برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

درد عضلات و مفاصل را مدیریت کنیم

درد عضلات و مفاصل را مدیریت کنیم درد و سفتی عضلات که معمولا یک تا دو روز پس از ورزش کردن خودش را نشان می دهد را نباید نادیده گرفت بلکه ضروری است علت و بهترین راه درمانی آنها را پیدا کنید تا بتوانید فعالیت های روزمره و البته ورزشی خود را ادامه دهید.

معمولا بعد از یک هفته کار و فعالیت روزانه، همه دوست دارند فعالیتی فوق برنامه داشته باشند. هیچ چیز مثل کوهنوردی، ورزش های دسته جمعی و یا تمرین سنگین در باشگاه به شما نشاط و شادی و نیروی تازه نمی بخشد.اما همه این فعالیت ها باعث درد و سفتی عضلات می شود که معمولا یک یا دو روز بعد خودش را نشان می دهد. این دردها را نباید نادیده گرفت. بلکه ضروری است علت و بهترین راه درمانی آنها را پیدا کنید تا بتوانید فعالیت های روزمره و البته ورزشی خود را ادامه دهید.
 

علت درد عضلاتم چیست؟

این طبیعی است که پس از ورزش، نرمش یا حتی انجام کارهای خانه درد عضلانی داشته باشید، به خصوص اگر:


-فعالیتی انجام دهید که بدنتان به آن عادت ندارد (مثل دویدن بیش از اندازه وقتی که فقط عادت به چند کیلومتر دویدن دارید)
-شدت تمرینات یا مدت زمان انجام آنها را افزایش داده اید.
-ورزش های عجیب و غریبی انجام می دهید که در آن به جای کوتاه کردن ماهیچه ها آنها را می کشید و دراز می کنید. (مثل راه رفتن در سراشیبی)


این تغییر رویه ورزشی می تواند منجر به صدمات و پارگی های کوچکی به نام "پارگی های میکروسکوپی" در فیبرهای ماهیچه و بافت های همبند شود. و تقریبا یک روز بعد شما احساس درد خواهید کرد. به این درد، درد عضلانی تاخیر یافته می گویند و فیزیولوژیست ها اظهار می کنند که این درد امری کاملا طبیعی است و بتدریج رو به بهبودی می گذارد.
خبر خوشحال کننده در اینمورد این است که وقتی شما مجددا فعالیت مشابه را انجام می دهید، ماهیچه ها شروع می کنند به عادت کردن به آن. چرا که حالا ماهیچه ها و بافت های همبند قوی تر شده اند.

 

علت درد مفاصلم چیست؟

وقتی مفاصل احساس درد می کنند، معمولا نشانه آرتروز است. این وضعیت التهابی با بالا رفتن سن شایع تر می شود. در این بیماری غضروف که وظیفه اش پوشش دادن به مفاصل برای جلوگیری از ایجاد اصطکاک و فرسایش بین آنهاست از بین رفته و سایش مفاصل روی هم باعث التهاب و درد می شود.
همچنین درد مفاصل ممکن است به دلیل استفاده بیش از حد یا صدمه به مفاصل باشد. مثلا بیماری آرنج تنیس بازان یا صدمه زانو باعث مشکلات رباط یا منیسک می شود.

 

درمان درد عضلات و مفاصل

یکی از بزرگترین سوالات کسانی که به درد عضلات دچار هستند این است که برای تسکین درد باید از یخ استفاده کنند یا گرما؟ کارشناسان می گویند گذاشتن یخ به صورت غیر مستقیم –یخی که در یک حوله نازک پیچیده شده است—بر روی موضع دردناک بهترین راه برای تسکین فوری است. گرما تا زمانیکه روی موضع هست احساس خوبی به فرد می دهد، اما باعث کمتر شدن صدمه و آسیب و یا از بین رفتن آن نمی شود. توصیه ما این است که بلافاصله پس از فعالیت برای کاهش التهاب از یخ درمانی استفاده کرده و سپس از گرما استفاده کنید. گرما جریان خون را به ناحیه درد افزایش می دهد. همچنین گرما باعث تسکین درد مفاصل نیز می شود.


اگر هر از گاهی درد عضلات دارید می توانید از داروهایی مثل استامینوفن یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) مثل ایبوپروفن، ناپروکسن یا آسپرین برای تسکین درد و آرامش استفاده کنید. فقط درمورد مصرف منظم NSAID ها احتیاط کنید. استفاده طولانی مدت از NSAID ها ممکن است با توانایی ذاتی ماهیچه ها برای بازسازی خودشان تداخل ایجاد کند.


درمورد مصرف این داروها که بدون نیاز به نسخه نیز از داروخانه ها قابل تهیه است حتما مشورت کنید، چون ممکن است با دیگر داروهایی که مصرف می کنید تداخل داشته باشند. کسانی که سابقه بیماری هایی چون کلیه، کبد و زخم معده دارند ممکن از از مصرف بعضی از این داروها منع شوند.
گاهی تسکین درد ماهیچه نیازمند درمان هایی بیش از کیسه یخ یا مسکن است. گاهی درد ماهیچه به سرعت ظاهر شده و به سرعت شدت می یابد و این نشان می دهد که شما به خودتان آسیب جدی وارد کرده اید. اگر دردتان شدید است و تا چند روز ادامه یافت حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

چگونه می توان از درد مفاصل و عضلات جلوگیری کرد؟

کارشناسان معتقدند قبل از ورزش کردن، برای جلوگیری از درد عضلات حرکات کششی را انجام دهید. با اینحال تحقیقات نشان می دهد که انجام حرکات کششی قبل از ورزش کردن آن قدرها هم در جلوگیری از درد یا صدمه کارگر نیست. بهتر است قبل از ورزش کردن خود را گرم کنید و حرکات کششی را پس از آن انجام دهید، یعنی بعد از آنکه ماهیچه هایتان تقریبا گرم هستند.


ترکیباتی نیز در داروخانه ها وجود دارد که ادعا می کنند از درد ماهیچه ها جلوگیری می نمایند، مثل آنتی اکسیدان هایی چون ویتامین C.اما حتما با پزشک خود قبل از مصرف دوز بالای هر ویتامینی مشورت کنید. کسانی که به طور جدی ورزش می کنند می گویند مصرف پروتئین، درد ناشی از تمرینات ورزشی را تسکین می دهد. در یک مطالعه مشخص شد مصرف مکمل های پروتئینی در ماهیچه ها را بعد از ورزش شدید تسکین میدهد.

 

تمرینات را آسان بگیرید و با پزشک خود مشورت کنید

یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از درد عضلات این است که روش روزمره خود برای ورزش کردن را آسان کنید. یعنی در ابتدا باید با تمرینات سبک شروع کرده و به تدریج و با تقویت عضلات، تمرینات سنگین تر را انجام دهید. در اینصورت احتمال بروز میکروتروما در بدن کاهش می یابد. توصیه می شود در هر تمرین، میزان فشار به بدن را فقط 10 درصد افزایش دهید.
اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید و یا در ارتباط با سلامتی خود اطمینان ندارید، قبل از انجام هر تمرین ورزشی حتما با پزشک خود مشورت کنید. پزشک به شما کمک می کند ورزشی را انتخاب کنید که سلامت شما را تضمین کرده و برای شما بیشترین اثر مثبت را داشته باشد.
وقتی مفاصل درد می کنند افراد تحریک می شوند که در رختخواب استراحت کنند. هرچند واقعیت آن است که یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای مفاصل خود انجام دهید، ورزش کردن است. مفاصل نیازمند تغذیه هستند. ورزش های تحمل وزن به تقویت عضلاتی که مفاصل را حمایت می کنند، کمک می نمایند. فقط باید مراقب باشید که در زمان درد ورزش نکنید.
همچنین می توانید از یک درمانگر طب فیزیکی کمک بگیرید. درمانگر طب فیزیکی به شما روش ورزش کردن ایمن را نشان می دهد که با کمک آن میزان صدمات به مفاصل یا تشدید دردهای موجود، کاهش می یابد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات