برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

پیش به سوی سرطان با رژیم غذایی ناسالم

پیش به سوی سرطان با رژیم غذایی ناسالم محققان می گویند الکل با 4 تا 6 درصد احتمال، اضافه وزن و چاقی با 7 تا 8 درصد احتمال و نداشتن فعالیت بدنی با 2 تا 3 درصد احتمال ابتلا به سرطان همراه است. طبق مطالعات آن ها رژیم غذایی عامل بیش از 80 هزار سرطان تهاجمی در سال 2015 بوده است.

عادات ناسالم غذایی افراد خطر ابتلا به سرطان را هم اندازه با مصرف الکل بالا می برد.

به گزارش «بهپو»، مطالعه ای در دانشگاه تافتس نشان می دهد که رژیم غذایی ضعیف و ناسالم منجر به سرطان می شود و موارد سرطان ناشی از رژیم غذایی ناسالم دقیقا به اندازه احتمال سرطان در اثر مصرف الکل است.

محققان می گویند که مطالعه مدلسازی آنها اینگونه برآورد کرده است که رژیم غذایی عامل بیش از 80 هزار سرطان تهاجمی در سال 2015 بوده است. این مقدار حدود 5٪ کل بزرگسالان ایالات متحده در آن سال است.

نویسندگان این مطالعه خاطرنشان کرده اند الکل با 4 تا 6 درصد احتمال، اضافه وزن و چاقی با 7 تا 8 درصد احتمال و نداشتن فعالیت بدنی با 2 تا 3 درصد احتمال ابتلا به سرطان همراه است.

این مطالعه همچنین نشان می دهد که رژیم غذایی ناسالم با 38٪ موارد سرطان کولورکتال مرتبط بوده است و عامل حدود 26٪ از سرطان های دهان، رحم و حنجره در ایالات متحده در سال 2015 بوده است.

در واقع، در سال 2015، رژیم غذایی ناسالم با بیش از 52200 مورد سرطان کولورکتال؛ بیش از 14400 سرطان دهان، ریه و سرطان حنجره؛ نزدیک به 3200 سرطان رحم؛ بیش از 3000 مورد سرطان پستان در زنان یائسه؛ 2000 سرطان کلیه؛ نزدیک به 1600 سرطان معده و 1000 سرطان کبد مرتبط بوده است.

محققان در این مطالعه به تحقیق روی بعضی از عادات غذایی معین که با سرطان مرتبط است، پرداخته اند.

کم مصرف کردن غلات کامل مهمترین عامل سرطان ناشی از رژیم غذایی محسوب می شود. به دنبال آن پایین بودن لبنیات مصرفی، خوردن گوشت قرمز یا گوشت های فراوری شده، مصرف کم سبزی و میوه و نوشیدن زیاد نوشیدنی های شیرین شده با شکر از جمله عوامل دیگر سرطان هستند.

یافته های این تحقیق نشان می دهد چاقی مقصر حدود 16 درصد از سرطان های مرتبط با رژیم غذایی بوده است.

بر اساس این گزارش، مردان میانسال -45 تا 64 ساله- و سیاه پوستان و اسپانیایی تبارها بیشترین میزان سرطان های مربوط به رژیم غذایی را نسبت به بقیه به خود اختصاص می دهند.

این مطالعه در مجله «JNCI Cancer Spectrum» منتشر شده است.

به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، پژوهشگران سرطان و تغذیه در دانشکده علوم و سیاست تغذیه تافتس، می گویند یافته های ما فرصت کاهش میزان سرطان و بهبود کیفیت رژیم غذایی را به مردم می دهد. امیدواریم مردم بیشتر به نقش مواد غذایی در سلامت خود توجه کنند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات