برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

چگونه استامینوفن مصرف کنیم که کبدمان آسیب نبیند؟

چگونه استامینوفن مصرف کنیم که کبدمان آسیب نبیند؟ اگر زیاد استامینوفن مصرف کنید، کبد را در معرض آسیب قرار می دهید. در موارد شدید، حتی ممکن است دچار نارسایی کبد شوید.

«استامینوفن» یکی از متداول ترین قرص هایی است که در هر جعبه دارویی یافت می شود. از این دارو برای تسکین درد و پایین آوردن تب استفاده می شود.

به گزارش «بهپو»، اگر دستورالعمل های مربوطه را روی برچسب های قرص دنبال کنید، استفاده از این دارو مفید و بی خطر است و مانند سایر داروهای مسکن معده را ناراحت نمی کند.

اما اگر زیاد استامینوفن مصرف کنید، کبد را در معرض آسیب قرار می دهید. در موارد شدید، حتی ممکن است دچار نارسایی کبد شوید.

نگران نباشید استفاده از استامینوفن خطرناک نیست. فقط باید بدانید که چگونه از آن استفاده کنید که خیالتان راحت باشد.

 

استامینوفن در کدام دارو ها وجود دارد؟

از این دارو در بیش از 600 داروی بدون نسخه و نسخه ای استفاده می شود، از جمله قرص های آلرژی، داروهای سرماخوردگی، شربت سرفه، قرص های سردرد و خواب آور ها.

هرگز بیش از یک محصول محتوی استامینوفن را در زمان واحد مصرف نکنید. به عنوان مثال، اگر در قرص سردرد و داروی سرماخوردگی شما استامینوفن وجود داشته باشد، امکان دارد با مصرف همزمان آن ها بیش از آن چه که باید استامینوفن وارد بدن کنید.

بخش ترکیبات فعال روی برچسب دارو را مطالعه کنید، احتمالا در این بخش به جای استامینوفن، نام APAP   یا استام ذکر شده است.

 

بیشتر بخوانید: چگونه استامینوفن را ایمن مصرف کنیم؟

 

از دستورالعمل پیروی کنید

برچسب دارو را بخوانید. بیشتر از مقدار توصیه شده مصرف نکنید، حتی اگر همچنان درد داشته باشید یا احساس بهتر شدن نکنید.

حتی اگر به میزان توصیه شده استامینوفن مصرف کنید، نباید بیش از 10 روز برای درد و بیش از 3 روز برای تب از آن استفاده کنید. اگر هنوز احساس می کنید نیاز به مسکن دارید، با پزشک خود تماس بگیرید.

بزرگسالان نباید روزانه بیش از 4000 میلی گرم استامینوفن از مجموعه منابع دریافت کنند. این مقدار، چیزی حدود 12 قرص معمولی 325 میلی گرمی یا 8 قرص قوی 500 میلی گرمی است.

در کودکان، حد مجاز روزانه به وزن و سن آنها بستگی دارد. بررسی کنید میزان مناسب کودک شما چه مقدار است و دقیقا دستورالعمل های موجود روی برچسب را دنبال کنید.

توجه کنید دوز مناسب کودک با توجه به چه واحد وزنی گفته شده است. شاید لازم باشد وزن کودک خود را از کیلوگرم به پوند تغییر دهید - می توانید برای انجام این کار از یک ماشین حساب آنلاین استفاده کنید. اگر هنوز به دوز مناسب مطمئن نیستید، از پزشک یا داروساز سوال کنید.

برای اینکه میزان مصرف دوز از حد مجاز فراتر نرود، تمام داروهایی را که هر روز به کودک خود می دهید یادداشت کنید.

 

عواملی که باعث می شود به اشتباه از حد مجاز فراتر بروید، عبارتند از:

• در یک وعده مصرف، دوز بالایی مصرف می کنید.

• بین دو وعده مصرفی زیاد صبر نمی کنید.

 

با پزشک خود صحبت کنید

اگر نوشیدنی الکلی مصرف می کنید یا به بیماری کبد مبتلا هستید، قبل از مصرف هر چیزی که استامینوفن در آن دارد، از پزشک خود مشورت بگیرید. در این موارد، حتی دوز توصیه شده می تواند آسیب کبدی را بیشتر کند.

 

بیشتر بخوانید: قاتلی به نام استامینوفن

 

علامت هشدار مصرف بیش از حد

اگر استامینوفن بیش از اندازه مصرف کنید، احتمال بروز علایم زیر وجود دارد:

• حالت تهوع

• بی اشتهایی

• استفراغ

• تعریق

• اسهال

به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، این علایم ممکن است تا ساعاتی پس از مصرف دارو شروع نشود و زمانی که متوجه شوید اشکالی پیش آمده است، ممکن است کبد به شدت آسیب دیده باشد.

اگر در مورد اینکه دوز مناسبی مصرف کرده اید شک کرده اید، به اورژانس مراجعه کنید. آن ها به شما خواهند گفت آیا نیاز به اقدامات اورژانس وجود دارد یا خیر./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات