برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

باید نباید های تغذیه در سنین بالا

سبزیجات خام اگر دندان های حساس، پوسیده یا کشیده دارید از خوردن سبزیجات خام پرهیز کنید. اما سبزیجات دارای ویتامین های مختلف و فیبر هستند و نباید از رژیم غذایی حذف شوند. پس چه باید کرد؟ سعی کنید سبزیجات را کمی بپزید تا بافت نرم تری پیدا کنند. یا آنها را پوره کنید و بخورید؛ مثل پوره هویج، کدو تنبل و چغندر. می توانید آنها را در سوپ یا تاس کباب اضافه کنید تا طعم بهتری پیدا کنند. همچنین سبزیجات کنسرو شده هم در بازار وجود دارد که می توانید روی آنها هم حساب کنید! البته به شرط اینکه نمک نداشته باشند.
لبنیات ممکن است با بالا رفتن سن در خوردن و هضم شیر و محصولات لبنی مشکلاتی داشته باشید. اما نباید از فواید شیر و محصولات جانبی آن یعنی کلسیم و پروتئین غافل شد. بسیاری از افراد وقتی مقدار کمی محصولات لبنی می خورند مشکلی برای معده شان پیش نمی آید و با برخی محصولات لبنی نیز اصولا مشکلی ندارند. ماست بدون چربی و پنیر کم چرب به خصوص انتخاب های خوب و مغذی هستند. یا اینکه می توانید محصولاتی انتخاب کنید که بدون لاکتوز هستند.
جوانه خام جوانه گندم، شبدر، یونجه، تربچه و ماش سرشار از ویتامین B و E هستند. سلنیوم و منیزیوم موجود در جوانه گندم ، در پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان موثر شناخته شده است. جوانه‌ها، غنی‌ترین منبع آمینواسیدها (برای پروتئین)، ویتامین‌ها و مواد معدنی محسوب شده و همچنین دارای فیبر خوبی نیز هستند. آن‌ها حاوی انواع ویتامین‌های (A, B, C, D, E, k)، اسید فولیک و نیز منبع عالی از آهن، پتاسیم، کلسیم،‌ فسفر، منیزیم و روی هستند. اما جوانه خام برای افرادی که سن بالا دارند و همه کسانی که سیستم ایمنی شان ضعیف است می تواند تهدید کننده سلامت باشد. چون جوانه ها در محیط گرم و مرطوب رشد می کنند و احتمال وجود باکتری در آنها نسبت به دیگر مواد تازه بیشتر است. برای لذت بردن از خواص جوانه و ایمنی در برابر میکروب های احتمالی، قبل از خوردن کاملا بپزید./
کلم آیا از خوردن انواع کلم به خاطر نفخ معده پرهیز می کنید؟ کلم بروکلی، گل کلم، کلم پیچ و ... سرشار از ویتامین C، بتا کاروتن، فیبر، کلسیم، آهن و فولات هستند. در برخی مطالعات مشخص شده است که خوردن کلم خطر بروز سرطان را کاهش می دهد. هرگز این سبزیجات را از رژیم خود بطور کامل حذف نکنید. به تدریج و در مقادیر کم آنها را به غذای خود بیفزایید. برای کاهش اثر نفخ آور کلم می توانید آن را خرد کرده و با آب لیمو مخلوط کنید یا کمی آن را آب پز کنید. البته پخت بیش از اندازه سبزیجات خاصیت آنها را کم می کند.
غذاهای پر نمک اگر بیش از 40 سال سن دارید یا در گروه های پر خطر قرار دارید، پزشکان توصیه می کنند بیش از 1500 میلی گرم سدیم در روز مصرف نکنید. مصرف بیش از اندازه سدیم باعث افزایش فشار خون شده و خطر حمله قلبی و سکته مغزی را بیشتر می کند. در این بین غذاهای فرآوری شده بیش از همه مقصرند! غذاهای یخ زده، اسنک ها، انواع سالادها، سوسیس و کالباس سرشار از نمک و سدیم هستند. برچسب مواد غذایی را به دقت بخوانید و آنهایی را انتخاب کنید که بدون سدیم، کم نمک یا فاقد جایگزین های نمکی هستند.
گریپ فروت شاید به نظر عجیب و غیر قابل باور بیاید، اما غذاها بر روی داروها و عملکرد آنها تاثیر می گذارند. برای همین است که توصیه می شود که هنگام گرفتن دارو از داروخانه با پزشک داروساز صحبت کنید و از او بپرسید آیا با وجود این داروها لازم است از غذای خاصی پرهیز کنید؟ بعنوان مثال گریپ فروت؛ اگر داروهای فشار خون، اضطراب یا بی خوابی مصرف می کنید، خوردن گریپ فروت ممکن است با این داروها تداخل ایجاد کرده و بر عملکرد دارو تاثیر بگذارد. اما قرار نیست از فواید ویتامین C و پتاسیم موجود در گریپ فروت بهره مند نشوید. به جای گریپ فروت، از دیگر مرکبات استفاده کنید تا از خواص آن بخصوص ویتامین C بهره مند شوید.
حبوبات برخی افراد از خوردن حبوبات بخاطر نفخ و درد معده پرهیز می کنند. اما حذف حبوبات از رژیم غذایی تصمیم درستی نیست. حبوبات علاوه بر اینکه سرشار از فیبر هستند، منبعی غنی از پروتئین و آهن بوده و چربی کمی دارند. نفخ به دلیل وجود بعضی‌ قند‌های غیر قابل هضم در حبوبات ایجاد می‌شود که آب آنها را جذب کرده و با دور ریختن آب تا حد زیادی از این قندها کم می‌‌شود. حبوبات را می‌توان در آب خیس کرد و با این کار نه تنها به پخت یکنواخت دانه‌ها کمک می‌‌‌شود بلکه تعویض چند باره آب می‌تواند به کاهش نفخ کمک کند. یکی از ترفندهای خوب این است که حبوبات را کم کم به رژیم غذایی تان اضافه کنید. در ابتدا مقدار کمی حبوبات و چند بار در هفته را امتحان کنید. و یا اینکه می توانید قرص های ضد نفخ مثل قرص نعنا استفاده کنید که برطرف کننده گاز معده است.
میوه میوه تازه سرشار از ویتامین، فیبر و انواع نوترینت های مغذی و مورد نیاز بدن است. اما برای افراد کهنسال خوردن روزانه یک سیب شاید کار ساده ای نباشد، گاز زدن و جویدن در این سن کمی مشکل است. می توانید میوه ها را کمپوت کنید، البته به یاد داشته باشید شکر به آن اضافه نکنید. یا میوه های نرم تر انتخاب کنید مثل موز، توت و یا هندوانه. حتی می توانید ترکیبی از میوه ها را داخل مخلوط کن ریخته و یک مخلوط نرم و خوشمزه و راحت برای خوردن تهیه کنید.
الکل نوشیدن مشروبات الکلی در هر سنی بخصوص سنین بالا مضر است. الکل در سنین بالا باعث به هم خوردن خواب و بالا رفتن فشار خون می شود. الکل می تواند باعث هیپوگلیسمی در افراد مبتلا به دیابت شود. حتی بر روی داروها و عملکرد آنها نیز تاثیر می گذارد و اجازه نمی دهد دارو به خوبی عمل کند.
گوشت از مشکلات سن بالا، دندان های تیز و برنده برای خوردن گوشت است. خوردن استیک گوشت گاو یا کباب برگ سخت ترین کار برای شما می شود. درحالیکه خوردن همبرگر راحت تر است، اگرچه ارزش غذایی بالایی ندارد و 20 تا 30 درصد آن هم چربی است. پس انتخاب غذا خیلی مهم است. می توانید گوشت چرخ کرده گاو که کمتر از 10 درصد چربی داشته باشد انتخاب کنید یا از منابع سالم تر پروتئین که جویدن آنها ساده تر هم هست، استفاده کنید؛ یعنی گوشت ماهی. گوشت ماهی با دارا بودن اسید چرب امگا-3 فواید بسیاری برای افراد مسن دارد.
کافئین اگرچه کافئین ممکن است برای برخی مشکلی پیش نیاورد اما در بعضی افراد باعث اضطراب و وحشت می شود. همچنین کافئین می تواند ضربان قلب را افزایش داده و باعث اختلال خواب شود. اگر می خواهید خوردن کافئین را ترک کنید این کار را آرام آرام انجام دهید. قطع یکباره کافئین می تواند باعث سر درد، تهوع یا استفراغ شود. سعی کنید به تدریج نوشیدنی های دارای کافئین را با آب، نوشیدنی های گیاهی یا بدون کافئین جایگزین کنید.

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات