برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

پروتون درمانی، کم عارضه ترین روش درمان سرطان

پروتون درمانی، کم عارضه ترین روش درمان سرطان ریسک بروز عوارض جانبی شدید در افرادی که از پروتون درمانی استفاده می‌کنند در مقایسه با افرادی که با اشعه ایکس درمان می‌شوند، به میزان دوسوم کاهش می‌یابد. این خطر در پروتون درمانی ۱۱.۵ درصد و در پرتو درمانی با اشعه ایکس۲۷.۶ درصد است.

یک مطالعه جدید که به وسیله دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن و مدرسه پزشکی پرلمن در دانشگاه پنسیلوانیا انجام شده است، نشان می دهد «پروتون درمانی» نسبت به «پرتودرمانی اشعه ایکس» عوارض جانبی کمتری ایجاد می کند. علاوه بر اینکه عوارض جانبی در پروتون درمانی کمتر است، تحقیقات نشان داده اند که نتایج درمانی این روش هم با پرتو درمانی با اشعه ایکس برابری می کند.

به گزارش «بهپو»، در این تحقیقات ۱۵۰۰ بیمار مبتلا به سرطان ریه و مغز که به طور همزمان شیمی‌درمانی و پرتودرمانی دریافت می‌کردند، مورد بررسی و مطالعه قرار گرفتند. شیمی درمانی دارای عوارض جانبی شامل دشواری بلع، اسهال، یبوست و حالت تهوع است که موجب پایین آمدن کیفیت زندگی می‌شود.

در نتیجه این تحقیقات مشخص شد ریسک بروز عوارض جانبی شدید در طول ۹۰ روز بعد از درمان، در افرادی که از پروتون درمانی استفاده می‌کنند در مقایسه با افرادی که با اشعه ایکس درمان می‌شوند، به میزان دوسوم کاهش می‌یابد. در واقع از بین ۳۹۱ بیمار که پروتون درمانی شدند، ۴۵ نفر -۱۱.۵ درصد- در طول ۹۰ روز بعد از درمان دچار عوارض جانبی شدید شدند. در گروهی که با اشعه ایکس درمان شدند، ۳۰۱ نفر از مجموع هزار و ۹۲ بیمار -۲۷.۶ درصد- در دوره مشابه دچار عوارض جانبی شدید شدند.

محققان مطالعه خود را روی عوارض جانبی درجه 3، متمرکز کرده اند. این دسته از عوارض جانبی شامل این موارد می شود: درد، دشواری در بلع که باعث کاهش وزن می شود، دشواری در تنفس، حالت تهوع و اسهال شدید که باعث کم آبی می شود.

همچنین در این تحقیقات مشخص شد در نرخ بقای دو گروه از بیماران مورد مطالعه تقریباً هیچ تفاوتی وجود ندارد و میزان اثرگذاری پروتون درمانی با اشعه ایکس یکسان است. بر اساس این تحقیقات نرخ بقای کلی بیماران در طول یک سال بعد از درمان در پروتون درمانی ۸۳ درصد و در درمان با اشعه ایکس ۸۱ درصد است.

به گزارش «بهپو» به نقل از «مدیکال اکسپرس»، این تحقیق اولین مطالعه بزرگ مروری داده ها از انواع مختلف سرطان است تا کاهش عوارض جانبی پروتون درمانی را با پرتودرمانی اشعه ایکس در بیماران دریافت کننده روش ترکیبی شیمی درمانی و اشعه ایکس مقایسه کند. هر دو نوع این روش ها توسط اداره غذا و دارو تایید شده است.

قرار است نتایج این تحقیقات در ابتدای ماه ژوئن در نشست سالانه انجمن آمریکایی انکولوژی بالینی در شیکاگو ارایه شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات