگشتان به کف دست‌تان نیز برای ماساژ نیاز دارید. پس می‌توانید کف دست را به چند قطره روغن زیتون آغشته کنید و آن را چند بار به هم بسایید تا گرم شود. سپس عضلات شکم‌تان را 5 بار در جهت عقربه‌های ساعت و 5 بار در خلاف جهت عقربه‌های ساعات ماساژ دهید و بعد از آن با کمک سرانگشتان و انگشت شست عضلات ناحیه زیرسینه و شکم را به آرامی ماساژ دهید. میزان فشاری که به عضلات‌تان وارد می‌کنید نباید به حدی باشد که باعث درد و آزار شما شود. پس عضلات را برای 5 ثانیه با کمک سرانگشت‌تان و انگشت شست بگیرید و بعد رها کنید. تا به این ترتیب گرفتگی عضلات و اسپاسم‌های ناحیه شکمی را نیز پشت سر بگذارید.
 
گام پنجم
از آنجا که خودتان نمی‌توانید به طور کامل عضلات پشت‌تان را ماساژ دهید بنابراین باید از یک توپ محکم و توپر کمک بگیرید تا به کمک آن بتوانید عضلات پشت‌تان را به خوبی ماساژ دهید. یک توپ مینی بسکتبال یا یک توپ تنیس می‌تواند کمک‌تان کند. پشت به دیوار بایستید و توپ را بین دیوار و پشت‌تان قرار دهید. سپس با آرامش و دقت بدن‌تان را حرکت دهید تا توپ روی عضلات پشت شما حرکت کند . در نقاطی که احساس گره می‌کنید بیشتر به توپ فشار آورید و آن نقاط را بیشتر ماساژ دهید. حرکت توپ به شما کمک می‌کند تا استرس و اسپاسم عضلات پشت تخلیه شود و نقاطی که در دسترس شما نیست نیز به خوبی از استرس و کوفتگی خالی شود.
 
گام ششم
بعد از ماساژ با توپ سراغ عضلات ساعد و بازو بروید و سعی کنید جریان گردش خون را نیز در این نقاط بیشتر کنید تا اسپاسم‌های این ناحیه نیز برطرف شود. برای ماساژ این منطقه با کمک سرانگشتان 4 انگشت شست عضلات ساعد و بازو را به آرامی ماساژ دهید. عضله را بین 4 انگشت و انگشت شست برای 6،5 ثانیه فشار دهید و آن را رها کنید. این ماساژ را از ساعد شروع کنید و آن را تا بالای ساعد ادامه دهید.
 
گام هفتم
پس از بازو و ساعد سراغ کف دست‌ها بروید و به آرامی کف دست و انگشتان را ماساژ دهید. سعی کنید از هیچ نقطه‌ای غافل نشوید حتی فاصله میان انگشت‌ها را نیز ماساژ دهید و با ماساژ فشاری و نقطه‌ای برای کاهش تنش موجود در عضلات و از بین رفتن اسپاسم‌های این ناحیه نیز اقدام کنید. می‌توانید برای ماساژ این نقطه انگشت شست را روی کف دست و حتی عضلات پشت دست فشار دهید و با فشارهای نقطه‌ای تمامی این عضلات را در گیر کنید. می‌توانید از روغن زیتون نیز برای افزایش اثرپذیری ماساژ استفاده کنید.



گام هشتم
برای ماساژ پاها بهترین روش آن است که حوله‌ای روی زمین یا تخت پهن کنید. روی آن بنشینید و با کمک آرنج دست عضلات ران و ساق پا را ماساژ دهید. کافی است به صورت نقطه‌ای ران را با کمک فشار اندکی که روی ران می‌آورید ماساژ دهید. این حرکت به بهبود جریان گردش خون در ناحیه پای شما کمک می‌کند و گره‌های عضلانی موجود را نیز آزاد می‌کند. فقط باید مراقب باشید که فشاری بیش از اندازه به عضلات‌تان وارد نکنید. فشار باید به حدی باشد که عضله احساس درد نکند.


 
گام نهم
در آخرین مرحله سراغ کف پا بروید. کمی سرانگشتان‌تان را با روغن زیتون آغشته کنید و با کمک انگشت شست و فشارهای نقطه‌ای و فشاری عضلات کف پا، پاشنه، نقاط گوشت‌آولد کف پا و همینطور انگشت‌های‌تان را به خوبی ماساژ دهید. فراموش نکنید عضلات روی پا و ساق پا را نیز ماساژ دهید و انرژی‌های منفی و اسپاسم‌های آن را تخلیه کنید. در نهایت که ماساژ تمام شد انگشت‌های پا را به آرامی بکشید و انرژی و تنش‌های آن را تخلیه کنید./


 

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات