برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

وقتی که باید در خانه و تختخواب بمانید

وقتی که باید در خانه و تختخواب بمانید پزشکان معمولا به افراد مبتلا به سرماخوردگی شدید و آنفلوآنزا توصیه می‌کنند، در خانه بمانند و روز خود را در تختخواب سپری کنند.

فصل سرماخوردگی هنوز تمام نشده است. هنوز چند هفته تا پایان آن مانده است و بسیاری از مردم را گرفتار تب و عطسه کرده است. پزشکان، در موارد مزمن بیماری استراحت را توصیه می‌کنند،‌ اما واقعا این استراحت به چه معنا است؟ با توضیحات زیر متوجه خواهید شد که چرا همیشه دراز کشیدن ضروری نیست و اینکه چگونه درجه حرارت مناسب و رساندن آب عوامل مهمی هستند که به مقابله با عفونت کمک می‌کنند.

چرا باید در خانه ماند

پزشکان معمولا به افراد مبتلا به سرماخوردگی شدید و آنفلوآنزا توصیه می‌کنند، در خانه بمانند و روز خود را در تختخواب سپری کنند. به بیماران توصیه می‌‌شد در تختخواب بمانند تا مطمئن شود بیماران بیرون نمی‌روند و دیگران را آلوده نمی‌کنند و در معرض سویه‌های دیگر این ویروس‌ها قرار نمی‌گیرند.
وقتی در حال مقابله با عفونتی هستید،‌ سیستم ایمنی شما مشغول است و شما مستعد ابتلا به سایر عوامل مسری هستید. مبارزه در دو جبهه کاری سخت خواهد بود. پس کار زیادی به عهده این سیستم نگذارید تا بتوانید نیروی خود را صرف مبارزه با آن عفونت کنید. در تخت بمانید یا در خانه استراحت کنید. مهم این است که تا جایی که ممکن است بدن خود را کمتر حرکت دهید تا بتواند با عفونت مبارزه کند. ورزش کردن یا هر نوع فعالیت شدید، دشمنتان است.
بیماران تصور می‌کنند اگر به باشگاه بروند و به اصطلاح عرقشان در بیاورند، از عفونت ویروسی بهبود می‌یابند، اما وقتی بدن در حال مبارزه با یک عفونت است به استراحت نیاز دارد و نه به ورزش. وقتی ورزش می‌کنیم، دمای بدنمان بالا می‌رود و وقتی بدن گرم‌تر می‌شود، تعداد زیادی از ارگانیسم‌های عامل سرماخوردگی و آنفلوانزا با سرعت بیشتری تکثیر می‌شوند.
همچنین در طول ورزش، بدن هورمون‌های استرس از جمله کورتیزول را آزاد می‌کند که در عملکرد گلبول‌ها سفید که به ایمنی بدن کمک می‌کند، تاثیر منفی دارد. به همین دلیل است که رفتن به سر کار فکر خوبی نیست. افرادی که تحت استرس زیادی قرار می‌گیرند،‌ نمی‌توانند به خوبی با عفونت مقابله کنند.
 

چطور استراحت کنیم

توصیه نمی‌شود که بیماران مبتلا به سرماخوردگی شدید یا آنفلوانزا، تمام روز را در بستر دراز بکشند. کافی است که در وضعیت راحتی استراحت کنند و تا حد ممکن بی‌حرکت بمانند.
یکی از دلایل توصیه به استراحت در بستر این است که جریان خون مجبور به غلبه بر جاذبه نباشد، اما هر وضعیتی در آن راحت و بی‌حرکت هستید، خوب است. حتما نباید روی تخت دراز کشید. لم دادن روی صندلی راحتی هم خوب است. هرچند راست نشستن ممکن است موجب سیاهی رفتن چشم‌ها در مبتلایان به آنفلوآنزا که دچار کم‌آبی بدن هستند، شود و به تهوع، احساس بدتر شدن یا حتی از حال رفتن آنها بینجامد.
وقتی تب دارید، عرق می‌کنید و گرمای اضافی را از بدنتان خارج می‌شود، اما این وضعیت باعث می‌شود راحت‌تر آب بدن خود را از دست دهید و دچار کم‌آبی بدن شوید.
 

مدت بدحالی

پزشکان اغلب به بیماران مبتلا به آنفلوآنزا توصیه می‌کنند، هنگام استراحت در تختخواب،‌ فعالیت خود را رفته رفته و در حدی که بدن تحمل آن را داشته باشد، بیشتر کنند. وقتی تب فروکش کرد و بیمار هنگام ایستادن، احساس سیاهی رفتن چشم‌ها نداشت،‌ می‌توان فعالیت را به تدریج افزایش داد. یک قاعده سرانگشتی برای اینکه بتوانید زمان خوب‌شدنتان را تخمین بزنید این است که به ازای که بیماری شما را خانه‌نشین کرده باشد، سه روز طول می‌کشد تا کاملا خوب شوید، بنابراین اگر دو هفته در این شرایط باشید، ? هفته طول خواهد کشید تا انرژی حد پایه خود برسید.
راه‌های به دست آوردن دوباره سلامت شامل کاهش در معرض قرارگیری به عوامل عفونی، تغذیه متعادل و تامین آب بدن و بدتر نکردن بیماری با تلاش برای انجام فعالیت‌های معمول است.
همه اینها به معنی در خانه ماندن و فعالیت خیلی کم است. ارگانیسم بیماری‌زا هرچه باشد، باکتریایی یا ویروسی، انرژی بدن شما را خواهد گرفت. به دلایل متفاوتی ممکن است لازم باشد در تختخواب ماند و استراحت کرد، اما چیزی که برای شما مهم است، استراحت و دور بودن از بقیه مردم است. چون مسئله بهداشت عمومی و سرایت نکردن بیماری به دیگران هم وجود دارد.
 

موارد خاص

فقط در موارد نادری توصیه استراحت در بستر واقعا به معنی ماندن در تخت در تمام روز است. اگر پزشکی نگران زایمان زودرس باشد،‌ تجویز استراحت در بستر به این معنی است که بیشتر از چند دقیقه ایستادن در یک ساعت موجب افزایش خطرهای القای انقباضات زایمانی می‌شود.
مثال دیگر آن جراحی جداشدن شبکیه است که در آن حباب گازی به پشت چشم تزریق می‌شود. در این موررد باید به مدت سه هفته به شکل دمر دراز بکشید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات