برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

نقش باکتری های روده در سلامت عمومی بدن

نقش باکتری های روده در سلامت عمومی بدن در روده های انسان نزدیک به 300 تا 500 نوع مختلف باکتری زندگی می کند که همراه با ویروس ها و قارچ ها میکروبیوم روده را می سازند. این موجودات ریز بر هر چیزی از متابولیسم گرفته تا سیستم ایمنی و خلق و خوی انسان تاثیر می گذارند.

سالهای سال تصور می کردیم که باید از باکتری ها اجتناب کرد، اما الان می دانیم بدن ما متشکل از تریلیون ها باکتری است. آنها به هضم غذا کمک می کنند و نقش مهمی در سلامت ما دارند.

به گزارش «بهپو»، تحقیقات نشان می دهد «باکتری های روده» با احتمال ابتلا به چیزهایی مثل دیابت، چاقی، افسردگی و سرطان روده بزرگ در ارتباطند.

 

باکتری روده چیست؟

در داخل روده 300 تا 500 نوع باکتری مختلف وجود دارد که حاوی تقریبا 2 میلیون ژن هستند و با ارگانیسم های ریز دیگر مانند ویروس ها و قارچ ها جفت شده اند و به آنها «میکروبیوتا» یا «میکروبیوم» می گویند.

میکروبیوتای هر فردی مانند اثر انگشت او، منحصر به فرد است، ترکیب باکتری در بدن شما با ترکیب آن در افراد دیگر متفاوت است. این ترکیب تا حدودی از میکروبیوتای مادر - محیطی که هنگام تولد در معرض آن قرار دارید - و مقداری از رژیم غذایی و سبک زندگی تاثیر می پذیرد.

این باکتری ها در تمام بدن زندگی می کنند، اما باکتری های موجود در روده بیشترین تاثیر را در سلامتی دارند. آنها تمام دستگاه گوارش را پوشش می دهند. بیشتر آنها در روده کوچک و روده بزرگ زندگی می کنند. آنها بر همه چیز از سوخت و ساز گرفته تا احوالات و سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارند.

 

باکتری های روده و بیماری ها

تحقیقات نشان می دهند باکتری های روده در افراد سالم با باکتری های روده در مبتلایان به بعضی از بیماری ها متفاوتند. میزان بعضی از باکتری ها در بدن برخی از بیماران بسیار زیاد یا بسیار کم است. یا ممکن است بیماران از کمبود طیف گسترده ای از باکتری ها رنج ببرند. تصور می شود بعضی از باکتری ها از انسان در برابر برخی بیماری ها محافظت می کنند، اما دسته دیگری از باکتری ها خطر بیماری را افزایش می دهند.

دانشمندان سعی می کنند ارتباط بین بیماری های زیر و باکتری های موجود در روده را کشف کنند:

 

چاقی، دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی

 باکتری های روده بر سوخت و ساز بدن تاثیر می گذارند. آنها تعیین می کنند چه مقدار کالری از مواد غذایی دریافت کنید و چه نوعی از نوترینت ها و عناصر مغذی از آنها به شما برسد. اگر باکتری های روده بیش از حد زیاد باشند ممکن است فیبر را به اسیدهای چرب تبدیل کنند. این مساله باعث رسوب چربی در کبد و منجر به عارضه ای به نام سندرم متابولیک می شود؛ سندروم متابولیک به مجموعه ای از شرایط نامناسب پزشکی گویند، که شامل فشار خون بالا، قند خون بالا، ازدیاد چربی بدن در اطراف کمر و سطوح غیرطبیعی کلسترول و یا تری گلیسیرید است، که همزمان با هم رخ می دهند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت را افزایش می دهند.

 

بیماری های التهابی روده، از جمله بیماری کرون و کولیت اولسراتیو

اعتقاد بر این است که مبتلایان به این عارضه دچار کمبود برخی از باکتری های ضد التهابی در روده هستند. ارتباط دقیق بین این بیماری ها و کمبود آن دسته از باکتری های روده هنوز مشخص نیست، اما تصور می شود که برخی باکتری ها ممکن است باعث شوند بدن به روده حمله کند و زمینه را برای ابتلا به کولیت اولسراتیو و بیماری کرون فراهم کند.

 

سرطان روده بزرگ -کولن

مطالعات نشان می دهد که مبتلایان به سرطان کولن، میکروبیوتای متفاوتی در روده شان دارند که حاوی میزان زیادی باکتری بیماری زاست.

 

اضطراب، افسردگی و اوتیسم

روده مملو از اعصابی است که با مغز در ارتباطند. پزشکان به این کانال ارتباطی، محور مغز-روده می گویند. مطالعات انجام شده حاکی از ارتباط بین باکتریهای روده و اختلالات سیستم عصبی مرکزی مانند اضطراب، افسردگی و اختلال طیف اوتیسم است.

 

آرتریت

تصور می شود مبتلایان به آرتریت روماتویید نسبت به افرادی که این بیماری را ندارند، مقادیر بیشتری از باکتری های مرتبط با التهاب را در روده خود حمل می کنند.

 

چطور باکتری های مفید روده را زیاد کنیم؟

● با رژیم غذایی مغذی آغاز کنید: با غذاهای سرشار از فیبر، مانند میوه ها، سبزیجات و غلات کامل شروع کنید. رژیم غذایی ناسالم که چربی و قند زیاد و فیبر کمی دارد، انواع خاصی از باکتری های روده را از بین می برد و تنوع میکروبیوتای بدن را کاهش می دهد.

استفاده از آنتی بیوتیک ها -که همراه با باکتری های بیماری زا باکتری های سالم زیادی را از بین می برند- را کاهش دهید: تنها در موارد ضروری از آنتی بیوتیک استفاده کنید و حتما دستور مصرف دارو را از پزشک بگیرید.

● ورزش کنید: ورزش رشد انواع باکتری های روده را تحریک می کند. متنوع بودن میکروبیوتای روده، سلامتی را بهبود می بخشد و به سهم خود خطر ابتلا به بیماری را کاهش می دهد.

تنها با مصرف پروبیوتیک نمی توان از دیابت دور ماند یا آرتریت را درمان کرد. کارشناسان می گویند برای مشخص کردن انواع دقیق باکتری هایی که منجر به هر کدام از بیماری ها می شوند نیاز به مطالعات وسیع تری است.

به گزارش «بهپو» به نقل «وبمد»، احتمالا به زودی دارو یا مکملی ساخته می شود که محتوی گروه خاصی از باکتری هاست و خطر ابتلا به بیماری را کاهش می دهد یا حتی آن را درمان می کند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات