برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

دیابتی ها بیشتر مراقب ابتلا به سرطان باشند

دیابتی ها بیشتر مراقب ابتلا به سرطان باشند محققان دریافتند مردان و زنان مبتلا به دیابت نوع۲ به ترتیب ۳۴ و ۶۲ درصد با ریسک بیشتر ابتلا به سرطان مواجه هستند. در بین مردان مبتلا به دیابت، سرطان پروستات با احتمال ۸۶ درصد و در زنان، ریسک ابتلا به سرطان حلق و بینی دو برابر افزایش پیدا می کند.

مطالعه بزرگی در چین که دارای بیشترین مبتلایان به «دیابت نوع 2» در جهان است، نشان می دهد که این بیماری با افزایش خطر 11 نوع سرطان در مردان و 13 نوع سرطان در زنان ارتباط دارد.

به گزارش «بهپو»، در این مطالعه، محققان دانشگاه شانگهای جیائو تانگ چین، ۴۱۰۱۹۱ بیمار مبتلا به دیابت نوع۲ بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ را بررسی کردند و به ۸۴۸۵ مورد جدید ابتلا به سرطان پی بردند.

دکتر «کوی» می گوید: این مطالعه اولین تحقیق برای تشخیص رابطه بین دیابت نوع 2 و افزایش خطر ابتلا به سرطان نیست، اما مطالعات قبلی بیشتر نشان دهنده افزایش خطر ابتلا به سرطان به صورت عمومی در بیماران مبتلا به دیابت بود. ارتباط بین دیابت و خطر ابتلا به سرطان بستگی به نوع سرطان دارد.

محققان دریافتند در مقایسه با جمعیت عمومی، مردان و زنان مبتلا به دیابت نوع۲ به ترتیب ۳۴ و ۶۲ درصد با ریسک بیشتر ابتلا به سرطان مواجه هستند.

در بین مردان مبتلا به دیابت، سرطان پروستات با ۸۶ درصد احتمال ابتلا، شایع‌ترین سرطان بود. اما دیابت نوع 2 با خطر ابتلا به لوسمی، سرطان پوست، سرطان تیرویید، لنفوم، سرطان کلیه، سرطان کبد، سرطان پانکراس، سرطان ریه، سرطان کولورکتال و سرطان معده هم ارتباط دارد. کمترین احتمال ابتلا به سرطان در مردان مبتلا به دیابت، خطر ابتلا به سرطان مری است.

در زنان، دیابت ریسک ابتلا به «کارسینوم نازوفارنکس» -سرطان در ناحیه حلق و بینی- را دو برابر افزایش می‌دهد. همچنین خطر ابتلا به سرطان کبد، سرطان مری، سرطان تیرویید، سرطان ریه، سرطان پانکراس، لنفوم، سرطان رحم، سرطان کولورکتال، لوسمی، سرطان پستان، سرطان دهانه رحم و سرطان معده در آن ها بیشتر می شود و کمترین احتمال سرطان مربوط به سرطان کیسه صفراست.

دیابت همچنین می‌تواند موجب اختلال در سیستم متابولیکی بدن و تغییرات هورمون جنسی شود که در نتیجه ریسک سرطان پروستات را افزایش می‌دهد.

به گزارش «بهپو» به نقل از «اِوری دی هلث»، پیام این مطالعه این است که بیماران دیابتی باید با مراجعه منظم به پزشک و قرار گرفتن تحت نظر متخصصان، احتمال پیشرفته شدن سرطان ها را در خود کاهش دهند و شانس درمان را بالا ببرند. نشانه هایی چون بی اشتهایی یا کاهش وزن ناگهانی پزشک را با احتمالاتی چون سرطان روبرو می کند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات