برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

درمان اولیه برای پیچ خوردگی و کشیدگی عضلات

بالا گرفتن موضع بالا گرفتن موضع صدمه دیده به کاهش تورم آن کمک می کند، پس در صورت امکان سعی کنید ناحیه آسیب دیده را بالاتر از قلب تان قرار دهید. نیروی جاذبه باعث می شود تورم کاهش یافته و فشار برداشته شود. اگر 4 توصیه ای که تا الان گفتیم را انجام دادید و پس از گذشت 1 هفته همچنان درد به همراه تورم قابل توجه وجود داشت، با پزشک خود مشورت کنید.
آیا پیچ خورده یا کشیده شده؟ کشیدگی وقتی اتفاق می افتد که ماهیچه یا تاندون - بافت فیبری که ماهیچه را به استخوان متصل می کند- آسیب ببیند. پیچ خوردگی به حالتی گفته می شود که لیگامنت یا رباط –که انتهای یک استخوان را به دیگری مرتبط می کند- صدمه ببیند. در هر دو نوع آسیب، توصیه درمانی به این صورت است: استراحت، یخ گذاشتن، فشار و بالا گرفتن موضع.
سایر درمان های موجود برای پیچ خوردگی و کشیدگی گاهی اوقات لازم است عضو آسیب دیده با وسیله ای مثل آتل بی حرکت باقی بماند. پزشک تجویز خواهد کرد که تا چه مدتی وسیله را استفاده کنید، زیرا استفاده بیش از اندازه باعث خشکی و از دست دادن دامنه حرکتی عضو مورد نظر خواهد شد. برای بهبود پیدا کردن عضوی که دچار پیچ خوردگی یا کشیدگی شده، ممکن است نیاز باشد در خانه یا محل کار با یک درمانگر طب فیزیکی ورزش های درمانی انجام دهید. در موارد شدید نیز گاهی نیاز به جراحی برای ترمیم آسیب دیدگی پیدا می شود.
تسکین برآمدگی سر بهترین راه برای کاهش تورم و درد برآمدگی های جزئی سر، گذاشتن کمپرس سرد یا کیسه یخ است. چنانچه سر یا صورت دچار خونریزی شده، یا سر درد و استفراغ شدید، بیهوشی، لکنت زبان، مشکلات بینایی یا مردمک ها با اندازه متفاوت، مشکلات تنفس یا تشنج مشاهده شد، بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه کنید.
کمپرس سرد یخ گذاشتن روی موضع از بروز تورم و درد جلوگیری می کند. بنابراین در 24 ساعت اول پس از آسیب دیدن، به مدت 20 تا 30 دقیقه بر روی موضع کمپرس سرد قرار دهید، سپس 20 تا 30 دقیقه آن را بردارید. بسته نخود سبز فریز شده نیز گزینه خوبی برای گذاشتن روی موضع آسیب دیده است. یا اینکه می توانید قالب های مکعبی یخ را در یک کیسه پلاستیکی ریخته، سپس کیسه را در یک حوله بپیچید (برای جلوگیری از سرمازدگی). هرگز در 24 ساعت اولیه پس از آسیب دیدگی، روی موضع درد گرما اعمال نکنید. اینکار باعث متورم شدن آن می شود. پس از 24 ساعت می توانید از کمپرس گرم برای آرامش عضلات و شل کردن آن و تسکین درد استفاده کنید.
تسکین کبودی چشم زمانی که بیدار هستید هر یک ساعت یک بار به مدت 20 دقیقه بر روی موضع کمپرس سرد یا بسته یخ که در حوله پیچیده شده قرار دهید. توصیه می کنیم حتما به پزشک مراجعه کنید تا از عدم وجود آسیب های جدی مطمئن شوید.
تسکین کبودی کبودی وقتی اتفاق می افتد که ضربه ای به بدن وارد شده و عروق کوچک خونی که در زیر پوست است پاره شده و خون به بافت های مجاور تراوش کند. برای بهبودی کبودی می توانید بلافاصله پس از صدمه از کمپرس سرد استفاده کرده و سپس در صورت امکان عضو مورد نظر را بالاتر از قلب نگه دارید.کبودی معمولا در حدود 2 هفته طول کشیده وبا بهبودی رنگ آن از قرمز/ارغوانی به زرد تغییر پیدا می کند. اگر کبودی شدید است یا همراه با تورم دردناک بود، حتما با پزشک مشورت کنید.
داروهای مسکن شانس یار شماست اگر پزشک برای برآمدگی های جزئی سر، کبودی، پیچ خوردگی یا کشیدگی عضلات برای شما استراحت، کمپرس سرد، فشرده سازی و بالا نگه داشتن را تجویز کند. با این حال، اگر درد طولانی مدت دارید، با پزشک خود مشورت کرده و از او بخواهید برای شما مسکن های بدون نسخه که ممکن است شامل قرص، برچسب یا دستگاه های کمکی باشد تجویز کند.
وسایل کمکی/عصا و آتل اگر نمی توانید وزن خود را روی زانو یا بازوی پیچ خورده یا کشیده شده بیندازید، پزشک ممکن است برای شما عصا، عصای طبی یا آتل تجویز کند. اگر به آتل یا وسیله کمکی برای راهرفتن نیاز پیدا کردید، از پزشک بخواهید به شما نحوه صحیح استفاده از آن را آموزش دهد.
فشرده سازی تحت فشار قرار دادن موضع آسیب دیده باعث کاهش تورم می شود. برای یک یا دو روز پس از آسیب، قسمتی که دچار پیچیدگی یا کشیدگی شده را با یک باند ببندید. با مراجعه به پزشک می توانید از توصیه های او کمک کرفته و به بهترین شکل عضو آسیب دیده را بانداژ کنید.
استراحت استراحت کردن پس از پیچ خوردگی یا کشیدگی عضلات، یکی از کلیدهای درمانی است. بسته به اینکه موضع آسیب دیده در کجای بدن قرار دارد، ممکن است نیاز داشته باشید یک یا دو روزی استراحت کرده و از آن کار نکشید.عصا کمک خوبی در این گونه مواقع است. اگر پیچ خوردگی یا کشیدگی شروع کرد به بدتر شدن، می توانید از درمان های فیزیکی استفاده کنید. پزشک عضو آسیب دیده را بررسی کرده و بهترین درمان را برای شما برنامه ریزی می کند. در هر صورت، به آرامی به فعالیت های روزمره خود برگردید.

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات