برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آیا کاهش وزن با دانه چیا حقیقت دارد؟

آیا کاهش وزن با دانه چیا حقیقت دارد؟ دانه چیا از دانه های بسیار مغذی است که به خاطر داشتن فیبر و امگا 3 زیاد، شهرت دارد. این روزها بسیار می شنویم که چیا باعث لاغری می شود. این باور چقدر واقعیت دارد؟

«دانه چیا» به کنترل گرسنگی کمک می کند و در عین حال با داشتن مواد مغذی فوق العاده، رژیم غذایی را تقویت می کند. اما داستان واقعی این دانه های مغذی چیست؟ آیا واقعا باعث کاهش وزن می شوند؟

 

دانه چیا چیست؟

به گزارش «بهپو»، چیا یک دانه خوراکی است که از گیاه بیابانی «Salvia hispanica» به دست می آید. این گیاه بومی مکزیک است و قدمت آن به اقوام مایان و آزتک برمی گردد. چیا به معنای قدرت است و در فرهنگ عامه هم از آن برای تقویت انرژی استفاده می کنند. این ویژگی به این دلیل است که دانه چیا سرشار از اسید چرب امگا 3، کربوهیدرات ها، پروتیین، فیبر، آنتی اکسیدان ها و کلسیم است.

مردم دانه چیا را برای درمان دیابت، فشار خون بالا و به طور کلی کاهش خطر بیماری های قلبی و سکته مغزی مصرف می کنند.

چیا دانه ای است طبیعی و کامل –تصفیه نشده- که بدن می تواند آن را - برعکس دانه های کتان- حل و جذب کند. تقریبا 2 قاشق چایخوری دانه چیا دارای 139 کالری انرژی، 4 گرم پروتیین، 9 گرم چربی، 12 گرم کربوهیدرات و 11 گرم فیبر به همراه ویتامین ها و مواد معدنی است.

طعم ملایم و آجیل مانند دانه های چیا این امکان را به شما می دهد که از آن در غذاها و نوشیدنی ها استفاده کنید. دانه چیا را اغلب بر روی غلات، سس ها، سبزیجات، برنج یا ماست می پاشند یا با نوشیدنی ها مخلوط می کنند. همچنین به آب آشامیدنی اضافه می کنند یا با ژلاتین ها ترکیب می شوند.

 

بیشتر بخوانید: 11 شیوه برای سوزاندن کالری بیشتر

 

آیا دانه چیا به کاهش وزن کمک می کند؟

از نظر تئوری، دانه چیا در شکم و با جذب آب منبسط می شود و به شما احساس پر بودن و سیری می دهد، در نتیجه کمتر غذا می خورید و وزنتان کاهش می یابد؛ اما مطالعات علمی چیز دیگری می گویند.

نتایج یک مطالعه 12 هفته ای در دانشگاه ایالتی آپالچیان در کارولینای شمالی، نشان داد تغییری در اشتها یا وزن افرادی که دانه چیا مصرف کرده بودند ایجاد نشد. آنها مشاهده کردند مصرف 50 گرم دانه چیا در روز هیچ گونه تاثیری بر کاهش وزن یا چربی بدن یا بهبود نشانگرهای قلب و عروق نداشت.

بنابراین بهتر است پیش از آنکه دانه چیا برای کاهش وزن و سلامت قلب و عروق استفاده شود مطالعات بیشتری صورت گیرد.

 

دانه چیا بخوریم یا نخوریم؟

درحالیکه شواهد کمی وجود دارد که تایید کند دانه چیا باعث کاهش وزن می شود اما به عنوان یک ماده مغذی می توانید به رژیم غذایی تان اضافه کنید. در مطالعه ای که اشاره کردیم، شرکت کنندگان مصرف دانه چیا را به مدت 12 هفته تحمل کردند و هیچ گونه شکایتی هم نداشتند.

توصیه کارشناسان این است که دانه چیا را به شکل مکمل استفاده نکنید. بهتر است آن را به عنوان جایگزین دانه های فراوری شده ای چون نان سفید به غذاهایی مثل مافین ها اضافه کنید. مقدار توصیه شده دانه چیا دو بار در روز و هر بار 20 گرم –کمی کمتر از 2 قاشق غذاخوری- است. کارشناسان می گویند خواص آنتی اکسیدانی دانه چیا از هر غذای کاملی، حتی بلوبری هم بیشتر است.

 

چه کسانی نباید چیا مصرف کنند؟

آیا دانه چیا ضرری هم دارد؟ کارشناسان هشدار می دهند اگر کسی آلرژی غذایی دارد –به ویژه به کنجد یا خردل- یا داروهای فشار خون یا رقیق کننده خون مصرف می کند بهتر است قبل از افزودن دانه چیا به رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کند.

 

نکته آخر

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وبمد»، دانه چیا جزو دانه های بسیار مغذی است که منبع سرشار فیبر، پروتیین، کلسیم، آنتی اکسیدان ها و امگا 3 است. اضافه کردن آن به رژیم غذایی روزانه سهم بزرگی در بهبود سلامت عمومی شما خواهد داشت اما انتظار نداشته باشید که دانه چیا تاثیری شگفت بر کاهش وزن شما بگذارد.

متاسفانه هیچ دانه جادویی برای کم کردن وزن وجود ندارد. اگر می خواهید وزن کم کنید باید یک رژیم غذایی سالم و تحت کنترل کالری را دنبال کنید و فعالیت فیزیکی بیشتری داشته باشید./  

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات