برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آزمون نقرس، اطلاعات نقرسی خود را بسنجید

آزمون نقرس، اطلاعات نقرسی خود را بسنجید نقرس از جمله بیماری های التهاب مفاصل است که باعث بروز درد در مفصل مبتلا شده و...بهتر است ادامه صحبت هایمان در مورد نقرس را به شما و اطلاعاتتان درمورد نقرس واگذار کنیم! به سوالات این مقاله پاسخ دهید و نمره خود را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

نقرس از جمله بیماری های التهاب مفاصل است که باعث بروز درد در مفصل مبتلا شده و...بهتر است ادامه صحبت هایمان در مورد نقرس را به شما و اطلاعاتتان درمورد نقرس واگذار کنیم! به سوالات این مقاله پاسخ دهید و نمره خود را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.


1-فقط مردها به نقرس مبتلا می شوند:

1-درست
2-اشتباه

 
2-چه نوع رسوباتی در بدن شما باعث بروز نقرس می شود؟

1-کلسترول
2-اسید اوریک
3-چربی
4-کلسیم
 
3-حمله نقرسی را می توان با کدامیک از علایم زیر پیش بینی کرد؟
1-سوزن سوزن شدن شصت پا
2-سر درد
3-سوء هاضمه
4-همه موارد بالا

 
4-نقرس را می توان با یک آزمایش خون ساده تشخیص داد:

1-درست
2-اشتباه

 
5-نقرس ممکن است در اعضای زیر دیده شود:

1-شصت بزرگ
2-مچ دست
3-مچ پا
4-همه موارد بالا

 
6-مصرف آسپرین می تواند درد ناشی از حمله نقرسی را تسکین دهد:

1-درست
2-اشتباه

 

7-وقتی در دوران شعله وری و عود نقرس هستید کدامیک از فعالیت های زیر ممکن است به بهتر شدن حالتان کمک کند؟

1-انجام ورزشهای کششی نرم
2-گذاشتن یخ
3-گرم کردن
4-باندپیچی کردن مفصل
 

8-چرا نقرس به بیماری پادشاهان معروف است؟

1-چون ارثی است
2-چون اولین بار توسط یک پادشاه تشخیص داده شد
3-چون با غذاهای مقوی در ارتباط است
 

9-کدامیک از غذاهای زیر ممکن است حمله نقرسی را بدتر کند؟

1-ماهی ساردین و کولی
2-ماکارونی و برنج
3-میوه ها وسبزیجات
4-حبوبات
 

10-نوشیدن الکل نقرس را تشدید می کند؟

1-درست
2-اشتباه
 

11-کدامیک از غذاهای زیر ممکن است به بهتر شدن نقرس کمک کند؟

1-میگو
2-خاویار
3-پنیر
 

12-حملات نقرسی بیشتر به معنای بدتر شدن شرایط بیماری است:

1-درست
2-اشتباه

 

13- احتمال ابتلا به نقرس در شما بیشتر است اگر:

1-فشار خون پایین داشته باشید.
2-کلسترول پایین داشته باشید.
3-دیابت داشته باشید.
4-وزن کم داشته باشید.
 

14-تنها راه پیشگیری از نقرس اصلاح رژیم غذایی است:

1-درست
2-اشتباه
 

15-اسید اوریک همچنین می تواند بر کدامیک از اعضای زیر تاثیر بگذارد؟

1-ریه ها
2-کبد
3-کلیه ها
4-همه موارد بالا

پاسخ سوالات در صفحه دوم 

 
 صفحه جدید

پاسخ سوال 1: گزینه 2 صحیح است.
هر دو گروه زنان و مردان ممکن است به بیماری های روماتیسمی مبتلا شوند، اما این بیماری در مردها شایع تر است. نقرس در مردان معمولا در میانسالی یا سنین بالاتر و در زنان پس از یائسگی بروز پیدا می کند.
معمولا ابتلا به روماتیسم قبل از سن 30 سالکی به ندرت اتفاق می افتد. در افرادی که در سنین جوانی به نقرس مبتلا می شوند، بیماری می تواند شدیدتر باشد.

پاسخ سوال 2: گزینه 2 صحیح است.
اسید اوریک وقتی تشکیل می شود که بدن شما پورین را تجزیه می کند؛ ماده ای که در بسیاری از غذاها یافت می شود. معمولا اسید اوریک در خون حل شده و به سادگی از کلیه ها عبور می کند. اما وقتی مقدار زیادی اسید اوریک در بدنتان ساخته شود، کریستال های تیزی در داخل و اطراف مفاصل تشکیل می گردد. حملات نقرسی ممکن است دردناک باشد که به آن شعله وری یا عود بیماری می گویند.

پاسخ سوال 3: گزینه 1 صحیح است.
بسیاری از مبتلایان به نقرس می گویند دقیقا قبل از حمله نقرسی در شصت پای خود احساس سوزن سوزن شدن دارند. درد می تواند آن قدر شدید و ناگهانی باشد که فرد را در نیمه های شب از خواب بیدار کند. مفاصل مبتلا معمولا قرمز، متورم، داغ و به لمس دردناک است.

پاسخ سوال 4: گزینه 2 صحیح است.
آزمایش خون فقط می تواند غلظت اسید اوریک خون را اندازه بگیرد، اما برای تشخیص نقرس کافی نیست. حتی کسانی که به نقرس مبتلا نیستند نیز می توانند اسید اوریک بالا داشته باشند. و کسانی که یک عود نقرس داشته اند می توانند غلظت نرمال یا پایین اسید اوریک داشته باشند.
برای تشخیص نقرس باید از مفصل ملتهب با سوزن مایع بیرون کشیده و برای پیدا کردن کریستال های اسید اوریک آن را بررسی کنند. شکل، رنگ و ظاهر کریستال ها می تواند به تشخیص نقرس کمک کند.

پاسخ سوال 5: گزینه 4 صحیح است.
شایع ترین مفصلی که دچار حمله نقرسی می شود، شصت پا است. اما حمله نقرسی را می توان در مچ پا، مچ دست، زانو، آرنج یا هر مفصل دیگری دید.

پاسخ سوال 6: گزینه 2 صحیح است.
در زمان حمله نقرسی، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) مثل ایبوپروفن می تواند در تسکین درد موثر باشد. همچنین ممکن است برای بیمار NSAID قوی تر، داروهای استروئیدی مثل پردنیزولون یا دارویی بنام کلشی سین در مواقع حمله نقرسی برای بیمار تجویز شود.
مصرف آسپرین ایده خوبی نیست. آسپرین ممکن است غلظت اسید اوریک خون را بیشتر کند و منجر به حمله نقرسی یا بدتر شدن آن گردد. داروهای دیگری مثل دیورتیک ها (ادرار آور) و سیکلوسپورین نیز می تواند عود بیماری را تشدید کند. به همین علت بسیار مهم و ضروری است که پزشک روماتولوژیست شما در مورد همه داروهایی که مصرف می کنید و دیگر پزشکان درمورد وجود بیماری نقرس در شما اطلاع داشته باشند، بخصوص اگر قصد دارند داروی جدیدی را در شما شروع کنند.

پاسخ سوال 7: گزینه 2 صحیح است.
اگر بتوانید فشار را تحمل کنید، گذاشتن کیسه یخ روی مفصل مبتلا به تسکین درد کمک می کند. حمله های نقرسی اغلب آسیب زیادی وارد می کنند و شما نمی توانید مفصل خود را حرکت دهید. و به همین دلیل بهتر است بجای انجام حرکات کششی، بیشتر استراحت کنید. بسیاری از مبتلایان می گویند حتی نمی توانند وزن ملحفه را موقع خواب روی عضو مبتلا تحمل کنند، بنابراین شاید ترجیح دهید بدون پوشش رویی بخوابید. پس قطعا تمایلی به باندپیچی کردن مفصل مبتلا نخواهید داشت.
 
پاسخ سوال 8: گزینه 3 صحیح است.
ممکن است بدلایل ژنتیکی به نقرس مبتلا شوید اما نام مستعار سلطنتی این بیماری به این دلیل نیست. از لحاظ تاریخی، بیماری نقرس با سبک زندگی سرشار از غذاهای قوی و نوشیدن الکل زیاد، در ارتباط نزدیک بوده است. و این نوع رژیم غذایی فقط در دسترس پادشاهان و ثروتمندان می باشد. در حالیکه رژیم غذایی می تواند عود بیماری را تشدید کند، هم اکنون ما می دانیم که نقرس افراد را صرفنظر از موقعیت اجتماعی شان تحت تاثیر قرار می دهد.

پاسخ سوال 9: گزینه 1 صحیح است.
مواد غذایی سرشار از پورین می تواند غلظت اسید اوریک خون را بالا برده و حمله نقرسی را تشدید کند. بعضی غذاهای دریایی مثل ساردین، ماهی کولی و سالمون سرشار از پورین هستند. اعضا و جوارح حیوانات مثل کلیه و جگر نیز پورین زیادی دارند.
حذف کامل پورین از رژیم غذای کار سختی است، چرا که بسیاری از غذاها پورین دارند. در عوض، با مراجعه به پزشک تغذیه می توانید از یک رژیم کم پورین پیروی کنید. مبتلایان به نقرس باید سعی کنند از مصرف غذاهای پورین دار پرهیز کرده و جلوی حملات نقرسی را بگیرند.

پاسخ سوال 10: گزینه 1 صحیح است.
آبجو و مشروبات الکلی پورین بالایی دارند و منجر به افزایش اسید اوریک و بدتر شدن حملات نقرسی می شود. همچنین باعث دهیدراسیون و کم آبی بدن می گردند که از عوامل تشدید کننده نقرس است. وقتی به اندازه کافی مایعات ننوشید اسید اوریک در بدنتان جمع می شود و شما بیشتر در معرض عود نقرس قرار خواهید گرفت. برخی نوشیدنی های شیرین حاوی قند فروکتوز نیز می توانند عود نقرس را تشدید کنند. آب بهترین نوشیدنی برای مبتلایان به نقرس است که به آب دار بودن بدن کمک می کند.

پاسخ سوال 11: گزینه 3 صحیح است.
داشتن رژیم غذایی سرشار از لبنیات کم چرب مثل پنیر و شیر ممکن است به کمتر شدت غلظت اسید اوریک خون و بدنبال آن کاهش احتمال ابتلا به نقرس شود. در یک مطالعه مشخص شد مبتلایان به نقرس که هر روز شیر کم چرب غنی شده می نوشند، عود کمتری داشتند و علایم دردناک بیماری نیز کاهش داشت.

پاسخ سوال 12: گزینه 1 صحیح است.
معمولا اولین حمله نقرسی فقط یک مفصل را تحت تاثیر قرار خواهد داد و باید پس از چند روز بهبود حاصل کند. اما به تدریج که حملات نقرس بیشتر می گردد، می تواند در هر حمله چند مفصل را تحت تاثیر قرار داده و در صورت درمان نشدن چند هفته طول بکشد.

پاسخ سوال 13: گزینه 3 صحیح است.
احتمال ابتلا به نقرس در افرادی با وزن بالا، فشار خون یا کلسترول خون بالا و دیابت بیشتر است. نقرس اغلب موارد ارثی است. نوشیدن الکل و آبجو یا مصرف برخی داروهای خاص نیز احتمال ابتلا به نقرس را تشدید می کند.

پاسخ سوال 14: گزینه 2 صحیح است.
حذف و کاهش غذاهایی که باعث تشدید عود نقرس می شوند قدم بزرگی در پیشگیری از ابتلا به نقرس است. اما اگر شما در طول سال چندین حمله نقرسی داشته اید، ممکن است پزشک داروهایی مثل فبوکسوستات، آلوپورینول، کلشی سین یا پروبنسید تجویز کند. ممکن است برخی از این داروها در اولین مصرف توسط بیمار باعث حمله شوند، در این موارد پزشک ممکن است داروی دیگری در نظر بگیرد.
چاقی خطر ابتلا به نقرس را افزایش می دهد، بنابراین کاهش وزن راه دیگری برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری است.

پاسخ سوال 15: گزینه 3 صحیح است.
اسید اوریک علاوه بر اینکه باعث ابتلا به نقرس می شود، می تواند در کلیه ها جمع شده و باعث سنگ کلیه شود. از هر 5 نفر مبتلا به نقرس، 1 نفر سنگ کلیه خواهد داشت. سنگ کلیه باعث ایجاد درد می شود و اگر درمان نگردد می تواند منجر به عفونت یا آسیب کلیوی شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات