برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

توت فرنگی، درمانگر ریزنقش طبیعت

توت فرنگی، درمانگر ریزنقش طبیعت توت فرنگی از میوه های محبوب فصل بهار است که با شکل قلب مانند خود به شما می گوید من برای تو خوبم! این کپسول های کوچک مقوی از قلب محافظت می کنند، کلسترول HDL –کلسترول خوب- را بالا می برند، فشار خون را کاهش می دهند و از شما در مقابل سرطان محافظت می کنند.

شکل قلب مانند توت فرنگی اولین نشانه ای است که به شما می گوید «من برای تو خوبم». این کپسول های کوچک مقوی از قلب محافظت می کنند، کلسترول HDL –کلسترول خوب- را بالا می برند، فشار خون را کاهش می دهند و از شما در مقابل سرطان محافظت می کنند.

به گزارش «بهپو»، توت فرنگی ها با این جثه کوچکشان سرشار از ویتامین، فیبر و به ویژه آنتی اکسیدان -پلی فنول- هستند. این خوراکی کم کالری، بدون قند، بدون چربی و بدون کلسترول است و جزو 20 میوه برتر دارای آنتی اکسیدان بالا و منگنز و پتاسیم است. فقط یک وعده از این میوه - حدود هشت تا توت فرنگی– بیشتر از پرتقال ویتامین C دارد. این میوه خوش طعم فواید متعددی دارد. در این مقاله با هم خواص جذاب و شگفت انگیز آن را بررسی می کنیم.

 

پیشگیری از بیماری های قلبی

توت فرنگی اثر پیشگیرانه ای در برابر بیماری های قلبی دارد و این ویژگی به دلیل محتوای بالای پلی فنول آن است. پلی فنول ها ترکیباتی گیاهی هستند که برای بدن مفیدند.

مطالعه ای می گوید آنتوسیانین توت فرنگی با کاهش خطر نوعی حمله قلبی به نام «انفارکتوس میوکارد» مرتبط است.

«فلاونویید کوئرستین»، یک ضد التهاب طبیعی است که در توت فرنگی به وفور یافت می شود و خطر ابتلا به آترواسکلروز -تصلب شرایین- را کاهش می دهد.

فیبر و پتاسیم توت فرنگی هم از سلامت قلب حفاظت می کنند.

مطالعه ای در سال 2011، نشان می دهد مصرف 4069 میلی گرم پتاسیم در روز خطر ابتلا به بیماری قلبی ایسکمیک را در مقایسه با افرادی که حدود 1000 میلی گرم پتاسیم در روز مصرف می کنند، کاهش می دهد.

 

پیشگیری از سکته مغزی

مطالعه ای در سال 2016 آنتی اکسیدان های کوئرستین، کامپفرول و آنتوسیانین را در توت فرنگی ارزیابی کرد. یافته های این مطالعه نشان داد اگر عوامل خطرساز قلبی عروقی هم درنظر گرفته شوند باز این دسته از آنتی اکسیدان ها به طور خفیفی خطر سکته مغزی را کاهش می دهند.

 

کاهش خطر سرطان

بر اساس یک مطالعه مروری در سال 2016، آنتی اکسیدان های قوی توت فرنگی با رادیکال های آزاد مقابله می کنند. بررسی ها نشان می دهند که این عامل می تواند رشد تومور را مهار کند و التهاب را در بدن کاهش دهد.

البته هیچ میوه ای مشخصا درمانگر سرطان محسوب نمی شود، اما توت فرنگی و میوه های مشابه آن به کاهش خطر پیشرفت بیماری در برخی افراد کمک می کنند.

 

فشار خون

میزان بالای پتاسیم موجود در توت فرنگی برای مبتلایان به فشار خون بالا مفید است، زیرا اثر سدیم را در بدن جبران می کند.

کم بودن مصرف پتاسیم دقیقا به اندازه بالا بودن مصرف سدیم برای مبتلایان به فشار خون عامل خطرساز محسوب می شود.

آمار مرکز ملی بهداشت و تغذیه -NHANES، نشان می دهد کمتر از 2 درصد از بزرگسالان در آمریکا میزان توصیه شده روزانه 4،700 میلی گرم پتاسیم را دریافت می کنند.

توت فرنگی شیرین و خوشمزه است و راه مناسبی برای کمک به افزایش پتاسیم در رژیم غذایی افراد به شمار می رود.

 

یبوست

خوردن غذاهایی مانند توت فرنگی، انگور، هندوانه و طالبی که حاوی مقدار زیادی آب و فیبرند، آب بدن را تامین و حرکات منظم روده را حفظ می کنند.

برای کاهش یبوست و بالا بردن حجم مدفوع، دریافت فیبر ضروری است.

 

دیابت

توت فرنگی برای افراد مبتلا به دیابت یک انتخاب سالم است. میزان قابل توجه فیبر توت ها کمک می کند تا قند خون تنظیم شود و از نوسانات آن جلوگیری شود.

فیبر باعث احساس سیری می شود. این ماده باعث کاهش میل به خوردن میان وعده می شود. همین عامل سبب مدیریت قند خون شده و خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.

 

ارزش غذایی توت فرنگی

توت فرنگی غنی از ویتامین C، پتاسیم، اسید فولیک و فیبر است. این ترکیبات برای بدن ضروری هستند و از عملکرد روزانه بدن پشتیبانی می کنند.

یک فنجان توت فرنگی تازه خرد شده -166 گرم توت فرنگی- حاوی مواد مغذی به شرح زیر است:

 

کالری: 53 کیلوکالری

پروتیین: 1.11 گرم

کربوهیدرات: 12.75 گرم

فیبر غذایی: 3.30 گرم

کلسیم: 27 میلی گرم

آهن: 0.68 میلی گرم

منیزیم: 22 میلی گرم

فسفر: 40 میلی گرم

پتاسیم: 254 میلی گرم

ویتامین C: 97.60 میلی گرم

فولات: 40 میکروگرم

ویتامین A : 28 واحد بین المللی -IU

علاوه بر این، توت فرنگی حاوی طیف وسیعی از آنتی اکسیدان های قوی، از جمله آنتوسیانین ها، اسید الاژیک، کوئرستین و کامپفرول است.

 

بیشتر بخوانید: توت فرنگی در صدر لیست آلوده ترین محصولات کشاورزی

 

احتیاط در مصرف توت فرنگی

درست است که توت فرنگی میوه ای پرفایده است که اضافه کردن آن به رژیم غذایی بسیار عاقلانه است، اما باید در مصرف آن میانه روی کرد.

به طور کلی میوه ها قند زیادی دارند و میزان قند توت فرنگی 8.12 میلی گرم در هر فنجان است.

مساله بسیار مهمی که باید به آن توجه کرد وجود باقی مانده آفت کش ها و سموم در توت فرنگی هاست. کارگروه محیط زیست هرساله لیستی از محصولاتی ارائه می دهد که آفت کش ها در آنها باقی می مانند. توت فرنگی اغلب در صدر لیست قرار دارد. این کارگروه توصیه می کند که توت فرنگی های ارگانیک بخرید تا سموم کمتری وارد بدنتان شود.

حتی اگر نتوانستید توت فرنگی ارگانیک بخرید نگران نباشید. فایده کلی مصرف توت فرنگی به وجود سم در آن می چربد و خوردن آن بهتر از نخوردن خواهد بود.

مسدود کننده های بتا، نوعی دارو هستند که پزشکان معمولا برای بیماریهای قلبی تجویز می کنند و سطح پتاسیم خون را افزایش می دهند. هنگام مصرف این داروها باید مراقب باشید که در مصرف غذا های پرپتاسیم مثل توت فرنگی زیاده روی نکنید.

به گزارش «بهپو» به نقل از «مدیکال نیوزتودی»، مصرف زیاد پتاسیم در افرادی که کلیه های آنها درست و کامل عمل نمی کند خالی از خطر نیست. اگر کلیه ها قادر به دفع پتاسیم اضافی خون نباشند، ممکن است دچار هایپرکالمی یا سطح بالای پتاسیم شوید که استفراغ، مشکلات تنفسی تپش قلب به همراه دارد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات