برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

30 توصیه به بیماران برای مقابله با گرما در تابستان

30 توصیه به بیماران برای مقابله با گرما در تابستان گرفتگی‌های عضلانی، سردرد، بالا رفتن تعداد ضربان قلب و حالت تهوع از علایم کمبود آب در بیماران دیابتی است.

تابستان که می‌شود، روزهای بلند و گرمای هوا بسیاری از ما را کلافه می‌کند چه برسد به بیمارانی که باید این گرما و روزهای بلند را تحمل کنند. اینکه با وجود بیماری بتوان سلامت از پس تابستان برآمد، کار سختی نیست، فقط کمی مدیریت می‌خواهد و دقت. یکی از بخش‌هایی که مدیریت و دقت بیشتری می‌طلبد، بخش خورد و خوراک تابستانی است.


دیابت و 7 نکته

1. تعریق بیش از اندازه و از دست دادن آب بدن، یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که در تابستان برای خیلی از افراد پیش می‌آید. این مشکل می‌تواند بیماران دیابتی را بیشتر از سایر افراد جامعه تهدید کند. افزایش میزان قند خون، گرفتگی‌های عضلانی، سردرد، بالا رفتن تعداد ضربان قلب و حالت تهوع از علایم کمبود آب در بیماران دیابتی است.
2. برای پیشگیری از کم‌آب شدن بدنتان، حتی اگر احساس تشنگی هم نمی‌کنید، هر 2 ساعت یکبار، یک لیوان آب بنوشید.
3. میوه‌های تازه و آبدار تابستانی را که حاوی قند طبیعی هستند، در برنامه غذایی‌تان بگنجانید. سیب، گلابی، توت فرنگی و آلو جزو بهترین میوه‌های تابستانی برای میان‌وعده افراد مبتلا به دیابت هستند.
4. کربوهیدرات‌ها، از مهم‌ترین منابع تامین انرژی بدن محسوب می‌شوند اما بیماران دیابتی باید برای حفظ تعادل در سطح قند خون خود و پیشگیری از کم‌آب شدن بدن، منابع خوبی از آنها را انتخاب کنند. شما می‌توانید در فصل تابستان، کمی حجم نان و برنج دریافتی‌تان را کم و کربوهیدرات مورد نیازتان را با گنجاندن کمی میوه به رژیم روزانه‌تان تامین کنید.
5. سعی کنید برای در امان ماندن از شر اشعه‌های مضر نور آفتاب، منابع خوراکی حاوی ویتامین‌های C و A را که به تنظیم سطح قند خون کمک می‌کنند، در رژیم غذایی تابستانی خود داشته باشید.
محققان دانشگاه منچستر، مصرف صیفی‌های قرمز مانند گوجه‌فرنگی را به خاطر لیکوپن و ویتامین C موجود در آنها به بیماران دیابتی در فصل تابستان توصیه می‌کنند. ضمن اینکه به تمام این بیماران می‌گویند باید سبزی‌ها و صیفی‌های آبدار مانند خیار و کاهو که سرشار از آنتی‌اکسیدان و منابع خوبی از پیش‌ساز ویتامین‌ A و ویتامین C هستند، برای پیشگیری از کم‌آب شدن بدنشان مصرف کنند.
6. به سالاد، ذرت و نخودفرنگی اضافه کنید تا علاوه بر دریافت کربوهیدرات مورد نیاز روزانه‌، برای مدت بیشتری سیر بمانید و دچار افت انرژی در طول روزهای بلند تابستان نشوید.
 

فشارخون و 9 نکته

1. غلات سبوس‌دار را جایگزین غلات آرد سفید کنید. اگر در روزهای گرم و بلند تابستانی قصد رفتن به پیک‌نیک یا سفرهای کوتاه دارید و می‌خواهید ساندویچ خانگی همراه ببرید، حتما از نان‌های ساندویچی سبوس‌دار استفاده کنید. غلات کامل هم به تنظیم سطح فشار خون کمک می‌کنند.
2. تا می‌توانید، منابع خوراکی‌ حاوی پتاسیم مانند میوه‌های تازه تابستانی (موز، زردآلو، پرتقال، انجیر، گریپ‌فروت، هلو، انگور و آلو) را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
3. به میوه‌های ترش تابستانی نمک نزنید.
4. میوه‌های ترش و شیرین را با هم مخلوط کنید تا با ایجاد طعم‌های جدید، به مصرف نمک تمایل پیدا نکنید.
5. کم‌آبی بدن می‌تواند باعث غلظت و افزایش فشار شود، بنابراین باتوجه به تعریق بالا در تابستان، مصرف حداقل 10-8 لیوان آب در طول روز را فراموش نکنید.
6. وقتی در تابستان به سفر می‌روید و قصد خرید غذاهای آماده و بسته‌بندی شده را دارید، حتما برچسب ریرمغذی‌های آن را بخوانید و غذاهایی که کمترین میزان سدیم را دارند، انتخاب کنید.
7. به‌جای خوردن تنقلات شور، آبمیوه‌های طبیعی و بدون افزودنی مصرف کنید.
8. تابستان، فصل لیمو، نارنج و غوره تازه است. سالاد و بسیاری از غذاهای گوشتی خود را به‌جای نمک با آب این خوراکی‌های سالم که سرشار از ویتامین C است، طعم‌دار کنید.
9. تا می‌توانید، میوه، صیفی و سبزی‌های خام و تازه بخورید.
 

چربی خون و 6 نکته

1. دور فست‌فودها و غذاهای چرب و سرخ‌کرده را در سفر و پیک‌نیک خط بکشید.
2. گوشت‌های قرمز، اسنک‌های سرخ‌کرده و گوشت‌های فرآوری‌شده حاوی چربی ترانس هستند و بهتر است در کمترین حجم ممکن در برنامه غذایی جای بگیرند.
3. از همین امروز عادت کنید چربی‌های سالم‌تر مانند روغن زیتون و کانولا را جایگزین روغن‌های جامد یا کره در پخت‌وپز کنید. این روغن‌ها حاوی چربی‌های اشباع‌نشده هستند و می‌توانند باعث افزایش چربی خوب خون و کاهش چربی بد خون شوند.
4. در روزهای گرم تابستانی که نیاز به آب و غذای بیشتری حس می‌کنید، سعی کنید بیشتر آب و انرژی بدن را از طریق مصرف میوه‌ها، سبزی‌ها، صیفی‌های تازه و لبنیات کم‌چرب (حتی بدون چربی)
تامین کنید.
5. حتی در تابستان هم مصرف هفته‌ای 1 یا 2 وعده ماهی را فراموش نکنید. امگا3 موجود در ماهی‌ها باعث کاهش تری‌گلیسرید خون می‌شود.
6. سعی کنید در تابستان، فیبرهای غذایی بیشتری مصرف کنید. غلات سبوس‌دار، سبزی‌ها و صیفی‌ها، حاوی فیبر فراوانی هستند و با ایجاد حس سیری در شما، جلوی پرخوری و افزایش سطح تری‌گلیسرید خون را می‌گیرند.

بیماری قلبی و 8 نکته

1. در روزهای بلند تابستان، وعده‌های غذایی خود را زیاد و حجم آنها را کم کنید.
2. به‌جای 2 میان‌وعده، 3 میان‌وعده داشته باشید.
3. حتما مغزهای خام و میوه‌های تازه را در میان‌وعده‌های خود بگنجانید.
4. برای تامین املاح مورد نیاز بدنتان، آب و آبمیوه را با هم مخلوط کنید و بنوشید.
5. اگر به‌خاطر گرما میل به خوردن غذا ندارید، آبمیوه خانگی و طبیعی برای افزایش اشتهایتان مصرف کنید.
6. آب انگور، آب توت سیاه، آب آلو و آب آلبالو می‌توانند بسیار اشتهاآور باشند.
7. میوه‌هایی با رنگ‌های تیره‌تر (توت سیاه،‌ آلو سیاه، انگور سیاه و حتی گوجه فرنگی)، حاوی آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری هستند و مصرف اینگونه میوه‌های تابستانی به حفظ سلامت قلب بیماران مبتلا به ناراحتی‌های قلبی، آریتمی‌ها و کسانی که سابقه سکته داشته‌اند، کمک زیادی می‌کند.
8. کمتر غلات آرد سفید، گوشت‌های فرآوری‌شده، زرده تخم‌مرغ، لبنیات پرچرب و گوشت قرمز بخورید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات