برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

نوزادان زودرس بیشتر در معرض انسداد ریه در بزرگسالی هستند

نوزادان زودرس بیشتر در معرض انسداد ریه در بزرگسالی هستند بیماری مزمن انسداد ریه ارتباطی قوی با سیگار کشیدن دارد، اما ۲۰ درصد مبتلایان به این بیماری هرگز سیگاری نبوده اند. محققان دریافتند افرادی که زودهنگام متولد شده اند بسیار در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

مطالعه ای جهانی نشان می دهد که خطر ابتلا به بیماری های ریه در افرادی که به صورت نارس به دنیا آمده اند یا به هنگام تولد وزن کمی داشته اند، بیشتر است. این دسته از افراد در بزرگسالی ظرفیت کامل مجاری تنفسی خود را به دست نمی آورند.

به گزارش «بهپو»، این تحقیق نشان می دهد افرادی که قبل از هفته 32 بارداری یا با وزن 1.5 کیلو گرم یا کمتر متولد شده اند، چهار برابر بیشتر در معرض ابتلا به مشکلات مجاری تنفسی هستند.

«بیماری مزمن التهاب ریه» یک بیماری ناشی از التهاب ریه ها و نای هاست که به تدریج در آن، میزان تنگی نای ها افزایش می یابد. سیگار کشیدن فاکتور پرخطر اصلی ابتلا به این بیماری است. بیماری مزمن التهاب ریه COPD- یکی از شایع ترین بیماری ها در جهان است. طبق پیش بینی سازمان بهداشت جهانی، بیماری مزمن انسداد ریه COPD- تا سال ۲۰۳۰ تبدیل به سومین علت مرگ در جهان خواهد شد.

«مگنس اسکولد»، سرپرست تیم تحقیق از موسسه کارولینسکای سوئد، در این باره می گوید: «بیماری مزمن انسداد ریه ارتباطی قوی با سیگار کشیدن دارد، اما ۲۰ درصد مبتلایان به این بیماری هرگز سیگاری نبوده اند. ما متوجه شدیم افرادی که زودهنگام متولد شده اند بسیار در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.»

تیم تحقیق این مطالعه، ریه های ۹۵ نفر را در دهه ۲۰ زندگی شان مورد بررسی قرار داده است. مطالعات نشان داد عملکرد ریه شرکت کنندگانی که زودهنگام متولد شده بودند دچار اختلال بوده و نیاز به اکسیژن داشت.

همچنین مشخص شد ۲۷ درصد از افرادی که بعد از بدنیا آمدن دچار «دیسپلازی برونشیت ریه» شده بودند علایم بروز انسداد ریه در دهه ۲۰ زندگی شان بیشتر بود.

محقق ارشد این پژوهش می گوید پزشکان عمومی و متخصصان باید آگاه باشند که بیمارانی که در زمان تولد به صورت زودرس یا با وزن کم به دنیا آمده اند، به ویژه آن دسته از افراد که مبتلا به دیسپلازی برونشیت ریه بوده اند، بیشتر در معرض ابتلا به انسداد ریه هستند.

به گزارش «بهپو» به نقل از «ساینس دیلی»، او گفت: «پزشکان باید هنگام ارزیابی بیماران از سابقه دقیق پزشکی آن ها از جمله سن جنین به هنگام تولد، وزن تولد و دیسپلازی برونشیت ریوی پرسش کنند.»/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات