برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

استرس های کار و منزل، قلب زنان را نشانه گرفته است

استرس های کار و منزل، قلب زنان را نشانه گرفته است طبق نتایج یک مطالعه، زنان با استرس کاری بالا، ۳۸ درصد بیشتر به بیماری‌های قلبی مبتلا می شوند. کارشناسان تاکید می کنند زنان علاوه بر کنترل فشار خون و کلسترول و ترک سیگار، سرگرمی هایی داشته باشند که آنها را از نظر فیزیکی و ذهنی آرام کند.

بسیاری از زنان حتی با وجود داشتن همسران حمایتگر، همچنان خود را مشغول استرس های خانه از جمله کمک به تکالیف مدرسه بچه ها و رفت و روب منزل می کنند. بیشتر اوقات پس از گذراندن یک روز کاری 8 ساعته با همکاران جورواجور و انجام کار های پر چالش به آشپزخانه می روند تا شام مهیا کنند.

به گزارش «بهپو»، مطالعات متعدد می گویند تمام این استرس ها باعث می شود زنان نسبت به مردان بیشتر در معرض ابتلا به «سکته مغزی» یا «دیابت»، «بیماری قلبی» و سایر بیماری های مزمن قرار گیرند.

«جینا لاندبرگ»، سرپرست تیم تحقیق مرکز قلب زنان ایموری آمریکا، در این باره می‌گوید: «زنان باید برای سلامت خود ارزش قائل باشند تا بتوانند همچنان مراقب خانواده خود باشند. مطالعات مختلف در مورد تاثیر استرس بر سلامت زنان هشدار دهنده است.»

طبق نتایج یک مطالعه، زنان با استرس کاری بالا، ۳۸ درصد بیشتر با احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی مواجهند.

مطالعه‌ای دیگر نشان می دهد زنان مسنی که با فشار مستمر ناشی از محل کار و خانه روبرو هستند حدود دو برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع۲ هستند.

به گفته محققان، عوامل استرس زای روانی-اجتماعی موجب تحریک واکنش هورمونی در بدن می شود که با اضافه وزن و افزایش خطر بیماری قلبی مرتبط است.

به گفته محققان، برای مقابله با استرس، پیروی از سبک زندگی سالم می‌تواند بسیار مفید باشد. ورزش کردن و داشتن تغذیه سالم، بهترین راهکار مقابله با استرس است.

به علاوه کنترل فشارخون، کلسترول و ترک سیگار هم گام‌های موثری در راستای کمک به آرام سازی فیزیکی و روانی است.

لاندبرگ می گوید: «خیلی وقت ها، اگر افراد بیش از حد دچار استرس باشند، راحت ترین کار برایشان این است که بگویند خب، من دیگر برای ورزش وقت ندارم یا اینکه به رژیم غذایی سالم اهمیت نمی دهند و بستنی برایشان آرمش بخش تر است تا سیب.»

او ادامه می دهد: «علاوه بر مبارزه با استرس، تعهد به سبک زندگی سالم هم اثرات جانبی مفیدی دارد.»

لاندبرگ اظهار کرد: «هنگامی که برای ورزش و مراقبت از خود وقت می گذارید و داشتن رژیم غذایی سالم برایتان ارزشمند است، در واقع دارید به فرزندانتان می آموزید که همین کار را انجام دهند.»

لاندبرگ تاکید کرد زنان با سابقه خانوادگی بیماری های قلبی باید به طور مرتب به پزشک مراجعه کنند.

 علاوه بر رعایت توصیه هایی در جهت کنترل فشار خون، کلسترول و جلوگیری از مصرف سیگار کارشناسان تاکید می کنند زنان سرگرمی هایی داشته باشند که آنها را از نظر فیزیکی و ذهنی آرام کند.

به گزارش «بهپو» به نقل از «مدیکال اکسپرس»، لاندبرگ می گوید یکی از راه های انجام این کار این است که دستگاه های دیجیتالتان را خاموش کنید یا راهی پیدا کنید که شما را از آن ها دور نگه دارد. گوشی خود را خاموش کنید، مراقبه کنید، دعا کنید، هر کاری که استرستان را کاهش می دهد انجام دهید. آب بیشتری بخورید و سعی کنید شب خوب بخوابید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات