برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

مصرف افزودنی خوراکی E۱۷۱، عامل ابتلا به سرطان روده

مصرف افزودنی خوراکی E۱۷۱، عامل ابتلا به سرطان روده طبق مطالعات، مواد افزودنی خوراکی که معمولاً به عنوان عامل سفیدکننده در محصولاتی نظیر آدامس و مایونز استفاده می‌شوند، عامل ابتلا به بیماری التهابی روده و سرطان کلورکتال -راست روده- هستند.

سال هاست که سلامت مواد غذایی کارخانه ای مورد سوال و تردید قرار دارد. درست است که افزودنی هایی که به این دسته از مواد غذایی اضافه می شود مورد تایید سازمان های ذیربط قرار می گیرد، اما نمی توان از مضرات دراز مدت بعضی از این ترکیبات چشم پوشید.

به گزارش «بهپو»، محققان هشدار می‌دهند مواد افزودنی خوراکی که معمولاً به عنوان عامل سفیدکننده در محصولاتی نظیر آدامس و مایونز استفاده می‌شوند می‌توانند منجر به «بیماری التهاب روده» و «سرطان کلورکتال» -راست روده- شوند.

در این مطالعه، محققان تاثیرات ماده افزودنی E171 -نانوذرات تیتانیوم دی اکسید- را بر سلامت موش‌ها بررسی کرده اند. این ماده افزودنی معمولاً به میزان بالا در مواد خوراکی و برخی داروها به عنوان ماده سفیدکننده استفاده می‌شود.

محققان دانشگاه سیدنی دریافته اند مصرف موادغذایی حاوی E171 بر میکروبیوم های روده تاثیر می گذارد و موجب بروز بیماری‌هایی نظیر التهاب روده و سرطان کلورکتال می شود.

«ووسیچ کرزانووسکی»، عضو تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «به خوبی اثبات شده است که این ترکیب رژیمی بر فیزیولوژی و سلامت تاثیر دارد.»

تحقیقات دانشگاه سیدنی شواهد جدیدی را نشان می دهد که نانوذرات - که در بسیاری از مواد غذایی وجود دارند- تاثیر مضر قابل توجهی روی سلامت انسان دارند.

این مطالعه به بررسی تاثیرات افزودنی غذایی E171 -نانوذرات دی اکسید تیتانیوم- می پردازد که معمولا در مواد غذایی و بعضی از داروها به عنوان عامل سفید کننده مورد استفاده قرار می گیرد. E171 در بیش از 900 ماده غذایی مانند آدامس و سس مایونز یافت می شود و به نسبت زیادی در خوراکی های مصرفی روزانه قرار دارد.

مصرف دی اکسید تیتانیوم در دهه گذشته بطور قابل توجهی افزایش یافته است و در حال حاضر عامل چندین بیماری محسوب می شود. اگر چه مصرف این ماده در غذا تایید شده است، اما شواهد لازم در مورد ایمنی آن ناکافی است.

ابتلا به زوال عقل، بیماری های خود ایمنی، متاستاز سرطان، اگزما، آسم و اوتیسم در لیست بیماری های رو به رشدی است که آمار آن ها با افزایش مصرف نانوذرات بالا رفته است.

به گزارش «بهپو» به نقل از «مدیکال اکسپرس»، این مطالعه اثر دیاکسید تیتانیوم بر سلامت روده را در موش ها بررسی کرده است و دریافته است که دی اکسید تیتانیوم ترکیب میکروبیوتاسیون روده را تغییر نمی دهد، اما در عوض بر فعالیت باکتری ها تاثیر گذاشته و رشد آنها را در قالب بیوفیلم ناخواسته افزایش داده است. بیوفیلم ها –زیست لایه ها- باکتری هایی هستند که به هم می چسبند و تشکیل آن ها در بیماری هایی مانند سرطان کولورکتال گزارش شده است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات