برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

ورزش های درمانی گودی کمر - راهنمای تصویری

ورزش های درمانی گودی کمر - راهنمای تصویری گودی کمر به صورت طبیعی باید وجود داشته باشد و آنچه می‌تواند مشکل‌ساز شود، افزایش بیش از حد گودی کمر است که طی آن، انحنای کمر بیش از میزان طبیعی‌اش می‌شود. زمانی که گودی کمر افزایش پیدا می‌کند، مرکز ثقل بدن هم تغییر خواهد کرد که این وضع به بروز مشکلات متعددی برای فرد منجر خواهد شد.
ستون مهره از روی هم قرار گرفتن 7 مهره گردنی و در پایین آن ها 12 مهره سینه ای و در پایین آنها 5 مهره کمری و سپس مهره خاجی و دنبالچه ای تشکیل شده است. اگر ستون مهره را از جلو نگاه کنیم مهره ها در یک خط صاف و عمود قرار گرفته اند ولی اگر از کنار به ستون فقرات نگاه کنیم متوجه میشویم که مهره های گردنی و سینه ای و کمری قوس هایی را درست میکنند.
مهره های سینه ای طوری قوس دارند که تحدب یا گوژی آنها به سمت عقب است و مهره های گردنی و کمری طوری قرار میگیرند که تحدب آنها به سمت جلو است.
ستون مهره ها در قسمت کمر به سمت جلوی بدن تحدب دارد. این قوس مهره های کمری را لوردوز می گویند. بعضی از مردم به لوردوز کمر، گودی کمر هم می گویند. این گودی تا حدی طبیعی است ولی در بعضی افراد این گودی زیاد می شود و موجب بروز مشکلاتی مانند کمر درد و احساس خستگی در کمر می گردد. با افزایش لوردوز، شکم به جلو آمده و باسن به عقب می رود و در موارد پیشرفته که باعث افزایش کیفوز یا قوز پشتی نیز می شود، فرد حالت بیحال و خموده پیدا می کند.
مطالعه دو مطلب "
عوارض افزایش گودی کمر
" و "توصیه هایی برای کاهش عوارض گودی کمر" را به شما توصیه می کنیم. 
 

پیشگیری و کاهش گودی بیش از حد کمر

  • موقع نشستن روی صندلی، کف پا را صاف بر روی زمین قرار دهید، صندلی خود را تنظیم کنید و در صورت نیاز از یک بالشتک برای پر کردن فضای خالی پشت کمرتان استفاده کنید.
  • وقتی که می خواهید مدت طولانی بایستید (مثل زمان شستن ظرف یا اتو کردن لباس ها)، یک پا را روی زمین و پای دیگر را روی یک پله، چهار پایه و یا هر چیز مشابه قرار دهید.
  • بهترین حالت برای خوابیدن، خوابیدن به پشت است، در حالی که بالشتی زیر زانوها قرار گیرد. در صورتی که تمایل دارید بر روی شکم بخوابید، حتما بالشی زیر شکم خود قرار دهید.
  • پوشیدن کفش های پاشنه بلند، موجب افزایش گودی کمر خواهد شد.
  • از تقویت عضلات شکم، باسن و کمر توسط ورزش غافل نباشید.

ورزش های مناسب گودی کمر

1-به پشت بخوابید، زانوها را خم کنید و کف پاها را زمین بگذارید. قوس کمر را به زمین فشار دهید. 5 ثانیه نگه دارید و 20 بار تکرار کنید.

2-به پشت بخوابید، زانوها را داخل شکم جمع کنید. 10 ثانیه نگه دارید و 10 بار تکرار کنید.

3-به پشت بخوابید، یک پا را داخل شکم جمع کنید و پای دیگر را صاف و کشیده روی زمین نگه دارید. 10 ثانیه صبر کرده و سپس با پای مقابل انجام دهید. 10 مرتبه تکرار کنید.

4-در حالیکه با پای خم روی زمین دراز کشیده اید نوک انگشتان دست را به زانو بزنید. 5 ثانیه نگه دارید و 10 مرتبه تکرار کنید.

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات