برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

۱۰ روش عملی برای داشتن زندگی بهتر با وجود آرتروز

از سر انگشتانتان کمک بگیرید اگر انگشتان شما دچار آرتروز باشند، فشردن کلیدهای مایکرویو، مسواک زدن و حتی غذا خوردن ممکن است برای شما دشوار باشد. این راه حل ها را امتحان کنید : برای راحت در دست گرفتن مسواک یا چنگالتان یک لایه فوم استوانه ای روی آن ها بکشید.(غلتک های اسفنجی بزرگ که برای پیچاندن موی سر به کار می روند، می توانند مناسب باشند.) برای فشردن کلیدهای مایکرویو، تلویزیون و دیگر دستگاه ها می توانید یک تکه لاستیکی یا چرمی را در انتهای یک خط کش یا میله چسبانده و به وسیله آن کلیدها را فشار دهید.
کارهای خانه را تقسیم کنید انجام مقدار کمی از کارهای خانه آسان تر از انجام همه کارها در یک روز است. در هر مرحله یک کار بزرگ یا چند کار کوچکتر فیزیکی را معین نموده و برای آن محدوده زمانی مشخص کنید. کارها را طوری سازماندهی کنید که همه در یک محدوده باشند، تا مجبور به بالا و پایین رفتن از پله ها و رفتن به اتاق های مختلف نباشید. سپس مقداری استراحت کرده و حرکات کششی انجام دهید.
خرید خریدکردن می تواند خسته کننده باشد. ساده ترین راه حل این است که مواد غذایی را سفارش داده و فروشندگان برایتان بفرستند. توجه به نکات زیر هم می تواند مفید باشد : • لیست خرید را با مسیرتان تنظیم کنید، اقلامی که در یک محل خرید قرار دارند را در یک گروه قرار دهید. • در حین خرید به چرخ حمل کالا تکیه دهید، و یا برای استراحت مقداری بنشینید. • از باربرها بخواهید که وسایل را تا ماشین شما بیاورند. • در خانه، مواد غذایی فاسدشدنی را در جای مشخصی قرار دهید و قبل از انجام دیگر کارها، مقداری استراحت کنید.
کفش مناسب برای اینکه با وجود آرتروز فعال باقی بمانید، به کفش هایی با قوس و کفی مناسب نیاز دارید. اگر گره زدن بند کفش برای شما مشکل است، از کفش های بدون بند که به راحتی می توان آن ها را پوشید، استفاده کنید. راه حل مناسب دیگر استفاده از کفش هایی است که بندشان نیازی به گره زدن ندارد، این کفش ها دارای ضامنی هستند که با کشیدن بند محکم می شوند. استفاده از این کفش ها بسیار آسان است. در صورت نیاز می توانید از پاشنه کش استفاده کنید.
آسان سوارشدن آیا درد آرتریت حرکت شما را محدود کرده است؟ اجازه ندهید که ترس از سوار و پیاده شدن از ماشین شما را محدود کند. به این نکات توجه کنید : برای سوار شدن، به سمت صندلی برگردید سپس با خم کردن پاهایتان روی صندلی بنشینید. برای پیاده شدن از ماشین، برعکس این را انجام دهید، ابتدا پاهای خود را بیرون ماشین قرار دهید. یک روکش صندلی مرغوب یا یک نشیمنگاه با مفصل گردان می تواند به آسان کردن هر دو حرکت کمک کند.
روش حمام کردن یک حمام یا دوش گرم درد و گرفتگی را می تواند کاهش دهد، بنابراین از آن به عنوان یک تجربه آبگرم مفید استفاده کنید. استفاده از صابون هایی که در انتها به یم دسته ختم می شوند یا لیف هایی که دسته دارند، سبب کاهش فشار در انگشتان شوند. جهت سهولت برداشتن و قراردادن حوله سر جایش، آن را روی لبه وان قرار دهید. اگر در ناحیه شانه و آرنج احساس درد می کنید، به جای استفاده از حوله برای خشک کردن، از لباس بلند و ضخیم استفاده کنید.
از مفاصل بزرگ تر استفاده کنید برای کاهش درد آرتروز و محافظت از دستانتان، در صورت امکان از مفصل ها و ماهیچه های بزرگ تر استفاده کنید : • به جای استفاده از کیف پول دستی با قفل محکم، از از کیفی استفاده کنید که بتوانید آن را روی شانه خود بیندازید. • از پایین تنه خود برای بستن کابینت و دراورها استفاده کنید. • قابلمه ها را با دو دست در حالیکه یک دستتان زیر قابلمه است و به وسیله دستگیره حمل کنید.
کمک گرفتن از چرخ ها اگر ایستادن به مدت طولانی برایتان سخت است، به طور مثال هنگامی که در حال شستن ظرف ها یا خرد کردن سبزی هستید، می توانید از یک صندلی چرخ دار قابل تنظیم استفاده کنید. یک کالسکه چرخ دار می تواند برای جابجایی ظرف ها یا اشیا دیگر به شما کمک کند. حتی یک کارد غلتکی برش پیتزا هم می تواند به شما کمک کند، آن را با دو دست گرفته و از آن برای برش ساندویچ، لازانیا و سایر غذاها استفاده کنید.
نیم خیز بنشینید هنگامی که می خواهید چیزی را که در ارتفاع پایینی قرار دارد بردارید، برای کمر شما نیم خیز شدن (نشستن روی پاها) بهتر از خم شدن بطور کامل است. این مورد همچنین به تقویت پاها و لگن شما کمک می کند. اما این کار برای زانوها می تواند سخت باشد. برای درست انجام دادن آن، لبه یک سطح مناسب مانند اپن آشپزخانه یا قسمتی از مبلمان را گرفته و چمباتمه بزنید، تا آن جا که می توانید خود را به راحتی به پایین آورده و به وسیله ماهیچه های تحتانی و بازوها خود را به بالا بکشید. زانوها و مچ پایتان را در یک امتداد قرار دهید. اگر انجام این کار برایتان دردناک است، برای کاهش فشار در زانوهایتان، از یک صندلی استفاده کنید.
فشار ناشی از پله ها را کم کنید پله ها بر زانوها و لگن فشار وارد می کنند. با این تفکر که "بالا رفتن از پله خوب و پایین آمدن از آن بد است" کار را برای خود آسان تر کنید. هر گام را در یک مرحله بردارید، هنگامی که به بالا می روید پایی که درد نمی کند پیشرو بوده و هنگامی که به پایین می روید پایی که درد می کند نقش پیش روندگی را داشته باشد. اگر شما در زانوهایتان آرتروز دارید، حتما هنگام بالا رفتن از پله ها به نرده تکیه دهید.

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات