برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

افزایش خطر سقط جنین با مصرف بعضی دارو های ضد اضطراب

افزایش خطر سقط جنین با مصرف بعضی دارو های ضد اضطراب دسته دارویی بنزودیازپین در طول بارداری به جفت منتقل می شود و گاهی منجر به بروز بعضی نقص های مادرزادی می شود، اما پزشکان می گویند این مساله باعث نمی شود که به طور خودسرانه دارو هایتان را قطع کنید.

یک مطالعه جدید نشان می دهد زنان بارداری که از دسته ای از داروهای اضطراب یا بی خوابی استفاده می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به «سقط جنین» قرار دارند.

به گزارش «بهپو»، محققان کانادایی روی نتایج بیش از 160،000 بارداری اولیه تحقیق کردند و دریافتند احتمال سقط جنین در زنانی که «بنزودیازپین» هایی مانند آلپرازولام -زاناکس، دیازپام –والیوم، آتیوان -لورازپام- و کلونازپام -کلونپین- مصرف می کنند تقریبا دو برابر است.

در این مطالعه، تیم تحقیق داده‌های حدود ۴۴۲ هزار زن باردار کانادایی را از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۵ جمع آوری کردند.

مطالعه نشان داد ۶ درصد بارداری‌ها منتهی به سقط جنین شده بود. و از بین این سقط جنین‌ها، بیش از یک درصد آنان داروهای گروه بنزودیازپین ها را در اوایل بارداری مصرف کرده بودند.

«انیک برارد»، استاد گروه تحقیقاتی داروها در دوران بارداری و شیردهی در دانشگاه مونترال، می گوید: «همانقدر که بنزودیازپین ها تأثیر منفی بر بارداری دارند، اضطراب و بی‌خوابی هم می‌توانند تأثیرات مشابهی داشته باشند. از این‌رو زنان نباید به طورخودسرانه مصرف داروهایشان را قطع کنند و باید حتماً با پزشک مشورت کنند.»

او ادامه می دهد: «اختلالات اضطراب و اختلالات خلقی باید در دوران بارداری تحت درمان قرار بگیرند. با توجه به شیوع بالای این دسته از اختلالات در دوران بارداری، پزشکان باید خطرات و منافع استفاده از بنزودیازپین ها را ارزیابی کنند بعد آن ها را تجویز کنند، زیرا درمان های دارویی غیر دارویی دیگری هم برای معالجه این دسته از اختلالات وجود دارد.»

به گزارش «بهپو» به نقل از «رویترز»، تیم تحقیقاتی برارد می گوید دسته دارویی بنزودیازپین در طول بارداری به جفت منتقل می شود و گاهی منجر به بروز بعضی نقص های مادرزادی می شود. مطالعات گذشته هم ارتباطی بین این داروها و خطر بروز سقط جنین پیدا کرده بودند، اما مشخص نیست که تمام انواع این داروها همان خطر را داشته باشند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات