برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

فواید و مضرات عمل تعویض مفصل

فواید و مضرات عمل تعویض مفصل عمل تعویض مفصل می تواند درد را درمان کرده و تسکین دهد، اما هیچ گاه برای شما مفصلی نمی شود که در جوانی داشتید.
تصمیم گیری برای تعویض مفصل زانو کار ساده ای نیست و می توان گفت یکی از مهم ترین رویدادهای زندگی یک فرد به حساب می آید. در صورتی که تصمیم بگیرید این عمل را انجام دهید مجبور خواهید شد بخاطر درد پس از عمل، کم شدن تحرک و توانبخشی و فیزیوتراپی، چند ماهی وقت صرف کنید. و البته مشابه هر عملی بسیار مهم و ضروری است که فواید و مضرات در کنار هم مورد بررسی دقیق قرار بگیرد.

فواید


دو دلیل عمده برای انجام عمل تعویض زانو وجود دارد. بهترین دلیل، تسکین و تخفیف درد بیمار است.
در جریان عمل تعویض مفصل زانو یا لگن، جراح سطح آسیب دیده و دردناک مفصل را خارج کرده و آن را با ایمپلنت های فلزی یا پلاستیکی جایگزین می کند. این کار بیمار را از شر درد و ناراحتی خلاص می کند، چرا که دیگر عامل درد یعنی غضروف و استخوان آسیب دیده ای وجود ندارد.
دلیل دوم بهبود عملکرد مفصل است، اما این نتایج کمتر قابل پیش بینی است. پس از یک عمل جایگزینی مفصل، بسیاری از افراد قادرند راحت تر راه بروند. بعضی ها حتی ممکن است بتوانند دوچرخه سوار شوند یا بازی گلف کنند. اما هیچ تضمینی در این ارتباط وجود ندارد.

 

خطرات

مشابه هر عملی، عمل تعویض زانو نیز دارای خطرات مشابهی است. از جمله خطر عفونت یا لخته شدن خون. مبتلایان به بیماری های قلبی، دیابت کنترل نشده یا سیستم ایمنی ضعیف، آسیب پذیرترین گروه ها هستند. جراح برای پیشگیری از برخی خطرات از داروهای آنتی بیوتیک و رقیق کننده های خون کمک می گیرد.
مشکل دیگری که ممکن است پس از جراحی بیمار را تهدید کند آن است که گاهی مفصل جدید آنگونه که انتظار می رود، عمل نمی کند. ضعف و سفتی و چوب شدگی، به خصوص در زانو شایع ترین مشکل است. بیمارانی که فعالانه توانبخشی پس از عمل را دنبال نمی کنند، حداکثر دامنه حرکتی را دوباره پیدا نخواهند کرد. برای کسب بهترین نتیجه پس از عمل، بیمار باید برنامه های ورزشی، استراحت و درمان را با دقت و پشتکار دنبال کند.

مشکل دیگری که از شیوع کمتری برخوردار است و گاهی بیمار با آن روبرو می شود، شل شدن ایمپلنت یا جایگیری نامناسب آن است. و لازم است توجه داشته باشید که ایمپلنت ها پس از حدوداً ۲۰ سال فرسوده خواهند شد. این بدان معناست که بیمار مجددا نیاز به انجام عمل تعویض مفصل پیدا می کند.

 

آیا شما نیاز به تعویض مفصل دارید؟


ممکن است عمل تعویض مفصل انتخابی درست و به جا برای شما باشد اگر درد و ناراحتی شدید شما را کلافه کرده و سایر اقدامات درمانی برایتان کافی نبوده است. اما باید بررسی شود که آیا منبع درد، مفصل است؟ منبع درد می تواند چیزی غیر از خود مفصل باشد، حتی اگر آرتریت باشد بر روی تصاویر ام-آر-آی قابل مشاهده است.
اگر در واقع عصب درد یا ماهیچه درد دارید، عمل تعویض مفصل زانو کمکی به بهبود دردهای شما نخواهد کرد. برای تشخیص منبع درد پزشک معاینات فیزیکی دقیقی انجام داده و سوالاتی را درمورد دردتان می پرسد. اگر به پزشکی مراجعه کردید و او بدون انجام معاینات فیزیکی دقیق، جراحی را برای شما تجویز کرد، احتیاط های لازم را در نظر داشته باشید.

 

انتظارات واقع بینانه داشته باشید


عمل تعویض مفصل می تواند درد را درمان کرده و تسکین دهد، اما هیچ گاه برای شما مفصلی نمی شود که در جوانی داشتید. بیمار نباید انتظار داشته باشد که مفصل جایگزین شده، همان گونه عمل کند که ۲۰ یا ۳۰ سال پیش مفصل سالم داشت.

مفصل جدید به شما این امکان را می دهد که راحت تر پیاده روی کنید و یا از پله ها بالا و پایین بروید، ولی نباید انتظار داشته باشید که غیر ممکن ها ممکن شوند! به هر حال اگر درد زندگی شما را مختل کرده و بر روش زندگیتان تاثیر گذاشته، به گزینه عمل تعویض زانو نیز فکر کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات