برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

ابولا باز می گردد

ابولا باز می گردد سه ماه پیش وزارت بهداشت کنگو به نوعی از موج جدید بیماری ابولا گزارش داد و اعلام کرد که از مرداد و شهریور ۲۰۱۸ تا اردیبهشت و خرداد 2019، ۹۰۰ نفر بر اثر شیوع بیماری ابولا در این کشور جان خود را از دست داده اند.

با «فراگیری بیماری ابولا» در سال 2014 و شیوع آن در کشور مبدا آن «کنگو» و کشورهای دیگر آفریقا همچون گینه، سیرالیون، لیبریا و نیجریه، سازمان جهانی بهداشت بار دیگر خبر از شیوع دوباره ابولا در کنگو و کشته شدن نزدیک به 900 نفر در ماههای اخیر خبر داد.

به گزارش «بهپو»، هشدار سازمان جهانی بهداشت در حالی اعلام می‌شود، که تنها سه ماه پیش وزارت بهداشت کنگو به نوعی از موج جدید بیماری ابولا گزارش داد و اعلام کرد که از ماه اوت -مرداد و شهریور- سال گذشته میلادی -۲۰۱۸- تا ماه مه -اردیبهشت و خرداد- سال جاری میلادی، ۹۰۰ نفر بر اثر شیوع بیماری ابولا در این کشور جان خود را از دست داده اند.

هشدار سازمان جهانی بهداشت که از سوی رییس این سازمان بیان شد، نشان می‌دهد، شیوع ابولا در شهر گوما در شرق جمهوری دمکراتیک کنگو ممکن است پیامدهای بسیار جدی به دنبال داشته باشد.

پایگاه خبری آفریقا نیوز هم در این باره به نقل از «تدراس آضانوم گیبریسوس»، رییس سازمان جهانی بهداشت نوشت: «باید بدانیم شیوع بیماری ابولا در استان‌های کیوو و ایتوری و با مرکزیت شهر گوما در کنگو، بزرگترین شیوع این بیماری پس از همه گیری سال ۲۰۱۴ محسوب می‌شود که جان ۱۱ هزار و ۳۰۰ نفر را در غرب آفریقا گرفت.»

در سالگرد شیوع ابولا در کنگو، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده بود، حدود ۲ هزار و پانصد نفر به این ویروس مبتلا و یک هزار و ۶۶۵ نفر کشته شده اند.

گیبریسوس رییس سازمان جهانی بهداشت در کنفرانس فوق العاده دوشنبه گذشته این سازمان برای رسیدگی به شیوع مجدد بیماری ابولا در کنگو گفت: «هم اکنون با موج جدید همه گیری از طریق شناسایی بیماران مبتلا به ابولا در شهر گوما، تلاشمان برای توقف شیوع این بیماری را دو چندان کرده ایم.»

او افزود: «شناسایی مواردی از این بیماری در گوما می‌تواند بالقوه یک عامل تغییر دهنده قاعده بازی در این همه گیری باشد.» شهر گوما ۲ میلیون جمعیت دارد و نزدیک مرز روآندا و دروازه منطقه در غرب آفریقا است.

او اضافه کرد که به کارهایی که برای مقابله با شیوع مجدد ابولا انجام می‌دهیم، اطمینان داریم و امیدواریم بیش از این شاهد انتقال ویروس این بیماری به گوما نباشیم.

اولین مورد بیماری ابولا در کنگو در سال ۱۹۷۴ ثبت شده، اما همه گیری این بیماری در آفریقا و به ندرت در مناطق دیگر به سال ۲۰۱۴ رخ داد، آن زمان هیچ راه درمانی برای این بیماری که از میمون و خوک به انسان منتقل می‌شود، وجود نداشت، اما یک سال بعد دانشمندان اعلام کردند که به واکسنی برای پیشگیری از این بیماری دست یافته اند.

مارک لوکوک از روسای کنفرانس فوق العاده سازمان جهانی بهداشت برای رسیدگی به شیوع بیماری ابولا در کنگو هم طی سخنانی گفت، به نظر می‌رسد نبود منابع مالی و شرایط امنیتی خطرناک در شرق کنگو، بزرگ‌ترین تهدیدها برای کمپین مبارزه با ابولا باشد. او تاکید کرد که تنها نیمی از پول مورد نیاز برای مبارزه با این ویروس تامین شده و همچنان به ۵۰ میلیون دلار دیگر نیاز است.

به گفته او، در صورت تامین نشدن منابع مالی، مراکز درمانی مقابله با بیماری ابولا در کنگو و دیگر کشورهای آفریقایی تعطیل خواهند شد.

شرکت کنندگان در کنفرانس فوق العاده سازمان جهانی بهداشت بر ضرورت توقف گسترش ویروس ابولا تاکید کردند، اما توقف این ویروس در کنگو و شایع نشدن در کشورهای همسایه و حتی دیگر مناطق دنیا به منابع مالی و واکسینه کردن افراد به صورت میلیونی نیاز دارد که خود منابع مالی را می‌طلبد که مشخص نیست چگونه سازمان جهانی یا کشورهای فقیر آفریقا می‌توانند این منابع را تامین کنند.

در گزارش سه ماه پیش وزارت بهداشت کنگو در تشریح وضعیت حاد ناشی از همه گیری جدید بیماری ابولا آمده بود: «یک هزار و ۳۹۶ نفر به این بیماری ویروسی ابولا شده اند که ۹۰۰ تن از آنها جان خود را از دست داده اند.»

بنابر این گزارش، ۳۹۴ نفر از مبتلایان به بیماری ابولا هم سلامتی خود را دوباره به دست آوردند.

 

بیشتر بخوانید: پاسخ به 10 سوال شما درمورد بیماری ابولا

 

موج جدید همه گیری ابولا،  شدیدترین موج همه گیری در تاریخ

سخنگوی وزارت بهداشت کنگو در این باره اعلام کرد: «موج کنونی ابولا بدترین مورد در تاریخ کنگو است و پس از اوگاندا و غرب آفریقا بزرگترین موج این بیماری در تاریخ این قاره است.»

پیش تر هم به دنبال شیوع بیماری ابولا در کنگو، سازمان بهداشت جهانی نسبت به خطر گسترش این بیماری در کشورهای دیگر هشدار داده بود.

 

کنگو، مبدا اصلی شیوع بیماری ابولا

به گزارش سازمان جهانی بهداشت، نخستین مورد از ابتلا به این بیماری در منطقه شهری در امبانداکا شهری با حدود یک و نیم میلیون نفر جمعیت در جمهوری دموکراتیک کنگو ثبت شده است.

بیماری ویروسی ابولا -Ebola virus disease- یا تب هموراژیک ابولا نوعی بیماری انسانی است که از ویروس ابولا ناشی می‌شود.

 

علائم ابولا

نشانه‌های این بیماری معمولا دو روز تا سه هفته بعد از تماس با ویروس و به صورت تب، گلودرد، دردهای ماهیچه‌ای و سردرد ظاهر می‌شوند.

به گزارش «بهپو»، به نقل از «ایرنا»، معمولا حالت تهوع، استفراغ و اسهال و همچنین کاهش عملکرد کبد و کلیه‌ها به دنبال این موارد می آیند. در این زمان، مبتلایان دچار خونریزی می‌شوند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات