برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آیا نوع تغذیه بر بیماری روماتیسم تاثیر می گذارد؟

آیا نوع تغذیه بر بیماری روماتیسم تاثیر می گذارد؟ اگر به روماتوئید آرتریت مبتلا هستید شکی نیست که یک رژیم غذایی خوب، مهم و حیاتی است. اما چه رژیم غذایی؟

اگر به آرتریت روماتوئید مبتلا هستید شکی نیست که یک رژیم غذایی خوب، مهم و حیاتی است. اما چه رژیم غذایی؟ و چرا؟ در این مقاله به این پرداخته شده که مبتلایان به روماتوئید آرتریت چگونه تغذیه ای داشته باشند که به سلامت آنها کمک کرده و از زندگی لذت ببرند.
رژیم غذایی تا چه اندازه می تواند به بهبود بیماری روماتوئید آرتریت کمک کند یا باعث آسیب رسیدن به فرد شود. در طول چند دهه گذشته، محققین به دنبال یافتن این پاسخ بوده اند که آیا بین رژیم غذایی و روماتوئید آرتریت رابطه ای وجود دارد؟ همیشه این ادعا وجود داشته که غذاها و مکمل های مختلف می توانند تورم مفاصل و خشکی صبحگاهی را از بین ببرند یا حتی گاه به اشتباه گفته می شود که رژیم غذایی خاص باعث درمان روماتوئید آرتریت و از بین رفتن همیشگی دردهای ناشی از آن می شود.
اگرچه بسیاری از رژیم های غذایی که ادعا می کنند می توانند باعث تسکین درد شوند هنوز به اثبات نرسیده اند، آنها می توانند حتی افرادی که سالهاست به بیماری روماتوئید آرتریت مبتلا هستند را نیز به اشتباه بیندازند.

 

آرتریت روماتوئید و تغذیه

برای اینکه بفهمید بهترین رژیم غذایی برای شما چیست، بهتر است برخی چالش های تغذیه ای که در ارتباط با روماتوئید آرتریت دارید را در ذهن داشته باشید. اگر بخاطر بیماری، انگشتان یا مچ دستتان درد می کند و نمی توانید سبزیجات را خرد کرده و غذای سالمی تهیه کنید، به احتمال زیاد تحریک می شوید که از غذاهای آماده استفاده کنید. اگر اثرات جانبی داروهای روماتوئیدی باعث ناراحتی معده یا بی اشتهایی می شود، ممکن است وعده های غذایی را کامل نخورید. اگر به طور معمول به ناراحتی معده یا بی اشتهایی مبتلا نیستید نیز ممکن است برخی مواد مغذی را به خوبی دریافت نکنید.
گاهی برخی داروها، درحالیکه باعث تسکین درد می شوند، در بیمار چالش های تغذیه ای ایجاد می کنند. مصرف کورتیکواستروئیدها (مثل پردنیزولون) باعث از دست رفتن مقدار زیادی پتاسیم از بدن می شود یا تاثیرات منفی بر سلامت استخوان ها می گذارد. داروی متوترکسات سطح اسید فولیک خون را کاهش میدهد.
زنان مبتلا به روماتوئید آرتریت معمولا به میزان کافی کلسیم و ویتامین D دریافت نمی کنند. بنابراین چنانچه به روماتوئید آرتریت مبتلا هستید بسیار مهم است که به اندازه کافی این ویتامین ها را مصرف کرده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را در خود کاهش دهید.

 

آیا برخی غذاها باعث التهاب مفاصل می شود؟

آیا باید برخی غذاها را از لیست خود حذف کنید؟ اگرچه هیچ مطالعه علمی تابحال رابطه قطعی بین غذا و روماتوئید آرتریت پیدا نکرده است برخی از مبتلایان به روماتوئید می گویند که خوردن بعضی از غذاها علائم بیماری روماتیسمی آنها را بدتر می کند. این غذاها ممکن است مواد غذایی فرآوری شده با مقدار بالای مواد شیمیایی، غذاهای بسیار چرب، گوشت قرمز یا محصولات لبنی باشد.
اگرچه هیچ رژیم غذایی قادر نیست روماتوئید آرتریت را درمان کند، تحقیقات شواهدی را نشان داده است که بین برخی غذاها و بروز التهاب رابطه وجود دارد. برای مثال، خوردن مقدار زیاد چربی های اشباع شده (مثل استیک یا کره) ممکن است مواد شیمیایی را که باعث تورم، درد و التهاب در مفاصل می شوند را در بدن افزایش دهد. با اینحال، بسیاری از مبتلایان به روماتوئید آرتریت، هیچ گونه مشکل غذایی ندارند.

 

بیشتر بخوانید: بیماران روماتیسمی از این 8 ماده غذایی پرهیز کنند

 

رها شدن از مشکلات تغذیه ای

اگر فکر می کنید برخی غذاها باعث بدتر شدن علائم بیماریتان می شود، سعی کنید آن را از رژیم غذایی خود حذف کنید. تنها راه برای فهمیدن اینکه غذایی برای شما بد است، اضافه کردن آن به آرامی و در یک زمان به لیست غذایی است. ببینید آیا وقتی دوباره شروع به خوردن غذایی خاص می کنید، روماتوئید شما شعله ور می شود؟ مثلا بعضی مبتلایان به روماتوئید آرتریت اظهار می کنند وقتی گوشت قرمز نمی خورند، حالشان بهتر است.
حذف مواد غذایی از رژیم غذایی معمولا کاری سالم است، به خصوص که شما همه گروه های غذایی را حذف نمی کنید. اما به هر حال کنار آمدن با یک رژیم غذایی حذفی سخت است. اگر می خواهید آن را تجربه کنید، با پزشک تغذیه خود مشورت کنید.
برخی پزشکان ترجیح می دهند بیمارانشان از رژیم غذایی حذفی استفاده نکنند. اما اگر بیماری به تجربه دریافت که نوع خاصی از غذا به کاهش علائم بیماری اش کمک می کند، پزشکان نیز آن را تایید می کنند و در کنار این رژیم غذایی مصرف مواد مغذی، دریافت کلسیم و ویتامین ها را نیز توصیه می کنند.

 

رژیم غذایی مدیترانه ای

رژیم غذایی مدیترانه یکی از رژیم های غذایی است که برای مبتلایان به روماتوئید آرتریت توصیه می شود و البته خوشمزه هم هست. این رژیم غذایی با میوه و سبزیجات تهیه شده و دارای چربی های غیر اشباع (مثل روغن زیتون و کانولا)، مغزها، غلات سبوسدار، گیاهان دارویی و ترشی ها (بجای استفاده از نمک و کره) و ماهی (بجای گوشت قرمز) می باشد.
خوردن ماهی هایی چون سالمون، ساردین، و ماهی تن فواید غذا را دو چندان می کند. این ماهی ها قلب را در برابر بیماری حفظ می کنند که خود خطری برای بیماران روماتیسمی محسوب می شود. و امگا-۳ موجود در این ماهی ها به سلامت قلب کمک کرده و همچنین ممکن است بر علیه التهاب عمل نمایند. درصورتی که رژیم غذایی مدیترانه در حد کفایت مصرف شود، به حفظ وزن بدن نیز کمک کرده و فشار اضافی وارد بر مفاصل را کاهش می دهد.
محققان می گویند با توجه به اطلاعاتی که تاکنون بدست آورده اند، بهترین رژیم غذایی برای مبتلایان به روماتوئید آرتریت، غذایی است که حاوی مقادیر بالا امگا-۳ و آنتی اکسیدان ها باشد. البته همراه با تغذیه، سالم ورزش کردن نیز ضروری است.

 

بیشتر بخوانید: مبتلایان به روماتیسم به چه ویتامین هایی بیشتر نیاز دارند

 

مکمل ها و آرتریت روماتوئید

داروهای گیاهی و مکمل های غذایی معمولا در تبلیغات بعنوان تسکین دهنده درد معرفی می شوند. و ممکن است بعضی نیز واقعا کمک کنند. اما به یاد داشته باشید هیچ داروی گیاهی یا مکملی نمی تواند روماتوئید آرتریت را درمان کند و شواهدی نیز وجود ندارد که نشان دهد اینها می توانند سیر پیشرفت بیماری را متوقف کنند، آنطور که داروهای تجویزی (که داروهای تعدیل کننده سیر بیماری روماتوئید نامیده می شوند و یا DMARD) این کار را انجام می دهند.
داروهای مکمل توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تنظیم نشده اند و بنابراین سخت بتوان فهمید دقیقا در آنها چیست. و این مکمل ها ممکن است با دیگر داروها تداخل داشته باشند. همیشه قبل از مصرف هر توع مکمل دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

برخی از داروهای مکمل عبارتند از:


روغن ماهی: مطالعات علمی بر روغن ماهی یا مکمل های اسید چرب امگا-۳ نشان دهنده تاثیر این داروها بر درمان علائم روماتوئید آرتریت همانند درد مفاصل و خشکی صبحگاهی می باشد. بر اساس اظهارات بنیاد آرتروز مبتلایان به روماتوئید آرتریت که روغن ماهی مصرف می کنند گاه می توانند برخی از داروهای دیگر خود را کم کنند. همچنین روغن ماهی به کاهش خطرات بیماری های قلبی نیز کمک می کند. به یاد داشته باشید روغن ماهی می تواند باعث ناراحتی معده شود. برخی از انواع روغن های ماهی خطر خونریزی را افزایش می دهند، بخصوص اگر بیمار داروهای رقیق کننده خون نیز مصرف کند.
قبل از مصرف هر نوع داروی مکمل با پزشک خود مشورت کنید.


ویتامین ها و مواد معدنی: اگر به روماتوئید آرتریت مبتلا هستید، ممکن است بخواهید یک مولتی ویتامین خوب مصرف کنید که همچنین دارای مواد معدنی نیز باشد. با پزشک خود مشورت کنید که آیا لازم است کلسیم و ویتامین D مصرف کنید؟ کمبود ویتامین D بطور کلی نگرانی بزرگی است، بخصوص در زنان مبتلا به روماتویئد آرتریت، چرا که آنها بیشتر در خطر مسائل مربوط به سلامتی استخوان ها هستند. آنها بیشتر مستعد ابتلا به پوکی استخوان هستند حتی اگر داروهای استروئیدی مصرف نکنند، و برای بیمارانی که استروئید دریافت می کنند خطر ابتلا به پوکی استخوان بیشتر می شود. با پزشک خود مشورت کنید که چه مقدار کلسیم و ویتامین D باید مصرف کنید.
افرادی که متوترکسات دریافت می کنند، به طور معمول لازم است مکمل اسید فولیک مصرف نمایند.


زردچوبه و زنجبیل: برخی شواهد آزمایشگاهی اولیه نشان می دهد که زردچوبه و زنجبیل به فرو نشاندن التهاب کمک می کند. با اینحال هر دوی اینها ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهند، به خصوص اگر داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنید. همچنین اگر سنگ کیسه صفرا دارید نباید این دو ماده را مصرف کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات