برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

اختلالات خواب در بیماران روماتیسمی

اختلالات خواب در بیماران روماتیسمی اصولا بیمارانی که مبتلا به بیماری های روماتیسمی هستند، به دلایل زیادی اختلال خواب دارند.
اصولا بیمارانی که مبتلا به بیماری های روماتیسمی هستند، به دلایل زیادی اختلال خواب دارند. اختلال خواب می‌تواند احساس ناخوشایندی در فرد ایجاد نموده، تحمل وی نسبت به درد و پذیرش بیماری را کم کرده و باعث تشدید اضطراب و نگرانی بیمار می شود.

اهمیت خواب و استراحت مناسب در بیماران روماتیسمی

اصولا بیمارانی که مبتلا به بیماری های روماتیسمی هستند، به دلایل زیادی اختلال خواب دارند. اختلال خواب می‌تواند احساس ناخوشایندی در فرد ایجاد نموده، تحمل وی نسبت به درد و پذیرش بیماری را کم کرده و باعث تشدید اضطراب و نگرانی بیمار می شود. در بررسی های صورت گرفته نشان داده شده است که بیماران روماتیسمی در مقایسه با سایر بیماری ها ی مزمن از اختلالات خواب بیشتری شاکی هستند.

توصیه‌های کلی جهت کمک به اصلاح خواب

  • درمان و کنترل بیماری زمینه ای
  • آموزش بهداشت صحیح خواب (مانند ساعت خواب شبانه­ی منظم، عدم استفاده از غذای سنگین   قبل از خواب و ....)
  • رفتار درمانی (مانند آموزش­های آرام سازی (Relaxation) و کنترل استرس و ...)
  • مداخلات دارویی (استفاده از داروهایی مانند نورتریپتیلین و…)

با منظم کردن خواب روزانه می توان کمک مؤثری در کاهش اضطراب نمود.

توصیه های عملی در خصوص بهبودی خواب در بیماران روماتیسمی

بیماران ممکن است از خستگی زیاد و یا خواب آشفته در رنج و عذاب باشند. چنانچه در خوابیدن مشکل داشته باشند، رعایت توصیه های زیر جهت بهبود خواب کمک کننده است:

  • استفاده از مسکن و یا حمام آب گرم، قبل از رفتن به رختخواب جهت تسکین درد و کاهش خشکی عضلات بسیار مفید است.
  • بررسی کنند که آیا رختخواب بیمار راحت و خوب است؟ اگر گردن و شانه هایشان درد می کند و یا عضلات آن سفت شده بالش دیگری را امتحان کنند.
  • سعی کنند زمان خوابشان سرشار از آرامش باشد و زمان آن تغییر نکند. از خوردن چای و قهوه و کشیدن سیگار قبل از رفتن به رختخواب پرهیز نمایند.
  • ورزش منظم به بیماران کمک می کند خواب آرام و خوبی داشته باشند. اما هرگز 3 ساعت مانده به زمان خواب ورزش نکنند.

چنانچه اگر در خوابیدن مشکل دارند آنها را با پزشک معالج و یا پرستار متخصص در میان بگذارند. اگرچه پزشکان علاقه ای به تجویز داروهای خواب آور آن هم به مدت طولانی ندارند، اما چنانچه خوابیدن به یک مشکل جدی و شدید برای  بیمار تبدیل شده است استفاده کوتاه مدت از قرص های خواب آور توصیه می شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات