برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

سه برابر شدن احتمال ابتلا به پارکینسون با برداشتن آپاندیس

سه برابر شدن احتمال ابتلا به پارکینسون با برداشتن آپاندیس محققان در مطالعه ای دریافتند کمتر از ۱ درصد از افرادی که تحت عمل جراحی برداشتن آپاندیس بودند، مبتلا به پارکینسون شدند. در واقع کمتر از ۰.۳ درصد بیماران مبتلا به پارکینسون قبلا تحت جراحی برداشتن آپاندیس قرار گرفته اند و این یعنی عمل آپاندیس خطر پارکینسون را سه برابر افزایش می دهد.

طبق مطالعات جدید، عمل جراحی برداشتن آپاندیس می تواند ریسک ابتلا به بیماری «پارکینسون» را افزایش دهد.

به گزارش «بهپو»، در این مطالعه، محققان گزارش سلامت حدود ۶۲ میلیون بیمار را بررسی کردند. از بین این تعداد حدود ۴۸۸ هزار نفر تحت عمل جراحی برداشتن آپاندیس قرار گرفته بودند و درمیان افراد تحت جراحی کمتر از ۱ درصد آنها مبتلا به اختلال سیستم عصبی پیشرونده پارکینسون شده بودند.

طبق مطالعات انجام شده کمتر از ۰.۳ درصد بیماران مبتلا به پارکینسون قبلا تحت جراحی برداشتن آپاندیس قرار گرفته بودند.

این بدین معناست که درحالیکه ریسک ابتلا به بیماری پارکینسون در مجموع پایین است، اما خطر بروز آن در افرادی که آپاندیسشان را برداشته اند، سه برابر است.

«دکتر محمد شریف»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه وسترن رزرو آمریکا، در این باره می‌گوید: «شیوع بیماری پارکینسون در بین بیمارانی که آپاندیسشان را برداشته اند، بیشتر است و این مساله حاکی از وجود رابطه بین این دو است.»

با این حال محققان تاکید می‌کنند در حال حاضر تنها درمان آپاندیسیت، عمل جراحی است و باید در این زمینه تحقیقات بیشتری انجام شود.

 

آیا بیماران نباید اجازه دهند که آپاندیسشان خارج شود؟

شریف در پاسخ می گوید: «نه، با توجه به این که این یافته ها هنوز ثابت نکرده اند عمل جراحی خروج آپاندیس – آپاندکتومی- باعث پارکینسون می شود، همچنین با در نظر گرفتن این که ارتباط دقیق بین این دو مساله هنوز روشن نیست، نمی بایست از عمل خروج آپاندیس جلوگیری کرد.»

او می گوید: «در حال حاضر، علت اصلی معلوم نیست، شاید خود روند آپاندیسیت که منجر به آپاندکتومی می شود، خطر بیماری پارکینسون را افزایش می دهد. بنابراین، نباید تغییراتی در آپاندکتومی اعمال کنیم. در حال حاضر عمده ترین روش درمان آپاندیسیت جراحی است و تا زمانی که مطالعات بیشتری انجام نشود، باید همین روش را ادامه داد.»

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وبمد»، پارکینسون حرکت فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. علایم این بیماری به تدریج شروع می شود و با گذشت زمان پیشرفت می کند. رعشه علامت شایع پارکینسون است که راه رفتن و صحبت کردن فرد را هم درگیر می کند. درمان شناخته شده ای برای این بیماری وجود ندارد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات