برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

لاک ژله ای و عواقب دردسرساز آن

لاک ژله ای و عواقب دردسرساز آن قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش در روند استعمال لاک ژله ای برای همه افراد مساله مهمی محسوب می شود. چرا که لامپ های استفاده شده در این روش، اشعه UVA ساتع می کنند و برای همه خطراتی در بر دارند. البته اگر لاک به درستی و با حفاظت کامل از اشعه ماوراء بنفش زده شود، بدون اینکه خطری شما را تهدید کند می توانید از فواید آن بهره ببرید.

طی دهه گذشته محبوبیت لاک های ژله ای افزایش یافته است و علت محبوبیت این لاک ها ظاهر زیبا و دوام زیاد آن هاست. با این وجود این دسته از لاک ها خطراتی هم به همراه دارند که از آن جمله می توان به آسیب پوست -در اثر نور ماوراء بنفشی که برای خشک شدن لاک استفاده می شود- اشاره کرد. البته اگر لاک به درستی و با حفاظت کامل از اشعه ماوراء بنفش زده شود، بدون اینکه خطری شما را تهدید کند می توانید از فواید آن بهره ببرید.

به گزارش «بهپو»، سال های زیادی از تولید «لاک ژله ای» می گذرد، اما در طول 10 سال گذشته محبوبیت آن افزایش یافته است، زیرا فرمول لاک ها طی این سال ها پیشرفت کرده است و استفاده و پاک کردن آن ها به مراتب آسان تر شده است. امروزه استفاده از یک لاک ژله ای تقریبا همان قدر زمان بر است که یک لاک سنتی؛ با این تفاوت که لاک ژله ای نتیجه بهتری دارد.

اگر لاک ژله ای به درستی زده شود مثل لاک های سنتی ظرف چند روز خورده نمی شود. می توان گفت لاک ژله ای از لحاظ طول عمر و استحکام با ناخن مصنوعی برابری می کند، با این تفاوت که نگهداری و مراقبت ناخن مصنوعی را هم لازم ندارد.

 

بیشتر بخوانید: لاک زن های حرفه ای بخوانند

 

خطرات لاک ژله ای

با وجود اینکه لاک ژله ای مزایای زیادی دارد، اما به کار همه هم نمی آید. ناخن های ضعیف و شکننده معمولا قادر به تحمل لاک ژله ای نیستند، به ویژه وقتی برای برداشتن آن از استون استفاده می شود. از آنجا که برای سخت شدن لاک ژله ای نیاز به لامپ UV داریم که اشعه UV  را به ناخن بتاباند، لاک ژله ای مناسب افرادی نیست که به نور UV حساس هستند. حساسیت به UV با عوامل ژنتیکی، بعضی عارضه های جسمی و استفاده از برخی داروها و مکمل ها افزایش یابد.

قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش در روند استعمال لاک ژله ای برای همه افراد مساله مهمی محسوب می شود، نه فقط افرادی که حساس به UV هستند. چرا که لامپ های استفاده شده در این روش، اشعه های UVA ساتع می کنند و خطراتی را برای همه افراد به همراه دارند. اگر چه این اشعه ها مانند اشعه های UVB پوست را نمی سوزاند، اما به پوست نفوذ می کنند و به DNA و کلاژن آسیب می زنند. این شرایط منجر به پیری زودرس می شود و خطر ابتلا به «سرطان پوست» را افزایش می دهد. برخی افراد بر این باورند که لامپ های LED  خطر کمتری دارد، اما این تصور غلطی است، چرا که این لامپ ها هم نور UVA منتشر می کنند.

بیشتر بخوانید: لاک روی ناخن مواد سرطانی به جا میگذارد

 

اگرچه لامپ های LED  فقط در زمان کوتاهی مورد استفاده قرار می گیرند، اما تحقیقات نشان می دهد که اشعه UV این دستگاه، چهار برابر قوی تر از اشعه UV خورشید است. بعضی افراد چندین بار از لاک ژله ای استفاده می کنند و اشعه ماوراء بنفش در بدن آن ها تجمع پیدا می کند؛ به ویژه در افرادی که در سنین جوانی شروع به استفاده از این نوع لاک کرده اند. دوز UV که در هر مرتبه لاک ژله ای دریافت می کنید، مختصر است، اما شدت آن زیاد است. با گذشت زمان، این مواجهه شدید با اشعه ماوراء بنفش باعث آسیب پوست می شود.

پزشکان می گویند از جمله خطرات دیگر لاک ژله ای، آسیب فیزیکی ناخن یا جدا شدن ناخن از بستر آن است که هر دو ناشی از استفاده نادرست از لاک است. آن ها بر این باورند که استون مورد استفاده برای حذف لاک ژله ای ناخن را خشک می کند، اما تلاش برای حذف لاک با ابزارهای فیزیکی مانند بریدن یا تراشیدن هم باعث آسیب ناخن می شود، بنابراین به خاطر داشته باشید که از افراد مجربی برای زدن و پاک کردن لاک ژله ای استفاده کنید.

چند نکته وجود دارد که بهتر است برای محافظت دستانتان از UVA رعایت کنید. قبل از لاک زدن مقدار زیادی از یک ضدآفتاب SPF 30 یا بالاتر، را روی دست خود بمالید.

همچنین می توانید نوک انگشتان یک دستکش را ببرید و هنگام مانیکور آن را دست کنید. این کار به پوست شما کمک می کند کمتر با استون در تماس باشد. استون منجر به خشک شدن پوست و ناخن می شود. به جای فرو بردن انگشتان در محلول، سعی کنید از پد های پنبه ای استون استفاده کنید و آنها را به مدت 10 تا 15 دقیقه به ناخن هایتان بمالید.

به گزارش «بهپو» «آکادمی پوست امریکا»، در این زمینه توصیه می کند اگر ناخن ها خشک شده باشند، توصیه می شود هر چند وقت یک بار به مدت یک تا دو هفته به ناخن هایتان استراحت بدهید. در طول این دوره های استراحت، چند بار در روز با وازلین یا مرطوب کننده ناخن هایتان را چرب کنید تا رطوبت لازم را به دست آورد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات