برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

داروهایی که مورد مصرف سوء قرار می گیرند

داروهایی که مورد مصرف سوء قرار می گیرند سوء مصرف، فقط درمورد مواد غیر قانونی مثل ماری جوانا یا کوکائین نیست. داروهای قانونی که از آنها استفاده های درمانی می شود نیز می توانند مورد مصرف سوء قرار بگیرند.
سوء مصرف، فقط درمورد مواد غیر قانونی مثل ماری جوانا یا کوکائین نیست. داروهای قانونی که از آنها استفاده های درمانی می شود نیز می توانند مورد مصرف سوء قرار بگیرند.
سوء مصرف، فقط درمورد مواد غیر قانونی مثل ماری جوانا یا کوکائین نیست. داروهای قانونی که از آنها استفاده های درمانی می شود نیز می توانند مورد مصرف سوء قرار بگیرند. به این معنا که این داروها توسط شخص دیگری بغیر از بیمار یا به روش و یا دوزی بجز آنچه دستور داده شده مصرف شود. در این مقاله شما را با تعدادی از داروهای تجویزی(داروهای ضد افسردگی، ضد درد و محرک ها)  و داروهای غیر تجویزی و بدون نسخه که معمولا مورد مصرف سوء قرار می گیرند آشنا خواهید شد.

 

باربیتورات ها

این داروها برای کاهش اضطراب یا تشویق به خواب و یا بعنوان ضد افسردگی هایی که عملکرد مغز را کند می کند، تجویز می شود. باربیتورات ها نوعی دپرسانت هستند. (دپرسانت ها ترکیابت یا داروهایی هستند که مانع عملکرد سیستم عصبی مرکزی می شوند. این داروها بر نورون ها در سیستم عصبی مرکزی اثر گذاشته و باعث بروز علایمی چون خواب آلودگی، آرامش، بی حسی، و خواب آلودگی می شود). فنوباربیتال یکی از باربیتورات هاست؛ دیگر باربیتورات های موجود شامل مبارال، سکونال و نمبوتال می باشد. اگرچه این دارو وقتی تجویز می شود برای بیمار مفید و کمک کننده است، اما باربیتورات ها می توانند اعتیاد آور باشند. این داروها چنانچه با داروها و مواد خاص مثل الکل مصرف گردند باعث کند شدن تنفس و ضربان قلب می گردند که می تواند منجر به مرگ شود.
 

بنزودیازپین ها: دیازپام، آلپرازولام

دیازپام و آلپرازولام مثال هایی از بنزودیازپین ها هستند؛ نوع دیگری از دپرسانت ها. این داروها جهت درمان اضطراب، واکنش های استرسی شدید، حملات هراس، تشنج و اختلالات خواب (معمولا جهت استفاده کوتاه مدت) تجویز می شوند. همانند دیگر داروهای ضد افسردگی، از این داروها استفاده های معقولی می شود اما ممکن است مورد استفاده سوء نیز قرار گیرند. قطع مصرف بنزودیازپین ها می تواند مشکل ساز باشد اما بندرت باعث تهدید زندگی فرد می شود.
 

داروهای خواب آور

داروهای خواب آور، دپرسانت هستند. داروهای خواب آور امبین، سوناتا و لونستا از داروهای جدید خواب آور هستند که غیر بنزودیازپین ها نامیده می شوند. این داروها ممکن است پتانسیل کمتری برای اینکه فرد را به خود معتاد کنند، داشته باشند.
 

کدئین و مورفین

تسکین دهنده های درد گروه دیگری از داروهای تجویزی هستند که معمولا مورد استفاده سوء قرار می گیرند. این داروها شامل مورفین و کدئین هستند. مورفین معمولا برای دردهای شدید و کدئین برای دردهای خفیف تر تجویز می شود.
 

اکسی کونتین ، پرکوست

اکسی کونتین، پرکوست، پرکودان و روکسی کدون عنصر فعالی بنام اکسی کدون را به اشتراک می گذارند که ماده مخدر تسکین دهنده درد است. این داروها مشابه نیستند؛ پرکوست علاوه بر این دارای استامینوفن است در حالیکه پرکودان دارای آسپرین است. این داروها تنها می توانند تحت نظارت پزشک مصرف شوند.
 

ویکودین، لورتاب، لورست

ویکودین، لورتاب و لورست حاوی ماده مخدر هیدروکدون بعلاوه استامینوفن می باشند. مواد مخدر می توانند باعث خواب آلودگی، یبوست و تنگی نفس بسته به اینکه فرد چه مقدار دارو مصرف کرده، شوند. ویکودین و یا هر دراوی تجویزی دیگر نباید با دیگر بیماران به اشتراک گذاشته شود. این دارو تنها برای همان بیمار و نسخه تجویز شده او می باشد.
 

آمفتامین ها

محرک افزایش هوشیاری، توجه و انرژی است. این داروها برای بیماری حمله خواب یا نارکولپسی، اختلال بیش فعالی همراه با کمبود توجه یا ADHD و افسردگی که به دیگر درمان ها پاسخ نداده است، تجویز می شود. دکسدرین و آدرال که برای بیماری ADHD تجویز می شوند و از آمفتامین ها هستند ممکن است توسط افرادی که به دنبال ایجاد احساس سرخوشی و شادی در خود هستند مورد استفاده سوء قرار گیرد. خطراتی که افراد را تهدید می کند شامل ضربان قلب نامنظم یا سریع، کاهش اشتها، نارسایی قلب، عصبانیت، بی خوابی و اعتیاد باشد.
 

متیل فنیدات

متیل فنیدات یک داروی محرک است که در داروهای ریتالین، کونسرتا، متادات و متیلین که برای بیماری ADHD تجویز می شود، وجود دارد. مصرف دوز بالای داروهای محرک می تواند باعث واکنش های خطرناکی چون افزایش دمای بدن، ضربان قلب نامنظم و پتانسیل برای نارسایی قلب و عروق یا تشنج منجر به مرگ شود.
 

دکسترومتورفان

دکسترومتورفان ماده فعال بسیاری از داروهای ضد سرفه و سرماخوردگی است. این داروها وقتی با تجویز پزشک مصرف شوند بی خطرند اما مصرف دوز بسایر زیاد آنها منجر به حس شادی و سرخوشی و بهم خوردن قدرت تصمیم گیری و همچنین تهوع و استفراغ، از دست دادن تعادل و افزایش ضربان قلب می شود.
 

پسودوافدرین

پسودوافدرین ها معمولا در داروهای سرماخوردگی بدون نسخه یافت می شوند. پسودوافدرین بعنوان ماده ای برای ساخت داروی غیرقانونی متآمفتامین بکار ی رود. به همین دلیل قوانینی وجود دارد که مقدار پسودوافدرین موجود در داروهایی را که در یک زمان خریداری می شود را محدود می کند.
 

شناسایی قرص مشکوک

اگر قرصی پیدا کردید و مطمئن نبودید چیست به یک داروساز مراجعه کرده و از او کمک بخواهید. هیچ دارویی را با شک و تردید مصرف نکنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات