برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

کشف ارتباط بین سندروم قلب شکسته با سرطان

کشف ارتباط بین سندروم قلب شکسته با سرطان مطالعه جدیدی نشان می دهد که از هر 6نفر مبتلا به سندروم قلب شکسته یک نفر سرطان دارد. بدتر این که در این مطالعه این افراد پس از تشخیص سرطان تنها کمتر از 5 سال زنده ماندند. عکس این مساله هم صادق است، یعنی بروز سرطان عاملی برای ابتلا به سندروم قلب شکسته است.

تحقیقات جدید نشان می دهند «سندروم قلب شکسته» پیامد هایی بیش از صدمات قلبی به دنبال دارد.

پیش از این در مطالعات قبلی مشخص شد که تنش شدید ناشی از از دست دادن یکی از عزیزان، فرد را دچار مشکلات قلبی می کند، هم اکنون مطالعه جدیدی نشان می دهد که از هر شش نفر مبتلا به سندروم قلب شکسته یک نفر سرطان دارد. خبر بدتر این است که این دسته افراد پس از تشخیص سرطان تنها کمتر از 5 سال زنده مانده اند.

به گزارش «بهپو»، محققان می گویند به نظر می رسد میان سندروم تاکوتسوبو -سندروم شکسته قلب- و ابتلا به بدخیمی ها ارتباطاتی وجود دارد.

بنابراین توصیه می شود مبتلایان به سندروم قلب شکسته در غربالگری سرطان شرکت کنند تا طول عمر آن ها در صورت بروز سرطان کوتاه تر از حد انتظار نشود. از دیدگاه محققان این مطالعه، عکس این مساله هم می تواند صادق باشد، یعنی بروز سرطان می تواند عاملی برای ابتلا به سندروم قلب شکسته باشد. اما هنوز دلایل علمی اثبات شده ای وجود ندارد که بگوید عوامل مشخصی سبب می شود سندروم قلب شکسته منجر به بالا رفتن احتمال سرطان شود یا احتمال ابتلا به سرطان را در مبتلایان به سندروم قلب شکسته بالا برد.

سندروم قلب شکسته موجب درد ناگهانی شدید سینه و تنگی نفس می شود که گاهی اوقات با حمله قلبی اشتباه گرفته می شود. به گفته انجمن قلب آمریکا -AHA، این علایم در اثر واکنش به افزایش ناگهانی هورمون استرس در بدن بروز می کنند.

محققان می گویند سندروم قلب شکسته منجر به بزرگ شدن بخش پمپاژ اصلی قلب می شود و قلب نمی تواند به درستی خون را پمپاژ کند.

پس از تقریبا هر تجربه شدید احساسی امکان بروز سندروم قلب شکسته وجود دارد. انجمن قلب امریکا می گوید مرگ یک عزیز، جدایی یا طلاق، شکست های مالی و حتی یک تجربه مثبت بزرگ مانند برنده شدن در قرعه کشی، می توانند باعث ایجاد سندروم قلب شکسته شوند.

تنش های مهم جسمی هم موجب بروز سندروم قلب شکسته می شوند. صدمات ناشی از تروما، جراحی، نارسایی تنفسی و عفونت ها نمونه هایی از استرس های فیزیکی هستند که به سندروم قلب شکسته می انجامند.

مطالعه اخیر روی بیش از 1600 مبتلا به سندروم قلب شکسته انجام شده است و در آن شرکت کنندگان در 26 مرکز پزشکی در 9 کشور مختلف، از جمله امریکا و هشت کشور اروپایی دیگر تحت بررسی قرار گرفتند.

 

بیشتر بخوانید: قلب های شکسته در برابر حمله های قلبی بی دفاع ترند

 

در میان کسانی که مبتلا به سرطان بودند، بیشترین آن ها -88٪- زنانی بودند که متوسط ​​سنشان 70 است.

در این تحقیق موارد سرطان بسیار بالاتر از حد انتظار بود و این مساله در هر دو جنس و تمام گروه های سنی صدق می کرد. به عنوان مثال، در زنان کمتر از 44 سال، میزان انتظار ابتلا به سرطان 0.4٪ است، اما در مبتلایان به سندروم قلب شکسته این میزان 8٪ است. در مردان 45 تا 64 ساله، میزان مورد انتظار سرطان 2٪ است، اما در مبتلایان به سندروم قلب شکسته به 22٪ رسیده بود. در مردان و زنان مسن، میزان ابتلا به سرطان در مبتلایان به سندروم قلب شکسته بیشتر از دو برابر حد انتظار بود.

در این مطالعه شایعترین نوع سرطان سرطان پستان است و سرطان دستگاه گوارشی، دستگاه تنفسی، اندام های داخلی جنسی و پوست در رتبه های بعدی قرار می گیرند.

جالب است بدانید یافته ها نشان می دهد افرادی که سرطان دارند بیشتر از افراد احساسی در معرض ابتلا به سندروم قلب شکسته قرار می گیرند.

 

بیشتر بخوانید: مرگ بر اثر شکستن قلب حقیقت دارد؟

 

در این مطالعه چگونگی ارتباط این دو عارضه با هم مشخص نیست، اما علت آن ممکن است تنش وارد شده به فرد در اثر تشخیص سرطان باشد که منجر به ابتلا به سندروم قلب شکسته می شود. همچنین ممکن است تغییرات هورمونی و متابولیکی ناشی از سرطان باعث بالا رفتن احتمال سندروم قلب شکسته شود.

طبق دریافت های این محققان، بیماران مبتلا به سرطان هم استرس های عاطفی شدیدی را متحمل می شوند و هم مداخلات متعدد پزشکی را. هر دوی این عوامل نقش موثری در ابتلا به سندروم قلب شکسته دارند.

اما باید توجه داشته باشید که این مطالعه خیلی کوچک است و سرطان های متعددی را شامل می شود تا نتیجه مربوط به مکانیزم مستقیم و تعامل این دو بیماری روی طول عمر بررسی شود. برای اطلاعات دقیق تر نیاز به مطالعات و تحقیقات بیشتری است.

به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، محققان می گویند بسیار مهم است که پزشکان از ارتباط بین سندروم قلب شکسته و سرطان آگاه شوند. در این صورت هم در تشخیص و هم در مراقبت های اولیه و درمانِ این دو بیماری به جوانب لازم توجه می کنند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات