برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

خطرات بالقوه کرم های ضد آفتاب که تاکنون نمی دانستید

خطرات بالقوه کرم های ضد آفتاب که تاکنون نمی دانستید مطالعات جدید سازمان غذا و داروی ایالات متحده نشان می دهد که مواد شیمیایی موجود در کرم های ضد آفتاب به میزان بالایی جذب بدن انسان می شوند و باعث بروز نگرانی هایی در مورد اثرات مسمومیت می شوند.

سالهاست همه ما قبل از خروج از منزل، از کرم های ضد آفتاب استفاده می کنیم. اما مطالعات جدید سازمان غذا و داروی ایالات متحده نشان می دهد که مواد شیمیایی موجود در کرم های ضد آفتاب به میزان بالایی جذب بدن انسان می شوند و باعث بروز نگرانی هایی در مورد اثرات مسمومیت می شوند.

به گزارش «بهپو»، بر اساس این گزارش، پس از گذشت چهار روز از مصرف کرم، اسپری، لوسیون و کرم های ضدآفتاب مطابق با دستورالعمل های روی محصول، مشخص شد میزان مواد شیمیایی بدن به مقدار قابل توجهی افزایش پیدا می کند.

«کاناد شینکی»، متخصص پوست دانشگاه کالیفرنیا، می گوید این میزان به مراتب، بیش از حد آستانه ایمنی مورد تایید FDA برای دارو های موضعی است.

او می گوید: «این مقداری بیش از آنی است که بتوان از آن چشم پوشی کرد.»

با این حال، کارشناسان صریحا می گویند خواندن این گزارش نباید شما را از استفاده از کرم های ضد آفتاب باز دارد. در این شرایط، خطر بالفعل اشعه خورشید بیش از خطر بالقوه ناشی از این مواد شیمیایی است.

شینکی می گوید: «نگرانی ام این است که مردم دست از مصرف کرم های ضد آفتاب بردارند. در حالی که همه ما می دانیم که نور ماوراء بنفش خورشید اثرات بسیار زیان آوری روی پوست دارد و امکان بروز مشکلات پوستی و آفتاب سوختگی را بالا می برد. این مشکلات با گذر زمان باعث ایجاد ملانوم و سرطان پوست می شوند.»

«میشل گرین»، متخصص پوست بیمارستان لنکس هیل نیویورک، هم با این اظهارات موافق است.

گرین می گوید: به عقیده من این گزارش کمی گیج کننده است. برای سم شناسی این مواد چیزی بیش از تاییدات FDA مورد نیاز است و ما واقعا نمی دانیم که این مواد در چه حد برای افراد خطرناک هستند. این درست نیست که بر اساس این مطالعه مردم دست از مصرف ضدآفتاب بکشند.»

 

اثرات احتمالی محصولات ضد آفتاب بر هورمون ها

مطالعه کرم های ضد آفتاب توسط «دیوید اشتراوس» و به سفارش FDA انجام شده است و در مجله علمی انجمن پزشکی آمریکا، یکی از مجله های پزشکی پیشرو در کشور، به ثبت رسیده است.

اکثر محصولات ضد آفتاب دارای مواد شیمیایی مانند اکسی بنزون، آووبنزون و اکتوکرایلن هستند تا از ورورد اشعه های مضر به بدن جلوگیری کنند. این مواد شیمیایی آلی اشعه ماوراء بنفش را جذب می کنند و آن را به مقدار کمی گرما تبدیل می کنند.

محققان FDA در مطالعه خود اظهار داشتند مطالعات حیوانی می گویند مواد شیمیایی، به ویژه اکسی بنزون، ممکن است الگوی طبیعی هورمون ها را در افراد مختل کند.

شینکی می گوید: «این مولکول ها عمدتا حلقه های شیمیایی هستند که نور را جذب می کنند. حلقه های شیمیایی پایه اساسی بسیاری از هورمون ها هستند و تمایل زیادی به ورود به سلول ها دارند.»

محققان FDA اعلام کرده اند که اکسی بنزون در شیر مادر، مایع آمنیوتیک، ادرار و خون یافت می شود.

FDA در این مطالعه، 24 فرد بالغ را به طور تصادفی انتخاب کرده است و از آن ها خواسته است چهار بار در روز به مدت چهار روز به بدنشان اسپری، لوسیون یا کرم ضد آفتاب بزنند. شرکت کنندگان می بایست محصولات ضد آفتاب را به سه چهارم سطح بدن خود بمالند.

این مطالعه در آزمایشگاه انجام شد و این سازمان ظرف بیش از یک هفته 30 نمونه خون از هر شرکت کننده دریافت کرد تا ببیند آیا مواد شیمیایی موجود در کرم های ضد آفتاب از طریق پوست جذب شده اند یا خیر.

محققان دریافتند پس از استفاده از محصولات ضد آفتاب میزان «اکسی بنزون»، «آووبنزون»، «اکتوکرایلن» و «اکامسول» در جریان خون افزایش می یابد.

شینکی می گوید: «قطعا دلیلی برای نگرانی وجود دارد، زیرا وقتی شما یک داروی بدون نسخه می خرید با خود فکر می کنید همه چیز در مورد آن در بوته آزمایش قرار گرفته و محصول مورد نظر بی خطر و کارامد است.» اما این مطلب هرگز برای محصولات ضد آفتاب مورد تایید قرار نگرفت.

 

داده های واقعی بیشتری مورد نیاز است

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وبمد»، «رامان مدان»، متخصص پوست بیمارستان هانتینگتون، می گوید: «این مطالعه آزمایشگاهی بسیار کوچک بوده است و نیاز به تحقیقات بیشتر در آن مشهود است.»/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات