برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آموزش خودآزمایی پستان برای تشخیص توده های احتمالی

آموزش خودآزمایی پستان برای تشخیص توده های احتمالی خودآزمایی پستان راهی است که در آن فرد متوجه تغییراتی از جمله برآمدگی یا ضخیم شدن بافت سینه می شود. در خودآزمایی پستان، شخص خودش هر دو سینه اش را نگاه و بررسی می کند و اگر متوجه چیز غیر معمولی شود، به پزشک مراجعه می کند.

اینکه با شرایط نرمال پستان خود آشنا شوید کار بسیار خوبی است. وقتی بدانید پستان شما در حالت عادی در چه وضعیتی است، تغییرات بعدی را حس خواهید کرد. در این صورت می توانید با مشاهده برآمدگی، تغییرات پوستی یا بروز ترشحات، متوجه تفاوت ها شوید و به پزشک مراجعه کنید.

اما اینکه آیا باید خودتان سینه هایتان را مورد آزمایش قرار دهید یا نه؟ سوالی است که محققان به آن پاسخ منفی می دهند.

به گزارش «بهپو»، از دیدگاه محققان نیازی به «خودآزمایی پستان» نیست. اما اگر می خواهید بدانید این کار برای شما خوب است یا نه، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

 

بیشتر بخوانید: سرطان پستان چیست؟

 

خودآزمایی پستان چیست؟

خودآزمایی پستان راهی است که در آن فرد متوجه تغییراتی از جمله برآمدگی یا ضخیم شدن بافت سینه می شود. در خودآزمایی پستان، شخص خودش هر دو سینه اش را نگاه و بررسی می کند و اگر متوجه چیز غیر معمولی شود، به پزشک مراجعه می کند. در بسیاری از موارد، این تغییرات «سرطان پستان» نیستند، اما برای اطمینان حتما باید به پزشک مراجعه کرد.

 

خودآزمایی پستان چگونه انجام می شود؟

اگر تصمیم به انجام این کار دارید، این مراحل را دنبال کنید:

 

خودآزمایی پستان در آیینه:

  1.  1- در مقابل آینه بزرگی که بتوانید از کمر به بالایتان را ببینید بایستید. به پستان های خود نگاه کنید. اگر اندازه یا شکل آن ها برابر نیست، هیچ اشکالی ندارد! بیشتر زنان پستان های یک شکلی ندارند. دستتان را در کنار بدنتان آویزان کنید و به دنبال هر تغییری در اندازه، شکل، وضعیت یا پوست پستان باشید. این تغییرات می تواند شامل بیرون زدگی، فرورفتگی، زخم یا کم رنگ شدن پوست پستان باشد.
  2. 2- نوک پستان –نیپل- خود را بررسی کنید و به دنبال زخم، کندگی پوست یا تغییر در رنگ پوست آن باشید.
  3. 3- دست های خود را روی لگنتان قرار دهید و به پایین فشار دهید تا ماهیچه های قفسه سینه که زیر پستان قرار دارند سفت شوند. به پهلو ها بچرخید تا بتوانید بخش خارجی سینه خود را نگاه کنید.
  4. 4- سپس روبروی آینه بایستید و به جلو خم شوید. شانه ها و آرنج خود را به جلو بچرخانید تا ماهیچه های قفسه سینه تان را سفت کنید. سینه هایتان به حالت افتاده خواهند شد. هر تغییری که شکل یا مرزبندی آن ها را غیر عادی می کند را بررسی کنید.
  5. 5- دست های خود را پشت سرتان قلاب کنید و به جلو فشار دهید. باز هم به پهلو ها بچرخید و قسمت های خارجی سینه خود را بررسی کنید. به خاطر داشته باشید که مرز زیر پستان را هم بررسی کنید. ممکن است لازم باشد سینه های خود را با دستانتان بالا ببرید تا بتوانید زیر آن را لمس کنید.
  6. 6- نوک پستان خود را بررسی کنید که ترشحاتی از آن خارج می شود یا خیر. انگشت شست و اشاره خود را روی بافت اطراف نیپل قرار دهید و فشار دهید، همزمان به سمت نیپل بیایید تا هر ترشحی در صورت وجود، بیرون بیاید و دیده شود. همین کار را روی پستان دیگر هم انجام دهید.

 

بیشتر بخوانید: چگونه از سرطان سینه جلوگیری کنیم

 

خودآزمایی پستان در حمام:

  1. 1- وقتی به دستتان آب و صابون می زنید، حالت لغزنده آن کمک خوبی می کند که پستان هایتان را بررسی کنید. هرگونه برآمدگی و ضخامت بافت روی سینه یا زیر بغل باید توجه تان را جلب کند. دست چپ خود را روی لگنتان قرار دهید و با دست راست زیر بغل خود را لمس کنید. همین کار را در طرف دیگر تکرار کنید.
  2. 2- هر دو طرفتان را کامل بررسی کنید و حواستان به برآمدگی ها و ضخیم شدگی بافت در بالا و پایین ترقوه باشد.
  3. 3- با دست های صابونی تان یک دست را پشت سر خود ببرید تا بافت پستان باز شود. با نوک انگشت دست دیگر به آرامی سینه را فشار دهید. یک الگوی زیگزاگی را دنبال کنید و از خط زیر سینه تا استخوان ترقوه را بالا و پایین بررسی کنید. این الگو را ادامه دهید تا کل پستان را بررسی کنید. این کار را در طرف دیگر تکرار کنید.

 

بیشتر بخوانید: تصورات غلط درباره سرطان پستان

 

خودآزمایی پستان در حالت دراز کش:

  1. 1- دراز بکشید و یک بالش کوچک یا حوله لوله شده زیر شانه راست خود قرار دهید. دست راست خود را زیر سرتان بگذارید. دست چپ خود را در قسمت فوقانی سینه راستتان قرار دهید. انگشتانتان را به هم بچسبانید و دستتان را صاف نگه دارید. می توانید کمی لوسیون بدن به سینه هایتان بزنید تا لغزاندن دست روی آن ها راحت تر باشد.
  2.  2- تصور کنید پستانتان شبیه صفحه ساعت است. از ساعت 12 شروع کنید و به سمت ساعت 1 حرکت کنید. حرکاتتان دایره وار و شعاعی باشد. تمام این ناحیه را به صورت شعاعی بررسی کنید تا به نیپل نزدیک شوید. سپس بخش بعدی را آغاز کنید و تا جایی این کار را انجام دهید که تمام سینه مورد بررسی قرار گرفته باشد. بخش بالایی سینه که به زیر بغل می رسد را فراموش نکنید.
  3.  3- انگشتان خود را به صورت صاف و مستقیم روی نوک پستان قرار دهید. زیر نیپل را احساس کنید و بررسی کنید که آیا دچار تغییراتی شده است یا نه. به آرامی نوک پستان را به سمت داخل فشار دهید. نیپل باید به راحتی داخل برود.
  4. 4- این مراحل را روی سینه دیگرتان تکرار کنید. فراموش نکنید که قسمت فوقانی بیرونی سینه، نزدیکترین محل به زیر بغل، بررسی شود.

 

بیشتر بخوانید: پاسخ به سوالات شما درباره تراکم پستان

 

اگر یک توده پیدا کردم چه کار باید بکنم؟

به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، نگران نباشید. یک توده می تواند معانی زیادی به جز سرطان داشته باشد، اما اگر متوجه تغییرات زیر شدید حتما به پزشک مراجعه کنید تا بررسی های بیشتری روی سینه شما انجام شود:

• ناحیه ای از سینه تان که با همان ناحیه در سینه دیگرتان متفاوت است

• یک توده یا ضخیم شدگی بافت در داخل یا نزدیکی سینه یا زیر بغل که تا زمان عادت ماهانه سر جایش بماند

• تغییر در اندازه، شکل یا مرزبندی سینه

• توده یا برآمدگی

• رنگ پریدگی یا رگه دار شدن پوست

• احساس بروز تغییرات به هنگام لمس یا در ظاهر پوست سینه یا نوک پستان – پرتقالی شدن، فرورفتگی، پوسته ریزی، التهاب و چروکیدگی بخشی از پوست

• ترشح مایع خون آلود یا شفاف از نوک پستان

• قرمزی پوست سینه یا نوک پستان

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات