برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

رابطه تخم‌مرغ و سلامت

رابطه تخم‌مرغ و سلامت مصرف تخم‌مرغ می‌تواند بخشی از یک رژیم مناسب برای قلب باشد.
مصرف تخم‌مرغ می‌تواند بخشی از یک رژیم مناسب برای قلب باشد.
آیا تخم‌مرغ برای قلب مضر است؟ برای سال‌های متمادی این باور وجود داشت که باید در مصرف تخم‌مرغ صرفه‌جویی کرد، اما شواهد به دست آمده تا به حال از این نظر که باید تخم‌مرغ را از بشقاب غذایی خود حذف کنید، حمایت نمی‌کنند.
اریک ریم استاد اپیدمیولوژی و تغذیه از دانشکده بهداشت و بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد می‌گوید، مصرف روزانه یک عدد تخم‌مرغ تاثیر منفی روی سلامت افراد ندارد.
به جای نگرانی درباره مصرف تخم‌مرغ، بر روی داشتن یک رژیم غذایی سالم و مناسب و داشتن فعالیت ورزشی منظم تمرکز کنید. مصرف متوسط یک تخم‌مرغ در روز می‌تواند بخشی از این سبک زندگی مناسب باشد.
 

نگرانی‌ها درباره کلسترول

تخم‌مرغ‌ یک ماده غذایی مغذی است. این ماده غذایی کالری و چربی اشباع‌شده نسبتا کمی داشته و غنی از پروتئین، ویتامین، موادمعدنی و سایر مواد مغذی دیگر نظیر لوتئین و زیزانتین است که برای چشم‌ها مفید است و حاوی کولین که برای عملکرد اعصاب و مغز مورد نیاز است.
همیشه نگرانی اصلی درباره مصرف تخم‌مرغ میزان کلسترول آن بوده است. توصیه معمول محدود کردن کلسترول ناشی از غذا‌ها به کمتر از300میلی‌گرم در روز است. یک عدد تخم‌مرغ بزرگ حاوی بیشتر از 50 درصد از این میزان کلسترول است. کلسترول در زرده تخم‌مرغ وجود دارد و بنابراین بسیاری از افراد سفیده تخم‌مرغ را برای خوردن انتخاب می‌کنند. در مورد افراد سالم ممکن است این میزان نگرانی درباره مصرف تخم‌مرغ بی‌مورد باشد.
دکتر ریم می‌گوید، بسیاری از افراد مصرف تخم‌مرغ را به علت اینکه حاوی کلسترول است، بد تلقی می‌کنند، اما اغلب کلسترولی که در بدن ما در حال گردش است، ناشی از مصرف غذا‌ها نیست و در عوض کبد ما در پاسخ به مصرف بالای چربی‌های ترانس و اشباع‌شده، کلسترول می‌سازد. بنابراین اگر شما بیش از اندازه تخم‌مرغ مصرف نکنید، مصرف معمول آن تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر میزان کلی کلسترول شما نخواهد داشت. محدودکردن مصرف متوسط تخم‌مرغ به یک عدد در روز یک رویکرد منطقی است.
 

خطر حمله قلبی

پژوهشگران همچنین ارتباط بین مصرف تخم‌مرغ و احتمال بروز حملات یا سکته‌های قلبی را بررسی کرده‌اند. در بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین مطالعات انجام شده تا به امروز، افرادی که خوردن یک عدد تخم‌مرغ در روز را گزارش کرده بودند، احتمال خطر بیشتری برای سکته‌ها و حملات قلبی نداشتند. با این وجود برخی شواهد وجود دارد که اگر شما به بیماری قلبی یا دیابت مبتلا باشید یا نمی‌توانید کلسترول خونتان را کنترل کنید، باید مصرف تخم‌مرغ خود را به 3 عدد در هفته محدود یا در غیر این صورت سفیده تخم‌مرغ مصرف کنید.
 

کل رژیم غذایی‌تان را در نظر بگیرید

به جای نگرانی درباره خوب یا بد بودن یک ماده غذایی خاص، ارزش غذایی این مواد را در کل رژیم غذایی‌تان را در نظر بگیرید. در صورت مصرف متعادل، تخم‌مرغ یک غذای سالم است: بنابراین با وجودی که تخم‌مرغ کمی باعث افزایش میزان کلسترول می‌شود، اما واجد مواد غذایی ارزشمندی است که در نهایت می‌تواند به کاهش خطر بروز بیماری‌ها کمک کند. اگر شما به جای یک قطعه نان تست سفید فراوری شده یا غلات آماده بسیار فراوری‌شده، یک عدد تخم‌مرغ مصرف کنید، بسیار سالم‌تر خواهد بود.
 

همه بشقاب غذایی‌تان را در نظر بگیرید

اطمینان حاصل کنید که چه میزان از سبد غذایی شما به تخم‌مرغ اختصاص دارد. دکتر هلن دلیچاتسیوس از دانشگاه هاروارد می‌‌گوید: «ما حتی بیماران با میزان کلسترول بالا را نیز از مصرف تخم‌مرغ منع نمی‌کنیم. من با مصرف متعادل یک عدد تخم‌مرغ در روز موافق هستم تا زمانی که با مصرف گوشت، هش‌براون (کوکوی سیب‌زمینی بدون تخم‌مرغ)، کلوچه مافین و مانند اینها همراه نباشد. تخم‌مرغ‌ فقط برای صبحانه نیستند و می‌توانند بخشی از وعده‌های غذایی متفاوت باشند. دکتر دلیچاتسیوس می‌گوید: «تخم‌مرغ وسیله مناسبی برای مصرف کردن باقیمانده‌های غذایی است. مخلوط‌کردن چند تخم‌مرغ با باقیمانده‌های غذایی به اضافه سبزیجات تازه، سبزی خوردن و ادویه‌جات می‌تواند به‌عنوان یک وعده شام استفاده شود. این غذا تقریبا شبیه فریتاتا (frittata) است، یک املت ایتالیایی که با تخم‌مرغ و گوشت و سبزیجات خرد شده پخته می‌شود.»/
یک تخم مرغ بزرگ
فقط سفیده تخم مرغ زرده و سفیده تخم مرغ ماده غذایی
17 72 کالری
0 186 کلسترول (میلی گرم)
6/3 3/6 پروتئین (گرم)
1 8/4 چربی کل (گرم)
حداقل 6/1 چربی اشباع شده (گرم)
  270 ویتامین (AIU)
  41 ویتامین (DIU)

 


بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات