برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

چگونه در کوتاه‌ترین زمان ممکن آمادگی جسمانی بدست آوریم؟

چگونه در کوتاه‌ترین زمان ممکن آمادگی جسمانی بدست آوریم؟ مردم کمبود وقت را بهانه‌ای برای ورزش کردن عنوان می‌کنند، محققان به هیچ وجه این بهانه‌ها را نمی‌پذیرند و راهکارهایی ارائه می‌دهند تا حتی افرادی که زمان خالی زیادی در اختیار ندارند بتوانند ورزش کنند.
یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود افراد کمتر به ورزش بپردازند کمبود وقت است. محققین سعی کرده‌اند برای این مشکل راه حلی پیدا کنند. آنها دو شیوه ورزشی را توصیه کرده‌اند که با انجام آنها می‌توان آمادگی جسمانی لازم را کسب کرد.
با توجه به بحث‌هایی که در مورد ورزش کافی وجود دارد، دانشمندان ورزش در دانشگاه جان مورز لیورپول (LJMU) و دانشگاه بیرمنگام، تحت نظر پروفسور آنتون واگن میکر درباره راه کسب آمادگی جسمانی در کوتاه‌ترین زمان ممکن تحقیق کردند. در حالی‌که بسیاری از مردم کمبود وقت را بهانه‌ای برای ورزش کردن عنوان می‌کنند، محققان به هیچ وجه این بهانه‌ها را نمی‌پذیرند و راهکارهایی ارائه می‌دهند تا حتی افرادی که زمان خالی زیادی در اختیار ندارند بتوانند ورزش کنند.

با توجه به تحقیقات جدیدی که در اول فوریه ۲۰۱۳ در مجله فیزیولوژی به چاپ رسید، با فعالیت کمتر از سه مرتبه می‌توان نتیجه‌ای به اندازه ورزش طولانی مدت در باشگاه یا چندین کیلومتر دویدن در سرما گرفت.

این تحقیقات نشان می‌دهند که تمرینات استقامتی در دو نوع تمرینات با فاصله و شدید (HIT) و تمرینات با فاصله سرعتی (SIT) می‌توانند تاثیرات زیادی به سلامت و آمادگی جسمانی بگذارند.

محققان در دو مقاله‌ای که در مجله فیزیولوژی چاپ کردند توضیح دادند که یافته‌های جدید نشان می‌دهند، انجام سه نوبت تمرینات SIT که ۹۰ دقیقه در هفته‌ وقت می‌گیرد می‌تواند به اندازه انجام پنج نوبت ورزش‌های استقامتی عادی که پنج ساعت در هفته‌ وقت می‌گیرد مفید باشد. این تمرینات می‌تواند با دو مکانیزم جدا از هم حساسیت انسولین بدن را بالا ببرد.

محقق دانشگاه LJMU، میتو کوکس می‌گوید: یکی از این مکانیزم‌ها در عضلات استخوانی بدن انسولین و گلوکز آزاد می‌کند و مکانیزم دیگر باعث سوختن چربی‌های ذخیره شده در بافت این عضلات می‌شود. همچنین ما شاهد کم شدن خشکی رگ‌های قلب بودیم که از بیماری‌های قلبی – عروقی جلوگیری می‌کند.

بر اساس این تحقیقات جدید در آزمایشگاه ، پروفسور واگن میکر گمان می‌کند که تمرینات HIT و SIT تنها ورزش‌هایی باشند که از بیماری‌های قلبی – عروقی، فشار خون بالا، دیابت و بیماری‌های مزمن پیگیری که به دلیل کهولت سن و چاقی ایجاد می‌شوند، جلوگیری می‌کنند.

محقق دانشگاه LJMU، سام شفرد می‌گوید: تمرینات SIT شامل چهار تا شش نوبت تمرین سریع به مدت ۳۰ ثانیه بر روی دوچرخه‌های آزمایشگاه است و بین این نوبت‌ها ۴.۵ دقیقه دوچرخه‌سواری با شدت کم انجام شود. به دلیل سرعت و حجم بالای این تمرینات، این روش برای جوان‌ترها و افراد سالم‌تر مناسب‌تر است. با این وجود، همه افراد در همه سنین می‌توانند تمرینات HIT را انجام دهند، این تمرینات ۱۵ تا ۶۰ ثانیه دوچرخه‌سواری با شدت زیاد است در بین نوبت‌های آن دو تا چهار دقیقه دوچرخه‌سواری با شدت کم انجام می‌شود. تمرینات HIT را می‌توان بر روی دوچرخه‌های ثابتی که در باشگاه‌ها است انجام داد، همچنین این دوچرخه‌ها برای خانه یا محل کار قابل خریداری هستند.

کمبود زمان مهم‌ترین دلیلی است که بیشتر بزرگسالان به اندازه کافی فعالیت فیزیکی ندارند، اما تمرینات SIT و HIT این مشکل را حل می‌کنند.

سام شفرد می‌گوید: تحقیقات جدید در مرکز ورزش در دانشگاه بیرمنگام نشان داده است که برای افراد در محدوده سنی ۲۵ تا ۶۰ سال تمرینات HIT جذاب‌تر و مفرح‌تر از تمرینات استقامتی عادی هستند و اثرات مفیدتری بر احساسات و حالت‌های روانی آنها می‌گذارند. این نشان می‌دهد که HIT می‌تواند تاثیرات پایدارتری بر رفتار ورزشی افراد بگذارد.

HIT می‌تواند جایگزین خوبی برای سفرهای پرخطر با دوچرخه و دوچرخه‌سواری استقامتی طولانی مدت باشد. محققان بر این باورند که HIT در آینده برای افراد چاق و مسن، برای بیماران فشار خون ، دیابت و بیماران قلبی – عروقی، مورد استفاده قرار خواهد گرفت./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات